Gå til innhold

Trafikksikring - hva er greia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele småbarnsfasen er folk flest veldig opptatt av sikkerhet i bil, at barna skal sitte bakoverlent til de er 4 osv. Det er vi også. Så kommer vi på skolen i første klasse, og "alle" andre foreldre tilbyr seg å frakte hele vennegjengen usikret i bil. Hvorfor det? Min jente er 6 år og 22 kg, hun skal da fortsatt sitte i beltestol?! 

Anonymkode: c3717...153

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, dette er ymse. Jeg tror nok de samme som snudde barna tidlig, er de samme som er litt lempferdige med sikringen senere også. Jeg har alltid sikret alle barn vi har i bilen slik vi skal, og kun latt mine sitte på med andre som sikrer skikkelig. Noen av barna har protestert litt på å sitte på pute bak i bilen ("Jeg sitter framme i vår bil, og har ikke brukt pute siden jeg var 5 år!"), men da forklarer jeg bare saklig hva loven sier. De godtar dette. Men ja, jeg er litt overrasket over hvor lett en del tar på sikring i bil.

Anonymkode: b1120...2c6

Skrevet

Slik er det ikke hos oss.
Hos oss forventes det at man sender med en slik pute de kan sitte på dersom de skal sitte på med noen andre.
Når det har blitt så store at de går på skole kan de sitte på pute.

Anonymkode: bfc65...ecf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss forventes det at man sender med en slik pute de kan sitte på dersom de skal sitte på med noen andre.

De kan. Er ikke dermed sagt at det er trygt eller anbefalt. Kommer ikke til å sette ungen min på pute neste år bare fordi han går på skole. Når vi vet såpass mye bedre om trygg sikring av barn i bil som det vi gjør når enn for 20 år siden så tenker jeg det bare er fornuftig å følge det.

Anonymkode: 46e44...f1a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo an på barnet da. Min er som sagt 22 kg (dvs egentlig 21,4 - jeg rundet oppover). Trygg Trafikk sier dette: "Det er krevende for et barn å sitte riktig på en pute og ha beltet riktig. Derfor anbefaler vi at barnet bruker bilpute først når beltestolen har blitt for liten og barnet er over 22 kg og 125 cm."

Anonymkode: c3717...153

Skrevet

Jeg blir også litt sjokkert over hvor lett mange tar på bilsikring. Og ofte folk man faktisk forventer mer av. De ‘verste’ av våre bekjente er utdannet sykepleier, politi, barnehagelærer osv. Der har ungene sittet på pute fra 3-4 års alder og nå når de er 7-8 er det flere som ikke har noen form for sete, eller maks en pute. 

Vi var litt for tidlige med å snu yngste, han var 3,5 år, men jeg har aldri kjørt en meter uten korrekt sikret barn. 

Vi har mistet et barn i sykdom og ikke søren om jeg skal være skyld i at andre barn, mine eller andres, dør. 

Anonymkode: 33b1c...3ac

Skrevet

Ser det selv dessverre. Er så mye dårlig sikring. Folk du tenkte at litt vett i skallen er faktisk de værste. Har noen i gata her som lar 4 åringen stå i passasjersete fra bhg og hjem, er jo kun 40 sone her. Jeg har sagt i fra, men hjelper ikke.

Har 3 barn der midterste som blir 10 år sitter i beltestol, i utgangspunktet har hun kanskje høyden og vekta, men det ser ikke bra ut, får selen helt feil. 12 åringen sitter uten noe nå da. Hun som blir 4 sitter fortsatt bakovervendt. Null problem.

Anonymkode: 6b91c...6ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...