Gå til innhold

Barn med autisme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et barn med barne autisme. Hn er fem år . Hn blir trist og lei når han er hjemme, vet ikke hvordan han skal leke. Hn vil gå ut hele tiden.  Og det gjør vi hverdag vi går ut på tur, lekeplassen men han blir ikke fornøyd når vi kommer tilbake. Hva leker barne deres når de er hjemme? Hvilken aktivitet dere gjør med barne deres hjemme?hn har 4 uka ferie nå. Takk 

Anonymkode: 90ccb...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ganske typisk for autismebarn at de ikke leker rollelek og slike ting som andre barn gjør. Jeg har en niese som har asbergers, og hun har aldri lekt egentlig. Men hun samlet, samlet på småting, små figurer, steiner osv og brukte en del tid på disse samlingene. Kan det være noe for din sønn? Om du kjøper noen sånne plastesker på biltema som egentlig er til skruer o.l og lar han samle småstein, skjell, kindereggleker osv og lar han sortere og holde på med det?

Anonymkode: 50f29...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn lekte heller ikke noen slags form for lek som krevde innlevelse eller roller. Klarte ikke å leke alene i det hele tatt. Det er krevende å være mamma til et sånt barn, man må være mye ‘på’. Men finner man de tingene barnet trives med, kan det bli mange fine stunder.

Vår sønn er veldig kreativ. Så god tilgang til kunst- og og lage-materialer av alle slag har hjulpet. Planker og spiker har han brukt mye. Hos oss var også arkitektlego en slager - de hvite klossene ga mange timer med kreativ utfoldelse. 
 

 

Anonymkode: dc9ed...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også mye tid ute. Ute på tur og ute i hagen. Vi har investert i trampoline, sykkel/sparkesykkel/trøtraktor og et huskestativ. Alt plassert rett i nærheten av terrassen. 
 

Vi må selvfølgelig bruke mye tid sammen med han. Han hopper lite på trampolina alene feks. Men han farter rundt og rundt på sykkel Ogda kan vi sitte på terrassen og bare følge med og heie:)

Anonymkode: 2a56e...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn med barneautisme var også sånn at han ikke klarte å aktivisere seg selv, så måtte gjøre noe sammen med ham hele tiden. Han var dog lite fleksibel så ble mye av de samme tingene hver dag. Mye repeat. Klarte vi en ny ting så ble det den nye standarden noen uker og kanskje noen måneder. 

Mange sier autister ikke mestrer rollelek. Min sønn har alltid hatt enorm fantasi og evne til rollelek som er regisert av HAM. Han måtte faktisk ha rollelek med meg for å få utløp for alle fantasiene sine. Han så jo en del tv og ting på youtube og han har alltid latt seg inspirere av det han ser til egen lek. Han laget da sine egne karakterer og handlinger utifra det han så på. Jeg ble innimellom litt sprø inni meg av å gjenta dette dag ut og dag inn, men prøvde jeg å komme meg unna fikk han jo kraftig meltdown. Jeg kunne ikke forstyrre denne rutinen. 

Den dag i dag kan han holde på sånn, men blir sjeldnere og sjeldnere. Nå kan han nøye seg med å oppdatere meg om nye ting den og den karakteren "har gjort" . Er 13 år nå. 

Livet med autister er mer krevende ja, de sluker oss litt mer enn vanlige barn. Trikset er avlastning eller å la ham fordype seg i noe. Min har alltid vært opptatt av tv, film, YouTube, nettbrett, gaming osv osv. og jeg fikk mye "fri" mens han var oppslukt av det. 

 

Anonymkode: f23b5...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sønn med autisme. Han er 10 år nå, men når han var liten var han veldig opptatt av lego og annen konstruksjonslek. Han var også glad i å være ute, men hadde det morsommere i skog/strand enn på lekeplass. Han har også alltid likt museer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...