Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Jeg lurer på om det er mulig å ha et mammahjerte uten å være mamma? Anonymkode: 9b239...57b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 Mammahjerte og typ er noe av det verste jeg leser. Nei du kan ikke ha mammahjerte, det finnes bare et hjerte. Det pumper blod rundt i kroppen. Anonymkode: 6f3bd...f90
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 Nei. Det er aldri mulig å ha mammahjerte. Jeg elsker ungene mine, men mammahjerte har jeg ikke. Anonymkode: 97e3b...c49
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 Ja jeg tenker man kan ha mammahjerte uten å være mamma. Jeg tenker det går litt på det å ha hjerte for noen små som er fullstendig avhengig av hjelp for å klare seg 😊 men det er nå bare meg. Anonymkode: 25f35...254
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Mammahjerte og typ er noe av det verste jeg leser. Nei du kan ikke ha mammahjerte, det finnes bare et hjerte. Det pumper blod rundt i kroppen. Anonymkode: 6f3bd...f90 Helt enig, samme med elsk på og nyt. Anonymkode: 52d81...8e3
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 Jeg har to barn, og bruker ikke selv begrepet mammahjertet. Jeg har likevel ikke et problem med å forstå hva folk mener med det. Det gjelder å legge godviljen til og ikke prøve å forstå alt i verste mening. Folk sier ikke mammahjerte for å provosere eller gi andre mindreverdighetskomplekser. De sier det vel fordi de snakker om de følelsene som man gjerne har som mamma. Hverken mer eller mindre. Pust med magen Anonymkode: 9fb22...01d
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Mammahjerte og typ er noe av det verste jeg leser. Nei du kan ikke ha mammahjerte, det finnes bare et hjerte. Det pumper blod rundt i kroppen. Anonymkode: 6f3bd...f90 Du vet sikkert at ordet hjerte brukes i ganske mange sammenhenger annet enn for å beskrive muskelen som pumper blod rundt i kroppen. Om du irriteres av alle de sammenhengene, av alle hjerteemojis osv. må du ha et ganske slitsomt liv. Anonymkode: 9fb22...01d
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Det er aldri mulig å ha mammahjerte. Jeg elsker ungene mine, men mammahjerte har jeg ikke. Anonymkode: 97e3b...c49 Men du er Iallefall en mamma som har et hjerte Anonymkode: 9fb22...01d
Gjest Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har to barn, og bruker ikke selv begrepet mammahjertet. Jeg har likevel ikke et problem med å forstå hva folk mener med det. Det gjelder å legge godviljen til og ikke prøve å forstå alt i verste mening. Folk sier ikke mammahjerte for å provosere eller gi andre mindreverdighetskomplekser. De sier det vel fordi de snakker om de følelsene som man gjerne har som mamma. Hverken mer eller mindre. Pust med magen Anonymkode: 9fb22...01d Det brukes også for å gjøre seg selv og sine følelser litt mer «høyverdige» enn andres. For eksempel: Nekte eksen å få barna på besøk? Veldig slemt. Men hvis man derimot kan si «de er så utrygge etter skilsmissen, mammahjertet mitt klarer ikke å sende dem på overnatting», da er det en edel og riktig handling. (For ungene er resultatet imidlertid eksakt det samme.)
frk Nilsen Skrevet 29. juni 2020 #10 Skrevet 29. juni 2020 3 minutter siden, Pashla skrev: Det brukes også for å gjøre seg selv og sine følelser litt mer «høyverdige» enn andres. For eksempel: Nekte eksen å få barna på besøk? Veldig slemt. Men hvis man derimot kan si «de er så utrygge etter skilsmissen, mammahjertet mitt klarer ikke å sende dem på overnatting», da er det en edel og riktig handling. (For ungene er resultatet imidlertid eksakt det samme.) Enda verre, mammahjertet mitt blør 😭
Gjest Skrevet 29. juni 2020 #11 Skrevet 29. juni 2020 Syns vi skal slå et slag for kvinnehjertet i stedet! https://forskning.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-kvinnehelse-kjonn-og-samfunn-hjertet/seks-ting-alle-kvinner-bor-vite-om-hjerteinfarkt/1202059?fbclid=IwAR0gnfGnyfDZEaQp3r3uBcRpi_TcUcRHFoj1XQ_8F4ps0VqvN1-tX3u7BuI
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #12 Skrevet 29. juni 2020 27 minutter siden, Pashla skrev: Det brukes også for å gjøre seg selv og sine følelser litt mer «høyverdige» enn andres. For eksempel: Nekte eksen å få barna på besøk? Veldig slemt. Men hvis man derimot kan si «de er så utrygge etter skilsmissen, mammahjertet mitt klarer ikke å sende dem på overnatting», da er det en edel og riktig handling. (For ungene er resultatet imidlertid eksakt det samme.) Det er jo teit oppførsel uavhengig av vokabular. Hadde vært like teit å si den setningen uten å bruke ordet mammahjertet. Poenget mitt er at ordet i seg selv er uproblematisk. Anonymkode: 9fb22...01d
Gjest Skrevet 29. juni 2020 #13 Skrevet 29. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo teit oppførsel uavhengig av vokabular. Hadde vært like teit å si den setningen uten å bruke ordet mammahjertet. Poenget mitt er at ordet i seg selv er uproblematisk. Anonymkode: 9fb22...01d Ordet blir brukt for å validere hysterisk hønemor-atferd. Kan man skylde på «mammahjertet», betyr det nemlig at man er ekstra omsorgsfull. Og det er jo synonymt med å være et godt menneske, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #14 Skrevet 29. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men du er Iallefall en mamma som har et hjerte Anonymkode: 9fb22...01d Joda, det er der og jeg er en myk person som liker mye. Barn, gamle mennesker, dyr og ellers liker jeg mennesker. At hjertet mitt har en egen plass for å føle ekstra rundt det å være mamma er bare rart. Anonymkode: 97e3b...c49
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #15 Skrevet 29. juni 2020 2 timer siden, frk Nilsen skrev: Enda verre, mammahjertet mitt blør 😭 Det er så krise. Mor sitter på Facebook og ser en video av halvdøde flyktningbarn som skyller i land på en strand. Og ❤️❤️❤️❤️ mammahjertet ❤️❤️❤️❤️❤️ bløøøøør så inderlig. Underforstått: denne moren er LANGT mer sympatisk og empatisk enn en som bare har et vanlig hjerte, og smerten hennes er LANGT større enn alle andres. Anonymkode: 12996...66d
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #16 Skrevet 29. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er så krise. Mor sitter på Facebook og ser en video av halvdøde flyktningbarn som skyller i land på en strand. Og ❤️❤️❤️❤️ mammahjertet ❤️❤️❤️❤️❤️ bløøøøør så inderlig. Underforstått: denne moren er LANGT mer sympatisk og empatisk enn en som bare har et vanlig hjerte, og smerten hennes er LANGT større enn alle andres. Anonymkode: 12996...66d Haha, sett en del slike ja. Anonymkode: 9fb22...01d
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #17 Skrevet 29. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er så krise. Mor sitter på Facebook og ser en video av halvdøde flyktningbarn som skyller i land på en strand. Og ❤️❤️❤️❤️ mammahjertet ❤️❤️❤️❤️❤️ bløøøøør så inderlig. Underforstått: denne moren er LANGT mer sympatisk og empatisk enn en som bare har et vanlig hjerte, og smerten hennes er LANGT større enn alle andres. Anonymkode: 12996...66d De samme som aldri løfter en finger for å gjøre en forskjell. Lever i den tro at medfølende status på FB er å bidra. 🙄 Anonymkode: 97e3b...c49
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2020 #18 Skrevet 29. juni 2020 På 50-tallet, da min mor ble født, fikk ikke mødrene ha barna hos seg på barsel. Babyene ble kledd og skiftet på av pleiere, fikk mat etter klokken, og ingen hud-mot-hud-kontakt. Mormors «mammahjerte» sa at dette ikke var det beste for babyen hennes. Fortsatt er det mange føringer fra helsestasjon og samfunn, og også mange konvensjoner, som strider mot det mor føler er rett. At ordet er litt utvannet er så. Anonymkode: 93a29...520
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå