Gå til innhold

Så flau oppførsel av datteren min😟


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi jobber litt mye i sommer så jenta på 10 år blir sittende mye med sitt hjemme. Så da har litt slektninger forsøkt å invitere henne med. 
I dag var noen innom og ville hente henne med på kjekke ting. Hun nektet plent. De brukte masse energi på å overtale henne, men hun rikket seg ikke. Dette er både folk og aktiviteter hun liker.

En annen dag kom tanta innom og hadde kjøpt inn ting de kunne gjøre sammen. Datteren min satt med et uinteressert blikk og gikk før tanta var ferdig. 
Jeg synes der er så grusomt flaut.

Er det greit å vise så sterk vilje og lite interesse når folk engasjerer seg? Det verste er at det hjelper ikke å snakke med henne. Blir nesten bare verre av det.

Anonymkode: 8e285...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får hun være med på å bestemme selv? Forbereder dere henne på at folk kommer innom for å hente henne med på ting?

Hvis ikke er hun kanskje bare en av mange som ikke liker at folk stikker innom uanmeldt.. men til forskjell fra voksne så har hun ikke lært seg å late som om hun blir glad.. 

Anonymkode: b2106...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da hadde jeg nektet henne å gjøre det hun synes er gøy.

Anonymkode: cd7f2...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flaut, og jeg hadde sikkert blitt rasende selv.. 

Men når man tenker etter så er det slett ikke alle som liker sånne overraskelser, og hun er ikke gammel nok til å ta seg sammen om det kommer litt brått på. 

Jeg ville snakket med henne og sagt at om det er overraskelsesgreia hun ikke liker så kan du fortelle folk det så de sier fra f.eks kvelden før. Men at du da forventer at hun oppfører seg pent ellers må du ordne barnepass hver dag, f.eks sfo, for en 10 åring kan ikke sitte alene dag etter dag. 

Anonymkode: b5cf2...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker forberedelse og også hva alternativet er. Har hun fri tilgang på mobilspill eller lignende, kan det være vanskelig å rive seg løs og lett å bli i et tungt humør.
 

Jeg ville nok hatt noen faste rutiner på plass for henne, og avtalt disse aktivitetene som en del av dagens plan hvor alternativet ikke er å sitte på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alternativene da? Fri tilgang på nett, spill, serier osv? Sånt er avhengighetsskapende- veldig selvforsterkende og vanskelig å «velge bort». Hadde fjernet alternativene så regner jeg med at hun vil løfte blikket og interessere seg mer for folk og aktiviteter rundt seg. Her fjernes spillboksen i ferien og mobiltid rasjoneres kraftig. Dette i samråd med tiåringen som begynner å bli bevisst på at det er vanskelig for han å velge bort dette selv og at han kan gå glipp av mye morsomt om han sitter hele sommeren med spill/data. 

Anonymkode: 73848...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så 10-åringen sitter alene hjemme hele dagen? Hvor hun sitter å tenker på hvor kjip sommerferien hennes er, sammenlignet med andres? Og så kommer alle andre enn hennes egne foreldre, som hun helst vil være med, og vil slepe henne med på 1000 forskjellige ting, selv om hun egentlig heller vil være med familien sin? 
 

Nei, hva kan det være? Gruble gruble.. Det høres jo rågøy ut

Anonymkode: 9241e...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så 10-åringen sitter alene hjemme hele dagen? Hvor hun sitter å tenker på hvor kjip sommerferien hennes er, sammenlignet med andres? Og så kommer alle andre enn hennes egne foreldre, som hun helst vil være med, og vil slepe henne med på 1000 forskjellige ting, selv om hun egentlig heller vil være med familien sin? 
 

Nei, hva kan det være? Gruble gruble.. Det høres jo rågøy ut

Anonymkode: 9241e...2dd

Ta deg ei bolle!

Anonymkode: 04446...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så 10-åringen sitter alene hjemme hele dagen? Hvor hun sitter å tenker på hvor kjip sommerferien hennes er, sammenlignet med andres? Og så kommer alle andre enn hennes egne foreldre, som hun helst vil være med, og vil slepe henne med på 1000 forskjellige ting, selv om hun egentlig heller vil være med familien sin? 
 

Nei, hva kan det være? Gruble gruble.. Det høres jo rågøy ut

Anonymkode: 9241e...2dd

Nei seriøst... du er på viddene...... 

Anonymkode: b1a7d...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må jo forberedes på besøk og aktiviteter, ikke bare få dem ramlende over seg. Jeg hadde nektet selv, jeg. 

Anonymkode: b63db...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være hun er sliten og trenger å "lande litt", komme inn i feriemodus, og så følge opp invitasjoner etter hvert? Det har jo vært en spesiell tid med mye omveltninger i hverdagen før ferien plutselig er her. Men snakk med henne. Og begrens skjermbruken.

Anonymkode: e7a10...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør henne om hun har lyst til å ha besøk/finne på ting om dagene, eller om hun bare vil være hjemme og slappe av, og heller finne på ting med dere om ettermiddagen. Kanskje hun av og til har lyst til å bli kjørt til noen, når dere drar, og tilbringe hele dagen med andre, i stedet for at folk bare dukker opp. Snakk med henne om hva hun har lyst til å gjøre i morgen, uten å ta opp hennes ufine oppførsel, og så legger dere opp dagen etter det. Hun er gammel nok til å tenke ut hvordan hun vil ha dagen, og siden dere må la henne være mye alene nå i sommerferien, bør hun få bestemme selv hvordan dagene hennes skal være (innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig).

Anonymkode: 4a5cc...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Snakk med dattera di og spør hva hun helst vil gjøre i løpet av dagen, kanskje dere kan hjelpe henne med å få det til. Og spør hvorfor hun ikke vil være med når noen kommer og spør.

2. Gi henne også klar beskjed om at dere forventer at hun oppfører seg ordentlig når noen kommer innom og spør om hun vil være med på noe.  Har noen kjøpt noe / tatt med seg noe som hun og den som kommer kan kose seg med, så har hun bare å oppføre seg ordentlig å bli med uten å være sur. Selv om hun heller har lyst til å gjøre noe annet. Det er vanlig folkeskikk.

3. Om hun ikke liker at noen kommer innom, så kommuniserer det videre, og prøv heller å gjøre avtaler dagen i forveien. Hør også hva grunnen er, sånn at du (dere) kan bestemme om det er grunn god nok. Men gjenta at dere forventer at hun oppfører seg skikkelig når noen anstrenger seg for å gjøre noe for henne. Skulle det bli sånn at tante eller bestemor kommer hver dag, må dere gi dem beskjed om at det trenger de ikke å gjøre. Barnet vil og har fått lov til å ha noen dager hjemme alene også. 

Anonymkode: c0aae...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så 10-åringen sitter alene hjemme hele dagen? Hvor hun sitter å tenker på hvor kjip sommerferien hennes er, sammenlignet med andres? Og så kommer alle andre enn hennes egne foreldre, som hun helst vil være med, og vil slepe henne med på 1000 forskjellige ting, selv om hun egentlig heller vil være med familien sin? 
 

Nei, hva kan det være? Gruble gruble.. Det høres jo rågøy ut

Anonymkode: 9241e...2dd

Hmmm, nå er det 8 uker skoleferie om sommeren i dette landet da, i tilleg til en uke høstferie, en uke vinterferie, en uke juleferie og en uke påskeferie.  Voksne arbeidstakere har 5 uker. Så den kabalen innebærer for de fleste litt alenetid. Har selv  en som er litt aleine nå, ferie låst og satt for lenge siden, en del av kabalen vår er egentlig å veksle litt på å ha henne med på jobb de to ukene vi ikke får vært hjemme en  av oss, men pga coronaRestriksjoner kan hun ikke være med på jobb. Mange har og brukt opp en del ferie før i år, så så sant man ikke er hjemmeværende er det ikke så lett denne sommeren. De har jo åpenbart familie utenom som stiller opp da, men barnet er uinteressert...

Anonymkode: c9fc2...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive - hun er trygg på seg selv, og tydelig så trygg på de som tilbyr at hun tør å sette grenser. Kanskje flaut for deg, men også bra med den tryggheten.

Jeg har en tiåring selv, og nå om dagen er hun mest interessert i å se på TV. Kan godt gjøre det i timesvis. Her om dagen måtte vi kjøpe nye sko, til ville protester, hun var nemlig for sliten til å dras med i butikken. Hvor jeg tilslutt måtte si «det er ikke en straff å få nye sko!»

Hun er delvis sliten og delvis trenger hun å forberedes på at ting skal skje. Er hun forberedt blir hun med, selv om det er tungt å slå av tven. Uten forberedelser så protesteres det vilt.

Jeg tenker det er litt alderen og...

Anonymkode: f2934...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun er spilleavhengi. Ikke bare guttene som forsvinner i en digital hverdag. 

Anonymkode: a4600...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi jobber litt mye i sommer så jenta på 10 år blir sittende mye med sitt hjemme. Så da har litt slektninger forsøkt å invitere henne med. 
I dag var noen innom og ville hente henne med på kjekke ting. Hun nektet plent. De brukte masse energi på å overtale henne, men hun rikket seg ikke. Dette er både folk og aktiviteter hun liker.

En annen dag kom tanta innom og hadde kjøpt inn ting de kunne gjøre sammen. Datteren min satt med et uinteressert blikk og gikk før tanta var ferdig. 
Jeg synes der er så grusomt flaut.

Er det greit å vise så sterk vilje og lite interesse når folk engasjerer seg? Det verste er at det hjelper ikke å snakke med henne. Blir nesten bare verre av det.

Anonymkode: 8e285...175

Det første som slår meg, er om jenta di vet om disse besøkene på forhånd? Det er jo kjekt for henne å vite hvem som kommer og hva som er planen. Sånn var i alle fall den ene datteren min da hun var ti år ( det er hun for så vidt fremdeles nå snart 17 år) Noen er glad i rutiner og vite det meste på forhånd slik at de kan planlegge. 

Tanken til dine familiemedlemmer er sikkert veldig god, men det er jo ikke sikkert at din datter har lyst til å gjøre de samme tingene som de har tenkt. Spesielt om de bare kommer "ramlende inn". 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...