Gå til innhold

Amming i tvillingstilling


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som får/har fått det greit til? Jeg får det jo til på et vis, men blir sittende veldig ukomfortabelt...

Lille har bestemt seg for at han helst vil ha maten servert på den måten fra den ene puppen🙄

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Noen som får/har fått det greit til? Jeg får det jo til på et vis, men blir sittende veldig ukomfortabelt...

Lille har bestemt seg for at han helst vil ha maten servert på den måten fra den ene puppen🙄

Sjekk han for løsninger, min hadde det og ville bare spise den ene veien.

Anonymkode: 48ea9...196

Skrevet

Låsninger 

Anonymkode: 48ea9...196

Skrevet

Stor pute evt ammepute å legge babyen på og så må du kanskje sitte litt på skrå i sofaen, ikke vri deg. Sånn til du får sjekket for låsninger hos en manuellterapeut. 

Anonymkode: e09ee...64b

Skrevet

Det første som slo meg også var at han kanskje har låsninger i nakken. Kiropraktor eller manuellterapeut kan fikse det.

Når han vil ha det slik er det jo for å ligge med hodet til samme side i begge stillingene, og da er det gjerne en grunn til at han ikke liker å snu hodet andre veien når han også må jobbe for melken.

Ring kiropraktor eller manuellterapeut i morgen, du :)

Og inntil videre, bruk puter for å bygge opp slik at han ligger høyt nok til at du slipper å holde ham når han ammer i tvillingstillingen.

Anonymkode: ae114...71e

Skrevet

Men kommer låsninger sånn plutselig da? Han begynte med dette etter at jeg hadde brystbetennelse, har ikke alltid vært sånn.

Skrevet

Jeg ammet mye i tvillingstilling for å avlaste såre nipler. Brukte ammepute, og opplevde det som en fin ammestilling :)

Anonymkode: e3223...ec0

Skrevet
40 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Men kommer låsninger sånn plutselig da? Han begynte med dette etter at jeg hadde brystbetennelse, har ikke alltid vært sånn.

Kan komme fra fødsel. Eller kan ha kommet etterpå. Da blir gjerne muskulaturen stivere i nakkeregionen, og så går de for det som føles lettest hele tiden, og da kan skjevstillinger forsterkes og de kan få favorittsider som igjen forsterker.

Ville fått ham sjekket uansett siden han helt tydelig har en favorittside. Det kan forebygge skjevt hode også.

Anonymkode: ae114...71e

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan komme fra fødsel. Eller kan ha kommet etterpå. Da blir gjerne muskulaturen stivere i nakkeregionen, og så går de for det som føles lettest hele tiden, og da kan skjevstillinger forsterkes og de kan få favorittsider som igjen forsterker.

Ville fått ham sjekket uansett siden han helt tydelig har en favorittside. Det kan forebygge skjevt hode også.

Anonymkode: ae114...71e

Sikkert ikke dumt med en sjekk uansett, men han har ingen favorittside ellers. Sover med hodet vendt begge veier, og vrir det ellers uanstrengt både i ryggleie og mageleie. Han spiser stort sett greit et par minutter, om nettene helt greit. Jeg har følt at han har protestert på melkemengden, men forstår da ikke hvorfor han skal få mer i en annen stilling. Når jeg pumper får jeg ut vesentlig mindre enn før betennelsen.

Skrevet
22 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Sikkert ikke dumt med en sjekk uansett, men han har ingen favorittside ellers. Sover med hodet vendt begge veier, og vrir det ellers uanstrengt både i ryggleie og mageleie. Han spiser stort sett greit et par minutter, om nettene helt greit. Jeg har følt at han har protestert på melkemengden, men forstår da ikke hvorfor han skal få mer i en annen stilling. Når jeg pumper får jeg ut vesentlig mindre enn før betennelsen.

Kan være fordi han kjenner mer til en ev. låsning når han må bruke muskulatur i kjeve og hals/nakke når han suger enn når han bare ligger rolig ellers?

Anonymkode: ae114...71e

Skrevet
2 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Sikkert ikke dumt med en sjekk uansett, men han har ingen favorittside ellers. Sover med hodet vendt begge veier, og vrir det ellers uanstrengt både i ryggleie og mageleie. Han spiser stort sett greit et par minutter, om nettene helt greit. Jeg har følt at han har protestert på melkemengden, men forstår da ikke hvorfor han skal få mer i en annen stilling. Når jeg pumper får jeg ut vesentlig mindre enn før betennelsen.

Jeg la ikke merke til noen favorittside hos min sønn, for han sov med hodet begge veier, men når jeg visste at han med stor sannsynlighet hadde låsninger, la jeg merke til at til den ene siden hadde han alltid ansiktet litt oppover. Det var fordi han ikke hadde noe problem med å vei hodet oppover til den siden, badet rett til siden. Heldigvis var det lett å gjøre noe med. 

Anonymkode: e09ee...64b

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg la ikke merke til noen favorittside hos min sønn, for han sov med hodet begge veier, men når jeg visste at han med stor sannsynlighet hadde låsninger, la jeg merke til at til den ene siden hadde han alltid ansiktet litt oppover. Det var fordi han ikke hadde noe problem med å vei hodet oppover til den siden, badet rett til siden. Heldigvis var det lett å gjøre noe med. 

Anonymkode: e09ee...64b

Hva gjorde til at du antok låsninger? Jeg skal jammen kikke etter fremover. Trenger man henvisning til kiropraktor?

Skrevet

Trodde du skulle spørre om amming av tvillinger samtidig 😂 Noe jeg aldri fikk til.

Skrevet

Jeg tenker at melka kanskje kommer ut annerledes nå etter betennelsen, evt i større mengder og at det er derfor barnet ditt liker best tvillingstilling.

Min erfaring er at det er best å ha godt og høyt underlag under barnet (pute/ammepute, her funka bbhugme gull) slik at det ligger nesten helt oppi armhula. Holder brystet (jeg må holde) med motsatt hånd enn det barnet ligger på. Men altså, få barnet høyt opp med pute/dyne osv.

 

Lykke til! 

Anonymkode: 35991...40f

Skrevet
8 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Noen som får/har fått det greit til? Jeg får det jo til på et vis, men blir sittende veldig ukomfortabelt...

Lille har bestemt seg for at han helst vil ha maten servert på den måten fra den ene puppen🙄

Ammepute!

Anonymkode: b0a15...168

Skrevet
7 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Hva gjorde til at du antok låsninger? Jeg skal jammen kikke etter fremover. Trenger man henvisning til kiropraktor?

 Jeg mistenkte egentlig aldri låsninger før en fysioterapeut mistenkte det🙂 Det var min første baby, så jeg visste ikke hva som var normalt og ikke, men fysioterapeut på helsestasjon la merke til bl.a. det at han bare snudde hodet opp mot den ene siden. Han likte også tydelig bedre å spise fra den ene puppen, men jeg trodde det hadde noe med mengden melk å gjøre. Skjønte etterpå at det antagelig var mest melk i den puppen fordi han spiste mest fra den. 

Anonymkode: e09ee...64b

Skrevet

Da har jeg vært hos helsesykepleier og hun bestilte time hos manuellterapeut for oss. Blir spennende å se😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...