Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Det er arv. Huset vi bor i kan ikke økes i verdi så investering i egen bolig er uaktuelt (vi bor såpass grisgrendt til, husprisene øker ikke over tid, går heller ned dersom skolen legges ned, derfor er jeg meget skeptisk til å legge pengene i eiendom her vi er). Hva ville du gjort med en slik sum? For mye til å bare pisse bort, for lite til å kjøpe seg noe av reell verdi... Anonymkode: d9f31...ed6
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Jeg kjøpte en bunad og betalte ned lån med resten da jeg fikk 400.000. Anonymkode: da63f...c72
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 Du beskriver ikke plassen dere bor på, som drømmeplassen. Hva med å selge, for så å kjøpe noe som ligger mer sentralt? Har dere råd til å kjøpe et lite krypinn i en by? Anonymkode: 63ce9...89e
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 En god sparing til pensjon og ev sette av litt penger som en begynnelse på egenkapital når egne barn skal kjøpe seg bolig. Anonymkode: 74055...d8a
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #5 Skrevet 30. juni 2020 Jeg hadde lagt de pengene og båten vi allerede har i en større og nyere båt. Men så bor vi langs sørlandskysten, kanskje ikke så aktuelt for dere? Andre alternativer er: - en fantastisk familieferie til de stedene dere har mest lyst til å besøke i verden. - campingvogn eller bobil - hytte - egenkapital til en liten leilighet i en studentby (til utleie). - aksjer - sparing til barna - ny bil Anonymkode: 67696...c72
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #6 Skrevet 30. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde lagt de pengene og båten vi allerede har i en større og nyere båt. Men så bor vi langs sørlandskysten, kanskje ikke så aktuelt for dere? Andre alternativer er: - en fantastisk familieferie til de stedene dere har mest lyst til å besøke i verden. - campingvogn eller bobil - hytte - egenkapital til en liten leilighet i en studentby (til utleie). - aksjer - sparing til barna - ny bil Anonymkode: 67696...c72 Dette Anonymkode: edbd4...c4b
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #7 Skrevet 30. juni 2020 Vi var i samme situasjon. vi brukte endel på bolig. Selv om verdien på huset på langt nær øker med det vi legger inn, handler det om vår bosituasjon. Vi liker stedet, eiendommen, Hagen osv. Derfor var det lett å investere i huset slik at det ble mer tilpasset oss, oppgradert kjøkken og bad og et lite påbygg. vi investerte også i et feriehus Anonymkode: 2b94e...bab
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #8 Skrevet 30. juni 2020 Kommer an på hvor god økonomi dere har. Hvis dere egentlig har penger nok er det greit å bruke det opp på unødvendige ting som ferie, kunst, ritidsbåt eller liknende. Hvis dere derimot ikke har så god råd ville jeg satt 100.000 på en bufferkonto og 250.000 i fond som kan brukes enten til å hjelpe barna i etableringen, til deres pensjon eller hvis dere skulle komme i en vanskelig situasjon senere. Anonymkode: bf2f4...3e9
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #9 Skrevet 30. juni 2020 Masse gode råd her, takker! Har lyst til å ta opp ekstra lån og kjøpe et lite feriested, båt frister også veldig, men de fleste båter taper seg vel i verdi? Jo, vil flytte, føler at vi ‘detter av’ eiendomsstigen når vi eier bolig som ikke stiger i verdi, men barna vil ikke flytte. Vi har begge jobb her også, og det blir vel ikke lett å skaffe jobb annen plass nå for tiden. Det er nok derfor jeg er ekstra opptatt av å finne en måte å bruke disse pengene fornuftig på. Vi stagnerer økonomisk, føler jeg, med mindre vi blir litt smartere med det vi har. Fondssparing er jeg livredd for, jeg investerte 20 000 en gang, der alt ble tapt i et elendig fond. HI Anonymkode: d9f31...ed6
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #10 Skrevet 30. juni 2020 Enten betale ned på lånet. Kjøpe hytte eller campingvogn. Anonymkode: c41f2...625
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #11 Skrevet 30. juni 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Masse gode råd her, takker! Har lyst til å ta opp ekstra lån og kjøpe et lite feriested, båt frister også veldig, men de fleste båter taper seg vel i verdi? Jo, vil flytte, føler at vi ‘detter av’ eiendomsstigen når vi eier bolig som ikke stiger i verdi, men barna vil ikke flytte. Vi har begge jobb her også, og det blir vel ikke lett å skaffe jobb annen plass nå for tiden. Det er nok derfor jeg er ekstra opptatt av å finne en måte å bruke disse pengene fornuftig på. Vi stagnerer økonomisk, føler jeg, med mindre vi blir litt smartere med det vi har. Fondssparing er jeg livredd for, jeg investerte 20 000 en gang, der alt ble tapt i et elendig fond. HI Anonymkode: d9f31...ed6 Da ville jeg definitivt ha forsøkt å kjøpe en liten leilighet i en by. Kanskje leie den ut, eller bruke den som hytte. Anonymkode: 63ce9...89e
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #12 Skrevet 30. juni 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Masse gode råd her, takker! Har lyst til å ta opp ekstra lån og kjøpe et lite feriested, båt frister også veldig, men de fleste båter taper seg vel i verdi? Jo, vil flytte, føler at vi ‘detter av’ eiendomsstigen når vi eier bolig som ikke stiger i verdi, men barna vil ikke flytte. Vi har begge jobb her også, og det blir vel ikke lett å skaffe jobb annen plass nå for tiden. Det er nok derfor jeg er ekstra opptatt av å finne en måte å bruke disse pengene fornuftig på. Vi stagnerer økonomisk, føler jeg, med mindre vi blir litt smartere med det vi har. Fondssparing er jeg livredd for, jeg investerte 20 000 en gang, der alt ble tapt i et elendig fond. HI Anonymkode: d9f31...ed6 Båter taper vel ikke seg i verdi? Båter og våpen er ikke som biler og sykler. Anonymkode: 9c223...6a1
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #13 Skrevet 30. juni 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Båter taper vel ikke seg i verdi? Båter og våpen er ikke som biler og sykler. Anonymkode: 9c223...6a1 Mulig det? Men de stiger vel ikke akkurat i verdi heller? Anonymkode: d9f31...ed6
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #14 Skrevet 30. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Båter taper vel ikke seg i verdi? Båter og våpen er ikke som biler og sykler. Anonymkode: 9c223...6a1 Båt er som regel rent forbruk. De taper seg mye i verdi og koster mye i vedlikehold og bruk. Anonymkode: bf2f4...3e9
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #15 Skrevet 30. juni 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Båt er som regel rent forbruk. De taper seg mye i verdi og koster mye i vedlikehold og bruk. Anonymkode: bf2f4...3e9 Det er det jeg føler på, ja. Vil helst eie noe som holder seg/øker i verdi med tiden. Spesielt siden huset vårt nok ikke kommer til å gi stor avkastning. De fleste vi kjenner har hus som har økt flere millioner de siste 10-15 årene. Vi står på bar bakke om vi selger, selv om vi har eid hus i 20 år.... Anonymkode: d9f31...ed6
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #16 Skrevet 30. juni 2020 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det jeg føler på,ja. Vil helst eie noe som holder seg/øker i verdi med tiden. Spesielt siden huset vårt nok ikke kommer til å gi stor avkastning. De fleste vi kjenner har hus som har økt flere millioner de siste 10-15 årene. Vi står på bar bakke om vi selger, selv om vi har eid hus i 20 år.... Anonymkode: d9f31...ed6 Om dere har eid hus i 20 år nærmer det seg vel nedbetalt? Selv om dere ikke får mer enn dere gav vil dere jo få det dere får som egenkapital, så bar bakke vil jeg ikke akkurat kalle det... Anonymkode: da63f...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå