Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Hei. Har en sønn som begynner på vidergående , og så har han dette valget med PC. Skal gå på studie. Så spørsmålet er: velger deres barn vanlig PC eller Mac ? I såfall Mac : Mac pro eller Mac air?? Anonymkode: 38b4d...e18
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Vi valgte en vanlig pc. Anonymkode: 9a34c...ce0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Kanskje lurt å vente tiø han faktisk begynner så dere er sikkre på å kjøpe noe som oppfyller kravene? Anonymkode: d7f39...d7d
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kanskje lurt å vente tiø han faktisk begynner så dere er sikkre på å kjøpe noe som oppfyller kravene? Anonymkode: d7f39...d7d PC må bestilles innen 15 juli, for å få denne til skolestart! Vet hva han kommer inn på, så de 3 PC ene det kan velges mellom, kan han ha. bare lurer på hva andre har valgt , eventuelle tips Anonymkode: 38b4d...e18
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 Får de tilbud om PC eller Mac gjennom skolen? På vår videregående har ca alle på studspes Mac, mens de på yrkesfag må ha PC Anonymkode: 4720c...07c
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Får de tilbud om PC eller Mac gjennom skolen? På vår videregående har ca alle på studspes Mac, mens de på yrkesfag må ha PC Anonymkode: 4720c...07c Får tilbud om begge gjennom den vidergående skolen. Men er det Mac air eller pro? Anonymkode: 38b4d...e18
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Ene ungen her i huset valgt pro (media og kommunikasjon), den andre valgte air (studiespes). Anonymkode: 55bdf...f45
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Jeg jobber i VGS og har to som går på VGS selv, og vil anbefale vanlig PC. De fleste lærere "kan" med denne slik at de kan hjelpe med programmer, men sliter mye mer med Mac som ofte ikke støtter samme versjon av programmer som skolen bruker. Sørg for at dere kjøper en PC som er lett i vekt og er litt solid, de må ha den med seg hver dag til alle timer og den må tåle litt. Ting som grafikkort ol. er ikke så viktig for en vanlig skole-PC, den trenger generelt sett ikke så mye innmat. Og så må man kunne installere Office-pakken på den. Anonymkode: 182cf...842
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 Mac er i alle fall mye bedre som med iphone jevnført med andre mobiler. Anonymkode: ca82d...526
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i VGS og har to som går på VGS selv, og vil anbefale vanlig PC. De fleste lærere "kan" med denne slik at de kan hjelpe med programmer, men sliter mye mer med Mac som ofte ikke støtter samme versjon av programmer som skolen bruker. Sørg for at dere kjøper en PC som er lett i vekt og er litt solid, de må ha den med seg hver dag til alle timer og den må tåle litt. Ting som grafikkort ol. er ikke så viktig for en vanlig skole-PC, den trenger generelt sett ikke så mye innmat. Og så må man kunne installere Office-pakken på den. Anonymkode: 182cf...842 Man kjøper jo ikke PC’en selv. Man velger utfra det skolen tilbyr. Og skolen installerer de programmer elevene skal ha. Anonymkode: 4585f...48c
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kjøper jo ikke PC’en selv. Man velger utfra det skolen tilbyr. Og skolen installerer de programmer elevene skal ha. Anonymkode: 4585f...48c I Rogaland får elevene tilbud om 5 ulike maskiner som er sterkt subsidiert. 3 pc-er og 2 Macer. Så er det opp til eleven å bestille den de vil ha, utifra behov og økonomi. De får de nødvendige programvarene installert på skolen, feks Office-pakken, etter oppstart. Anonymkode: 55bdf...f45
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kjøper jo ikke PC’en selv. Man velger utfra det skolen tilbyr. Og skolen installerer de programmer elevene skal ha. Anonymkode: 4585f...48c Dette er veldig ulikt fra fylke til fylke. I Vestland kjøper eleven pc selv, enten på butikk eller gjennom innkjøpsordning. De må selv installere det de skal ha. Anonymkode: 7e8b7...412
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Gå for pc. Mest brukervennlig og som det blir sagt over man må i stor grad finne løsninger selv på Mac fordi programmer for Windows som lærere bruker ikke finnes til Mac. Hatt klasse med mange macelever selv og hatet det. De kunne ikke bruke dem og forventet at læreren skulle hjelpe dem. Dessuten er det mest pc i verden og det er en bedre kunnskap å ga enn Mac for yrkeslivet.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #14 Skrevet 1. juli 2020 Velg nå i alle fall fra det utvalget som skolen tilbyr! Da ligger det både garanti og forsikring i pakka, og skolens it-avdeling kan avhjelpe akutte småproblemer, og har reparasjonsplikt dersom noe skulle skje. Da får også eleven en låne-pc mens hans egen er til reparasjon. Utstyrsstipendet som alle får, bare de husker å søke, dekker egenandelen. Gå for den mest solide maskinen, det foregår ofte røff behandling av sekker osv. Anonymkode: 63139...7d5
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #15 Skrevet 1. juli 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Velg nå i alle fall fra det utvalget som skolen tilbyr! Da ligger det både garanti og forsikring i pakka, og skolens it-avdeling kan avhjelpe akutte småproblemer, og har reparasjonsplikt dersom noe skulle skje. Da får også eleven en låne-pc mens hans egen er til reparasjon. Utstyrsstipendet som alle får, bare de husker å søke, dekker egenandelen. Gå for den mest solide maskinen, det foregår ofte røff behandling av sekker osv. Anonymkode: 63139...7d5 Det er de PC/Mac vi har valget mellom, som jeg lurer på hva som har blitt valgt på Studie! Men det er og en Mac air og en Mac Pro, og lurer på hva som velges av dem. Dette har jeg lest gjennom og har hele info om, bare spørsmålet er hvilken PC/Mac ... Anonymkode: 38b4d...e18
Superdolly Skrevet 1. juli 2020 #16 Skrevet 1. juli 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er de PC/Mac vi har valget mellom, som jeg lurer på hva som har blitt valgt på Studie! Men det er og en Mac air og en Mac Pro, og lurer på hva som velges av dem. Dette har jeg lest gjennom og har hele info om, bare spørsmålet er hvilken PC/Mac ... Anonymkode: 38b4d...e18 Det er ulikt fra fylke til fylke, og sikkert også fra skole til skole. Der mine har gått, har de ikke hatt valget om mac i det hele tatt. De har hatt tilbud om en type pc, og kun elever på spesielle linjer har fått tilbud om mac. Derfor kan ikke vi her inne svare på et anonymt spørsmål om dette, med mindre du oppgir hvilket fylke (og helst også skole) dette gjelder. En enklere løsning er sikkert å ringe skolen og spørre dem.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #17 Skrevet 1. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Man kjøper jo ikke PC’en selv. Man velger utfra det skolen tilbyr. Og skolen installerer de programmer elevene skal ha. Anonymkode: 4585f...48c I Vestland må elevene kjøpe PC selv, men de får Office. Anonymkode: 182cf...842
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #18 Skrevet 1. juli 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er de PC/Mac vi har valget mellom, som jeg lurer på hva som har blitt valgt på Studie! Men det er og en Mac air og en Mac Pro, og lurer på hva som velges av dem. Dette har jeg lest gjennom og har hele info om, bare spørsmålet er hvilken PC/Mac ... Anonymkode: 38b4d...e18 Studie krever ikke en spesiell type, men hvis dere vil at lærere skal kunne hjelpe til ville jeg valgt vanlig PC. Anonymkode: 182cf...842
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå