Gå til innhold

Viggo Kristiansen vil ha saken sin gjenopptatt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker Baneheiasaken enormt godt. Er nok den kriminalsaken som har gått mest inn på meg. Den var så forferdelig at jeg nesten ikke maktet å ta det inn over meg, og jeg følte en enorm lettelse da dommene falt. Har fått med meg at Viggo Kristiansen har søkt saken gjenopptatt flere ganger, men at han har fått avslag. Han sitter fremdeles på forvaringsdom. Har vært lettet over det. 

Så har jeg satt meg litt mer inn i dommene, og jeg må, mot min vilje, innrømme at grunnlaget for dommen virker veldig tynt. Ingen tekniske bevis knytter ham til åstedet, bare vitnemålet til Jan Helge Andersen, som er bundet til åstedet med DNA. Dommen virker å ha skremmende mange likhetstrekk med de store justismordsakene her i landet. Nå håper jeg han får saken gjenopptatt. Forstår at det må være grusomt for familiene at dette stadig kommer opp igjen, men det må vel være best for dem også at saken blir behandlet ordentlig? Sier ikke at jeg tror han er uskyldig, for det kan jeg ikke egentlig mene noe om. Han er også dømt for overgrep mot andre barn. Men det gjør ham faktisk ikke til drapsmann. Og skulle dommen mot ham være feil, da innebærer det jo at en dobbeltdrapsmann nå har sonet ferdig og er fri.

 

Anonymkode: 24d30...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Har også fulgt saken tett. At han er en forstyrret mann er det liten tvil om, men der er igjen bevis mot han

Anonymkode: e27c0...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 100% på at han er det Andersen påstår

Anonymkode: 9bc50...75a

Hvorfor det? Fordi han hadde ADHD og var litt utagerende? 
 

Hør på podcasten som handler om saken og som går igjennom bevisene. Det er teknisk umulig at han var i Baneheia da drapene skjedde, og et vitne har sett en mann gå avgårde med to jenter. Andersen løy om planlagt trening med Heimevernet i Baneheia. Kristiansen flørtet med en jente på telefon og var inn og ut av huset sitt hjemme. 

Anonymkode: 5e7cd...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 100% på at han er det Andersen påstår

Anonymkode: 9bc50...75a

Det spiller ingen rolle. Norge er en rettsstat.

Anonymkode: 24d30...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Fordi han hadde ADHD og var litt utagerende? 
 

Hør på podcasten som handler om saken og som går igjennom bevisene. Det er teknisk umulig at han var i Baneheia da drapene skjedde, og et vitne har sett en mann gå avgårde med to jenter. Andersen løy om planlagt trening med Heimevernet i Baneheia. Kristiansen flørtet med en jente på telefon og var inn og ut av huset sitt hjemme. 

Anonymkode: 5e7cd...6a2

Jeg har hørt podcastene, og er enig i at det virker lite trolig at han kan ha begått handlingene han er dømt for. Men produsenten av podcasten sier selv at det ikke er et forsøk på en balansert fremstilling av saken, så jeg tenker at man bør ha det i bakhodet. Håper uansett saken blir gjenopptatt og prøvd på nytt, det må være uholdbart for alle parter at dette  stadig henger i lufta. 

Anonymkode: 24d30...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at han likte å leke med små jenter...hvorpå favorittleken var å ‘fange dem/sette dem til fange rare steder (kjeller o.l) og ikke slippe dem løs med det første...var ganske suspekt. Disse jentene har selv vært vitne/forklart disse hendelsene.
 

Det er heller ikke i hans favør at han var viste åpentlyst seksuell trakassering av kvinner osv.

Anonymkode: fe9e0...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det at han likte å leke med små jenter...hvorpå favorittleken var å ‘fange dem/sette dem til fange rare steder (kjeller o.l) og ikke slippe dem løs med det første...var ganske suspekt. Disse jentene har selv vært vitne/forklart disse hendelsene.
 

Det er heller ikke i hans favør at han var viste åpentlyst seksuell trakassering av kvinner osv.

Anonymkode: fe9e0...a17

Og han er også dømt for seksuelle overgrep mot en liten jente. Men ikke noe av dette er bevis for at han er gjerningsperson i Baneheiasaken. Fritz Moen trakasserte kvinner seksuelt, men det betyr ikke at han var drapsmann. Han ble frikjent rundt 30 år etter at han ble dømt for dobbeltdrap. Fasting Torgersen var Notorisk kriminell, men han ble også frikjent for dobbeltdrapet han måtte sone for.

Anonymkode: 24d30...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo er vel den eneste i Norge som noengang er dømt kun på indisier, så skulle bare mangle om han ikke får rettsaken sin gjenopptatt. 

Anonymkode: 1211f...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viggo er vel den eneste i Norge som noengang er dømt kun på indisier, så skulle bare mangle om han ikke får rettsaken sin gjenopptatt. 

Anonymkode: 1211f...f22

Det er han så absolutt ikke. Orderudsaken er kun indisier, f.eks

Anonymkode: d1c79...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er han så absolutt ikke. Orderudsaken er kun indisier, f.eks

Anonymkode: d1c79...27a

Ikke kun. Det finnes ingen beviser på hvem som utførte drapshandlingen, men det er blant annet bevist at drapsvåpenet ble avfyrt i stua til det dømte ekteparet. De to sakene er vel egentlig ikke så veldig sammenliknbare.

Anonymkode: 24d30...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og han er også dømt for seksuelle overgrep mot en liten jente. Men ikke noe av dette er bevis for at han er gjerningsperson i Baneheiasaken. Fritz Moen trakasserte kvinner seksuelt, men det betyr ikke at han var drapsmann. Han ble frikjent rundt 30 år etter at han ble dømt for dobbeltdrap. Fasting Torgersen var Notorisk kriminell, men han ble også frikjent for dobbeltdrapet han måtte sone for.

Anonymkode: 24d30...4b0

Mente Per Liland, ikke Fasting Torgersen. Torgersen fikk aldri saken sin gjenopptatt.

Anonymkode: 24d30...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget for å dømme VK er svært tynt og bygd på JHA sin forklaring.

Men den podcasten er lite nøytral tror jeg,den skal velges frem dette poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første Viggo sier, når han blir arrestert, er: «Har dere tatt Jan Helge også?» 

Blir du arrestert uten noen form for viten angående grunnlag for arrestasjon, så forholder du deg ikke helt rolig og spør om de har tatt den andre personen som tilfeldigvis også var drapsmannen du samarbeidet med

Anonymkode: a54b2...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det første Viggo sier, når han blir arrestert, er: «Har dere tatt Jan Helge også?» 

Blir du arrestert uten noen form for viten angående grunnlag for arrestasjon, så forholder du deg ikke helt rolig og spør om de har tatt den andre personen som tilfeldigvis også var drapsmannen du samarbeidet med

Anonymkode: a54b2...bd0

Men det er ikke tilstrekkelig bevis til å dømme noen for drap.

Anonymkode: 24d30...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er han så absolutt ikke. Orderudsaken er kun indisier, f.eks

Anonymkode: d1c79...27a

For å ikke snakke om Birgitte Tengs saken. Fetteren ble riktignok frikjent til slutt. Men måtte jo betale 100 000 i erstatning til foreldrene..‘fordi det var stor sannsynlighet for at han hadde gjort det’... 😓🙈

Anonymkode: fe9e0...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det første Viggo sier, når han blir arrestert, er: «Har dere tatt Jan Helge også?» 

Blir du arrestert uten noen form for viten angående grunnlag for arrestasjon, så forholder du deg ikke helt rolig og spør om de har tatt den andre personen som tilfeldigvis også var drapsmannen du samarbeidet med

Anonymkode: a54b2...bd0

SÅ ENIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å ikke snakke om Birgitte Tengs saken. Fetteren ble riktignok frikjent til slutt. Men måtte jo betale 100 000 i erstatning til foreldrene..‘fordi det var stor sannsynlighet for at han hadde gjort det’... 😓🙈

Anonymkode: fe9e0...a17

Ikke fordi det var stor sannsynlighet for at han hadde gjort det (de ordene har aldri blitt brukt), men fordi det kreves mindre bevis i erstatningssaker enn straffesaker.

Anonymkode: 24d30...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...