Gå til innhold

50 år, og eier ikke nåla i veggen....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 52 år, vært gift i mange år, 2 barn, og eier ingenting! Aldri eid egen bolig, bare leid. Tjener greit, men masse idiotgjeld som spiser opp lønna. Mannen i samme situasjon. Har innsett at jeg aldri kommer til å eie egen bolig. Pinlig å fortelle folk at vi bare leier. Hvor dum går det an å bli???

Anonymkode: 21de8...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kor mykje er masse idiotgjeld? Går det an å leve skikkeleg sparsommelig ei stund, betale ned gjeld, spare opp eigenkapital, evt få kausjonost og kjøpe hus? 

Anonymkode: 232bb...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kor mykje er masse idiotgjeld? Går det an å leve skikkeleg sparsommelig ei stund, betale ned gjeld, spare opp eigenkapital, evt få kausjonost og kjøpe hus? 

Anonymkode: 232bb...461

Kausjonost var jo eit veldig fint ord... Kausjonist!! 

Anonymkode: 232bb...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 52 år, vært gift i mange år, 2 barn, og eier ingenting! Aldri eid egen bolig, bare leid. Tjener greit, men masse idiotgjeld som spiser opp lønna. Mannen i samme situasjon. Har innsett at jeg aldri kommer til å eie egen bolig. Pinlig å fortelle folk at vi bare leier. Hvor dum går det an å bli???

Anonymkode: 21de8...764

Kjenner meg igjen (er trådstarter i den om nedbetalt bolig). Det er skikkelig ekkel følelse å oppdage at man er en ‘taper’ på eiendomsstigen. I mitt tilfelle har jeg lagt for mye lit i mannen, han har styrt økonomien vår, og det har vært fiasko. Han innrømmer det ikke selv, fordi i hans hode har hvert kjøp og valg vært fullstendig nødvendig og berettiget, og han ser ikke problemet. Vi har noen vanskelige samtaler for tiden. 
Jeg kan ikke råde deg, da jeg er like ‘dum’ som deg, men vi får håpe at vi begge klarer å komme mer på rett kjøl og føle større grad av økonomisk trygghet ganske raskt!

Anonymkode: cc6c4...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kor mykje er masse idiotgjeld? Går det an å leve skikkeleg sparsommelig ei stund, betale ned gjeld, spare opp eigenkapital, evt få kausjonost og kjøpe hus? 

Anonymkode: 232bb...461

Du skjønner at forfalt gjeld er ekstremt mye dyrere enn annen gjeld? Og at grunnen til at den har blitt så mye dyrere er at man ikke har klart å betjene den før? 

 

Anonymkode: 3f582...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 52 år, vært gift i mange år, 2 barn, og eier ingenting! Aldri eid egen bolig, bare leid. Tjener greit, men masse idiotgjeld som spiser opp lønna. Mannen i samme situasjon. Har innsett at jeg aldri kommer til å eie egen bolig. Pinlig å fortelle folk at vi bare leier. Hvor dum går det an å bli???

Anonymkode: 21de8...764

Hva har dere gjeld på da? 

Anonymkode: c8991...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner at forfalt gjeld er ekstremt mye dyrere enn annen gjeld? Og at grunnen til at den har blitt så mye dyrere er at man ikke har klart å betjene den før? 

 

Anonymkode: 3f582...2f9

Ja, det skjønnar eg, men tenkte kanskje at sidan hi kalte det idiotgjeld så har dei hatt ein anna livsførsel før, som har ført til at dei ikkje klarar å betale ned gjeld då, men ein kan jo alltid lære, og gjere ting på andre måtar. Men kva veit eg om hi? Kanskje ho har rett i at alt er håplaust. Men det er jo ikkje så konstruktivt å berre vere einig i det? 

Anonymkode: 232bb...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere snakket med banken da? Hva med å refinansiere idiotgjeld og heller begynne å sette av penger til bolig? Om dere ikke bor i Oslo eller andre store byer så kan det være mulig å få en eiendom til en ok pris.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, TheWitch skrev:

Har dere snakket med banken da? Hva med å refinansiere idiotgjeld og heller begynne å sette av penger til bolig? Om dere ikke bor i Oslo eller andre store byer så kan det være mulig å få en eiendom til en ok pris.  

Det er ikke så lett å få refinansiert «idiotgjeld» uten sikkerhet, det har man ikke når man leier. At man i det hele tatt har den type gjeld gjør jo ikke bankene direkte velvillige. Det beste man kan håpe på er litt bedre rente. Og spare opp til EK ved siden av ville jo være idioti fordi rente på forbruksgjeld gjerne er 10-20%, mens man får kanskje 1,5% på sparekonto. Altså må gjelda vekk først. 

Dere har ingen foreldre som kunne hjulpet til? Enten med forskudd på arv, eller sikkerhet i bolig? Hvor mye dreier det seg om? 

Ikke det lureste de gjør, men om man uansett vil få arv på et eller annet tidspunkt er det jo bedre å få det nå enn om noen år når enda mer går til renter på denne gjelda. Om dere får litt arv etter hvert er trøsten at dere kanskje kan betale gjeld da, og når ungene har flyttet ut kan dere kjøpe en liten toroms.

 

 

Anonymkode: 901f3...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier også. Er flaut ja. Har ikke sagt det på jobb. De tror at vi eier. Har hørt hva de mener om folk som leier. 

Anonymkode: fb0c0...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjipt å betale på gjeld som ikke har gått til noe ordentlig. 

I Norge er det kultur for å eie egen bolig, men hei- det er ingen lommer i likskjorta. Så lenge dere bor et bra sted og kan fortsette med å bo der så er det kanskje ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere har et sted å bo spiller det vel ingen rolle om dere eier eller leier?

Ut fra hvordan hovedinnlegget er skrevet er dette med idiotgjeld noe som hører fortiden til, og at HI og mannen klarer å betale tilbake det de skal.

Likevel, dersom jeg hadde vært HI hadde jeg gått gjennom alt og prøvd å refinansiere til 1 lån dersom det er flere smålån.
Man kan få lån i banken til det uten sikkerhet, men renten vil koste litt, men kan likevel være lavere en mange kredittselskaper.

Har dere noe å selge for å få betalt ned ekstra på de/det lånet med høyest rente?

Anonymkode: 40a0a...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi leier også. Er flaut ja. Har ikke sagt det på jobb. De tror at vi eier. Har hørt hva de mener om folk som leier. 

Anonymkode: fb0c0...9db

Herregud for noen idioter du jobber med.

Man kan eie og leie. Ingen er dummere enn andre. Eierfolk er ikke mer verdt enn leiefolk! Synes ikke man bør være flau over å leie! Hilsen en som eier og som er dritt lei overfladiske egoistiske høy på pæra idioter som tror man er bedre jo flere materialistiske ting man har.

Anonymkode: b4310...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for sent å komme på rett kjøl! Hva med å få rådgivning? Det er flere steder dere kan få hjelp til egenkapital til boligkjøp.

Men, folk ser vel ikke noe annerledes på mennesker om de leier eller eier? 

Anonymkode: 2cccb...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er aldri for sent å komme på rett kjøl! Hva med å få rådgivning? Det er flere steder dere kan få hjelp til egenkapital til boligkjøp.

Men, folk ser vel ikke noe annerledes på mennesker om de leier eller eier? 

Anonymkode: 2cccb...184

Flere steder man kan få hjelp til egenkapital?? HVOR???

Anonymkode: 21de8...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så lett å få refinansiert «idiotgjeld» uten sikkerhet, det har man ikke når man leier. At man i det hele tatt har den type gjeld gjør jo ikke bankene direkte velvillige. Det beste man kan håpe på er litt bedre rente. Og spare opp til EK ved siden av ville jo være idioti fordi rente på forbruksgjeld gjerne er 10-20%, mens man får kanskje 1,5% på sparekonto. Altså må gjelda vekk først. 

Dere har ingen foreldre som kunne hjulpet til? Enten med forskudd på arv, eller sikkerhet i bolig? Hvor mye dreier det seg om? 

Ikke det lureste de gjør, men om man uansett vil få arv på et eller annet tidspunkt er det jo bedre å få det nå enn om noen år når enda mer går til renter på denne gjelda. Om dere får litt arv etter hvert er trøsten at dere kanskje kan betale gjeld da, og når ungene har flyttet ut kan dere kjøpe en liten toroms.

 

 

Anonymkode: 901f3...ac0

Akkurat nå så er det mulig å refinansiere smålån med høy rente til en på 6-9% uten sikkerhet, da kan man få betalt ned gjelden raskere. 

Ellers så er det heller ikke umulig å få boliglån så lenge samlet gjeld ikke overskrider 5 ganger inntekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 21.29, Anonym bruker skrev:

Ja, det skjønnar eg, men tenkte kanskje at sidan hi kalte det idiotgjeld så har dei hatt ein anna livsførsel før, som har ført til at dei ikkje klarar å betale ned gjeld då, men ein kan jo alltid lære, og gjere ting på andre måtar. Men kva veit eg om hi? Kanskje ho har rett i at alt er håplaust. Men det er jo ikkje så konstruktivt å berre vere einig i det? 

Anonymkode: 232bb...461

Når gjelden nå har forfalt så koster den to- tre ganger så mye som før, og hvis gjelden er høy så er det høyst usannsynlig at det er mulig å håndtere ekstrakostnadene kun med innstramminger i forbruk. 

Hvis dere har bil og kan ta kollektivtransport, så bør dere vurdere å selge den HI. 

Ellers bør dere vurdere å øke inntekten deres med en ekstrajobb.

 

Anonymkode: 3f582...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...