Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Har en kollega som er polsk, har polsk mann og bare polske venner/familie, greit nok det, men.. Hun har bodd her 10 år nå tror jeg, er fortsatt en del kommunikasjonsproblemer (er i 20 årene). De har da fått barn, kjempe koslig, barnet er nå 1,5 år og er ikke i bhg enda da mormoren passer barnet. Hun har jo hatt med barnet på jobb av og til og barnet skjønner ikke norsk. Altså, jeg vet at ordforrådet er begrenset på så små barn, jeg har 3 barn selv, men dette barnet skjønner ikke noe. Mor snakker polsk for å oversette hva vi sier. Syns det blir litt feil, jeg har jo selvsagt ikke sagt noe, har jo ikke noe med det, men syns det er synd da når de har valgt å bo her osv.. Jeg syns det selvfølgelig det er fint at barnet kan morsmålet, men de burde vel lære det norskt og, eller er jeg helt på jordet? Anonymkode: c66d2...c95
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 Barnet er 1,5 år, chill! Det begynner nok i barnehagen etterhvert, og lærer norsk da. Anonymkode: cd7ee...8de
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnet er 1,5 år, chill! Det begynner nok i barnehagen etterhvert, og lærer norsk da. Anonymkode: cd7ee...8de Jo, selvfølgelig. Men for den familien burde de snakke mer norsk siden far ikke kan noe særlig norsk og. Anonymkode: c66d2...c95
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, selvfølgelig. Men for den familien burde de snakke mer norsk siden far ikke kan noe særlig norsk og. Anonymkode: c66d2...c95 Er anbefalt å snakke morsmål. Barnet lærer fort nok norsk. Anonymkode: ee44a...448
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, selvfølgelig. Men for den familien burde de snakke mer norsk siden far ikke kan noe særlig norsk og. Anonymkode: c66d2...c95 Bedre at de snakker morsmål hjemme enn gebrokkent norsk. Anonymkode: cd7ee...8de
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 Ok, takk for svar dere Anonymkode: c66d2...c95
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 Det er best om ungen lærer norsk av noen som kan norsk skikkelig, å lære gebrokkent norsk av foreldrene sine blir ikke bra. Men de kan ikke vente for lenge med å begynne i barnehage da, tospråklige barn må lære begge språk skikkelig før de begynner på skolen. Anonymkode: c1ee6...ac7
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 Uff, dette har jeg hørt 100vis av ganger nå, kommer typisk av folk som ikke har peiling på hva de snakker om. De typiske spørsmålene er; Hvilket språk snakker dere til barnet? Han/hun må lære seg norsk, dere må snakke norsk sånn at barnet ditt kan norsk. Så kommer de som har peiling og utdanning innen dette; Snakk morsmålet til barnet ditt! Det er det viktigste for både videre læring, identitet osv.. Ja nå har jeg som sagt to barn, ungdommer begge to. Språk er noe annenhver nordmann har påpekt når de var små og mer aktuelt å prate om. Jeg har aldri vært redd for at mine barn ikke skal lære sec norsk, men heller det motsatte: At de ikke skal lære nok av morsmålet til å kunne kommunisere med familie når vi drar på ferie til oss foreldre sitt hjemland. Og jammen har frykten min blitt realitet, mine barn kan kun noe av morsmålet sitt, men flytende norsk og engelsk. Tysk kan de også en god del. Anonymkode: f80bd...1ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå