Gå til innhold

Skremmende få som overholdt smittevern denne helgen 😔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjørte forbi en strand, var enormt med folk i store klynger. Fester rundt omkring, unger som samles i store grupper på bryggen for å bade, butikkene stod folk tett i tett i kassene. Ingen holdt avstand, ingen spritet hender på vei inn. Holdt avstand i kassen og tror du ikke folk da bare snek forbi! 
 

Kjenner jeg blir så frustrert, så mange som ikke har råd til å møte en ny bølge. Både økonomisk og helse, utsatte behandlinger, firmaer på randen av konkurs. Litt sol og sommer, så klarer vi ikke å overholde de enkleste smittevernstiltak. Så frustrerende at folk ikke forstår hvor mye enklere det er å bare holde avstand og vaske hendene, enn ny runde med nedstengning. 

Anonymkode: e9456...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok en del som ikke skjønner hva en pandemi er. De tror det som ikke rammer dem direkte i dag ikke har konsekvenser. 
er skremt av holdningene rundt. Det er ufattelig mange i risikosonene og ikke bare de på 80+. Mange har glemt smittevern allerede så det blir ikke en gang spennende å se resultatet når sommerferien er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjørte forbi en strand, var enormt med folk i store klynger. Fester rundt omkring, unger som samles i store grupper på bryggen for å bade, butikkene stod folk tett i tett i kassene. Ingen holdt avstand, ingen spritet hender på vei inn. Holdt avstand i kassen og tror du ikke folk da bare snek forbi! 
 

Kjenner jeg blir så frustrert, så mange som ikke har råd til å møte en ny bølge. Både økonomisk og helse, utsatte behandlinger, firmaer på randen av konkurs. Litt sol og sommer, så klarer vi ikke å overholde de enkleste smittevernstiltak. Så frustrerende at folk ikke forstår hvor mye enklere det er å bare holde avstand og vaske hendene, enn ny runde med nedstengning. 

Anonymkode: e9456...9f6

Jeg synes folk stort sett er veldig flinke jeg. Skjønner ikke hvor dere ser at "alle klynger seg sammen"... Var i Trondheim forrige helt, på uterestauranter,- tydelig bedre plass mellom bord enn vanlig (Da kan man jo ikke forlate plassen sin uten å koordinere med personen på bordet bak,- denne gangen,- null problem!), bord ble spritet/kloret mellom hver setting,- håndsprit på/like ved bordene osv. Folk venter med god avstand på at "sin tur" til å gå gjennom dører, det være seg "karuselldør";- skyvedør eller ut/innoverdører,- og om man er på HM, Normal, Byggmakker eller Extra eller Meny så er det god avstand mellom folk,- man venter på å gå til produktet man skal ha, hvis det allerede står folk der ol.  og folk spriter seg etter å være ferdig med å legge på plass varer,- og de fleste også på vei INN i butikken.

 

Man ser jo en annen som tydelig enten ikke bryr seg,- eller denne glemmer seg en gang,. Men å si at "alle samler seg i store grupper" er da å overdrive. Ja, noen strender var full,- men det er jo alltid gjerne både 2 og 3 meter mellom gruppene på stranda,- uansett, og bilder jeg har sett fra venner disse godværsdager viser MASSE folk, men fra rett vinkel så ligger man i "Klynge" med de man har dratt sammen med,- også holder man avstand til de ved siden av som man ikke kjenner....Før korona også. Man gjør jo alltid sitt beste for å holde lengst mulig avstand der har jeg inntrykk av, vi er ikke akkurat et "intimt" folkeslag. .

 

EN del folk VIL klage på andre uansett. Klager på at folk er egoistiske og bryter reglene hele tiden,- men jeg ser ikke noe mer meg, meg, meg enn hva man får når folk klager over at "alle andre" bryter regelen! Jeg derimot,- jeg er PERFEKT jeg. Gjør ALDRI noe som FHI ikke sier er tillat,- og strekker meg GJERNE litt lenger! Ja, NOEN har sklidd ut alt for mye,- enig,- men det er mindretallet slik jeg oppfatter det. Men nå går jeg ikke rundt å ser etter folk eller situasjoner og dømme heller da.

 

Alle må passe på seg selv. Er man redd for at det er en oppblomstring på gang,- så må man være forsiktig så man ikke utsetter seg for den nye smitten man TROR er kommet. Hvis vi gjør det vi kan for å forhindre å BLI smittet,- og evt forhindre å SPRE smitte om vi skulle ha fått den uten å vite av det,- så berger vi som VIL unngå smitte! Så får de som driter i det smitte hverandre!

Anonymkode: 239ca...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Kjørte forbi en strand, var enormt med folk i store klynger. Fester rundt omkring, unger som samles i store grupper på bryggen for å bade, butikkene stod folk tett i tett i kassene. Ingen holdt avstand, ingen spritet hender på vei inn. Holdt avstand i kassen og tror du ikke folk da bare snek forbi! 
 

Kjenner jeg blir så frustrert, så mange som ikke har råd til å møte en ny bølge. Både økonomisk og helse, utsatte behandlinger, firmaer på randen av konkurs. Litt sol og sommer, så klarer vi ikke å overholde de enkleste smittevernstiltak. Så frustrerende at folk ikke forstår hvor mye enklere det er å bare holde avstand og vaske hendene, enn ny runde med nedstengning. 

Anonymkode: e9456...9f6

er så enig, blir nok en STOR nedstening til høsten, Folk driter i det meste nå, De fleste lever vanlig nå

Anonymkode: f3087...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes folk stort sett er veldig flinke jeg. Skjønner ikke hvor dere ser at "alle klynger seg sammen"... Var i Trondheim forrige helt, på uterestauranter,- tydelig bedre plass mellom bord enn vanlig (Da kan man jo ikke forlate plassen sin uten å koordinere med personen på bordet bak,- denne gangen,- null problem!), bord ble spritet/kloret mellom hver setting,- håndsprit på/like ved bordene osv. Folk venter med god avstand på at "sin tur" til å gå gjennom dører, det være seg "karuselldør";- skyvedør eller ut/innoverdører,- og om man er på HM, Normal, Byggmakker eller Extra eller Meny så er det god avstand mellom folk,- man venter på å gå til produktet man skal ha, hvis det allerede står folk der ol.  og folk spriter seg etter å være ferdig med å legge på plass varer,- og de fleste også på vei INN i butikken.

 

Man ser jo en annen som tydelig enten ikke bryr seg,- eller denne glemmer seg en gang,. Men å si at "alle samler seg i store grupper" er da å overdrive. Ja, noen strender var full,- men det er jo alltid gjerne både 2 og 3 meter mellom gruppene på stranda,- uansett, og bilder jeg har sett fra venner disse godværsdager viser MASSE folk, men fra rett vinkel så ligger man i "Klynge" med de man har dratt sammen med,- også holder man avstand til de ved siden av som man ikke kjenner....Før korona også. Man gjør jo alltid sitt beste for å holde lengst mulig avstand der har jeg inntrykk av, vi er ikke akkurat et "intimt" folkeslag. .

 

EN del folk VIL klage på andre uansett. Klager på at folk er egoistiske og bryter reglene hele tiden,- men jeg ser ikke noe mer meg, meg, meg enn hva man får når folk klager over at "alle andre" bryter regelen! Jeg derimot,- jeg er PERFEKT jeg. Gjør ALDRI noe som FHI ikke sier er tillat,- og strekker meg GJERNE litt lenger! Ja, NOEN har sklidd ut alt for mye,- enig,- men det er mindretallet slik jeg oppfatter det. Men nå går jeg ikke rundt å ser etter folk eller situasjoner og dømme heller da.

 

Alle må passe på seg selv. Er man redd for at det er en oppblomstring på gang,- så må man være forsiktig så man ikke utsetter seg for den nye smitten man TROR er kommet. Hvis vi gjør det vi kan for å forhindre å BLI smittet,- og evt forhindre å SPRE smitte om vi skulle ha fått den uten å vite av det,- så berger vi som VIL unngå smitte! Så får de som driter i det smitte hverandre!

Anonymkode: 239ca...8e0

Jeg var også i Trondheim for en liten stund tilbake og de fleste var faktisk flinke. All honnør til dem! Det jeg derimot har sett mange andre steder er dessverre helt det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller du kan omformulere til skremmende mange som ikke overholdt smittevern. De aller fleste er nok fortsatt flinke, men det ser ut til at motivasjonen er dalende, spesielt i enkelte grupper. Jeg bor utenfor Oslo og jobber i byen. I starten var folk i Oslo veldig flinke, og langt flinkere enn folk der jeg bor, nå synes jeg det er ubehagelig når jeg må inn til byen. Det har vært en klar holdningsendring de siste ukene. Jeg tror fortsatt de fleste overholder reglene, men det blir så tydelig på et tettbefolket sted som Oslo når bare en liten prosentandel begynner å gi f. 

Anonymkode: 68bd0...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er så enig, blir nok en STOR nedstening til høsten, Folk driter i det meste nå, De fleste lever vanlig nå

Anonymkode: f3087...78e

Og allikevel er innlagte på vei ned igjen, selv etter tre uker siden 15000 samlet seg forran stortinget. Viktig med avstand, men det aller viktigste er at de som er syke, selv mildt, holder seg hjemme. Og vasker folk henda før de går ut, og når de kommer hjem sparer vi mye... alle trodde vi kom til å få lockdown etter demonstrasjoner - men det ble ikke noen smitteeksplosjon. Jeg har aldri vært nærmere andre på stranda enn en meter , hverken i år eller tidligere år. Bor i et område hvor det har vært stort smittepress etter forholdene, og folk er stort sett flinke altså. 

Anonymkode: 56787...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes heller du kan omformulere til skremmende mange som ikke overholdt smittevern. De aller fleste er nok fortsatt flinke, men det ser ut til at motivasjonen er dalende, spesielt i enkelte grupper. Jeg bor utenfor Oslo og jobber i byen. I starten var folk i Oslo veldig flinke, og langt flinkere enn folk der jeg bor, nå synes jeg det er ubehagelig når jeg må inn til byen. Det har vært en klar holdningsendring de siste ukene. Jeg tror fortsatt de fleste overholder reglene, men det blir så tydelig på et tettbefolket sted som Oslo når bare en liten prosentandel begynner å gi f. 

Anonymkode: 68bd0...e45

Sant nok, jeg var bastant, de som fremdeles overholder var nok ikke så godt representert. Kan godt si meg enig i første setningen din. Ble frustrert etter jeg var innom butikken, for der var det faktisk ingen som holdt avstand. Alle foran og bak meg raste rett forbi håndspriten, ikke en eneste en som holdt en meter avstand ved kassene. Ikke mange ukene siden det var unntaket at folk ikke stoppet opp, spritet hendene og holdt avstand. Kjenner jeg går tilbake til mat levert på døren etter dette. 

Anonymkode: e9456...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

EN del folk VIL klage på andre uansett. Klager på at folk er egoistiske og bryter reglene hele tiden,- men jeg ser ikke noe mer meg, meg, meg enn hva man får når folk klager over at "alle andre" bryter regelen! Jeg derimot,- jeg er PERFEKT jeg. Gjør ALDRI noe som FHI ikke sier er tillat,- og strekker meg GJERNE litt lenger! Ja, NOEN har sklidd ut alt for mye,- enig,- men det er mindretallet slik jeg oppfatter det. Men nå går jeg ikke rundt å ser etter folk eller situasjoner og dømme heller da.

Anonymkode: 239ca...8e0

Voldsomt til Caps Lock. Trenger ikke betyr at man selv tror man er perfekt for å reagere når folk dytter borti deg i det de sniker foran deg i køen ved kassene. Det er godt merket hvor neste kunde skal stå. Det er ikke rakettforskning. Vet ikke om det er en psykologisk effekt som gjør at hvis en bryter, så gjør alle andre det, men ingen overholdt avstanden. 

Anonymkode: e9456...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg også over dette. I butikken er det ekstremt få som spurter hendene på vei inn, og selv om det er god plass til å holde 1 meters avstand gir folk blanke og går nesten helt oppå meg. Når jeg holder 1 meters avstand i kassa sniker folk seg forbi. Så utrolig irriterende.

Anonymkode: ce0df...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høyre at de har godt inntrykk av Trondheim, sidan vi skal dit om ei stund. Oslo vil vi ikkje nærme oss slik det er no. Her i Bergen er folk stort sett flinke å sprite hender og halde avstand i butikken, men då eg var til byen for nokre dagar sidan, så sat det relativt tett på pubane, og eg såg folk som klemte kvarandre. 20 +- åringar fylgjer jamnt over ikkje 1m regelen, og lever som før pandemien ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ikke alltid bruker sprit med en gang jeg går inn i en butikk. Noen få ganger glemmer jeg det, men for det meste så har jeg brukt håndspriten jeg har i vesken eller jeg kommer rett fra en annen butikk hvor jeg brukte sprit etter at jeg betalte. 

Mange har nok savnet det sosiale og føler veldig på det nå som sommeren er her. Så hvem skulle bestemt hvem som fikk være på stranden eller ikke? Skal det være slik at de som kommer først får være der? Var på Sørenga på lørdag og der var det mins en meter mellom gruppene. Var også ute natt til søndag i Oslo og foruten en del kø så kom man bare inn på utesteder når de hadde ledige bord så ingen fikk gå å mingle slik som før. 

Ellers så er det jo lite smitte i samfunnet og går man ut i fra at i alle fall halvparten som har korona holder seg hjemme så er det ikke mange igjen med korona i samfunnet. I Oslo er det registert 89 smittede de siste 14 dagene, så kanskje ikke nødvendig å krisemaksimere saken. 

Screenshot_20200629_155644_com.android.chrome.thumb.jpg.cbcd49f85ffc2fd12057186142645fa3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Anonym bruker said:

Og allikevel er innlagte på vei ned igjen, selv etter tre uker siden 15000 samlet seg forran stortinget. Viktig med avstand, men det aller viktigste er at de som er syke, selv mildt, holder seg hjemme. Og vasker folk henda før de går ut, og når de kommer hjem sparer vi mye... alle trodde vi kom til å få lockdown etter demonstrasjoner - men det ble ikke noen smitteeksplosjon. Jeg har aldri vært nærmere andre på stranda enn en meter , hverken i år eller tidligere år. Bor i et område hvor det har vært stort smittepress etter forholdene, og folk er stort sett flinke altså. 

Anonymkode: 56787...46f

jeg støttet den demostering 100%,men det jeg ser når det gjelder stranden, butikken, bussen og utelivet er mye verre, de fleste har begynt og leve vanlig igjen, mer egoistisk og dra til syden nå, enn og demostere for noe viktig, man setter ikke bare seg selv i fare,men både de de reiser med de fastboende der de drar til, blir brått over 50.000 det

Anonymkode: f3087...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

jeg støttet den demostering 100%,men det jeg ser når det gjelder stranden, butikken, bussen og utelivet er mye verre, de fleste har begynt og leve vanlig igjen, mer egoistisk og dra til syden nå, enn og demostere for noe viktig, man setter ikke bare seg selv i fare,men både de de reiser med de fastboende der de drar til, blir brått over 50.000 det

Anonymkode: f3087...78e

Om man åpner opp for reise og UD ikke lenger "fraråder reise" og altså ikke pålegger karantene ved hjemkomst, så gjør jo fortsatt folk som man blir fortalt,- tenker jeg. De som reiser og trosser karantene,(- altså "tar den på kjøpet,- eller ikke...) der blir det noe annet. Har man fulgt rådene og holder seg til de fortsatt her hjemme og man reiser på tur som er bestilt før pandemi, reiserådene blir endret, og alt er innafor mtp forsikring om ny lockdown skulle skje eller at man blir syk/skadet der de er, så vil jeg ikke gå til det punkt å kalle folk egoister om de drar. Men jeg tar det som en  selvfølge at disse er rede på å avbryte ferien om stenging skjer og man får tilbud om hjemreise før planlagt!, eller at man har mulighet til å være noen dager ekstra i tilfelle det tar tid å organisere henting. Og når man kommer hjem,- så ER man mer forsiktig med sosial omgang uansett symptom eller ikke. 10 dager "egenkarantene";- i hvert fall med tanke på å besøke/Ha kontakt med folk i risikogruppen tenker jeg er normal oppførsel. Og jeg ville nok alliert meg med naboer/familie om å handle inn litt for oss slik at vi slapp butikkbesøk med det første.

Når det kommer til oppførsel og smitte de fastboende,- akkurat der tror jeg de fleste reisemål som evt åpner faktisk har bedre kontroll og slår mye hardere ned på brudd enn hva som gjøres her til lands!. Å ikke sette seg godt inn i hvilke regler som kommer til å gjelde tror jeg kan bli en dyr og risikabel affære! Mange vil nok oppleve at ferien blir litt "amputert" med tanke på hva man kan og ikke kan gjøre og hva man MÅ gjøre som ikke var nødvendig før. Tror i hvert fall flere får seg en liten tankevekker på hvordan ting faktisk har vært ute i Europa. .

Og selv om jeg mener at alle steder som serverer alkohol skulle hatt spiseplikt og steng alkoholkranene 2400 og steng mellom 0100 og 0130 (for jeg tror mer typisk utesteder hvor folk kun er for å drikke og mingle er de største smittesrederne pr.d.d),- så tror jeg at regjeringen sine beslutninger er bedre begrunnet enn mine tanker og synsing,- så vi får forholde oss til det,- og hittil har det jo gått over all forventing. Så om man lemper på reiseråd til utvalgte EU-land, så tenker jeg at det også nok går greit, -på samme måte som andre tiltak man har lempet på har gått så greit som det har. De  som velger å følge rådene og reise om de har tur, helt ok. Men å nærmest slutte vaske henda etter å ha vært på do og snike i kø om man prøver holde metern på butikken (det har jeg aldri opplevd, og kan ikke fatte og begripe at det er mulig),- det finner jeg ikke greit,- men tenker også at disse individene er nettopp grunnen til at vår familie/ og resten som bryr seg om smittespredning,- fortsatt spriter hender titt og ofte og er ekstra nøye på håndvask der vi kan og holder avstand,- gitt at ingen "Invaderer meteren" vår som det var snakk om. Kort sagt,- passe på oss selv og våre nærmeste,- da kommer vi langt tror jeg. 

Anonymkode: 239ca...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å i Bergen er ofte både bybane og busser forsatt så full at du kommer borti hverandre! Det er helt tydlig at sjoførene driter i smittevernstiltak! Jeg har klaget på dette mange ganger allerede til Skyss men hjelper jo ikke.

Anonymkode: e73e6...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...