Gå til innhold

Ruskontrakt for ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har ruskontrakt med sine ungdommer?

En kontrakt at de må holde seg unna alkohol og andre rusmidler i ungdomskolen f eks. Hva er premien om de klarer det?

Anonymkode: f7ee6...21c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet et foreldrepar som lovde ungen bil på 18 årsdagen, hvis hun ikke drakk eller begynte å røyke osv før hun fylte 18. Hun fikk en splitter ny BMW elbil.

Her er problemet at jeg har overhørt en samtale om et arrangement 2 uker før hennes 18 årsdag, der hun var så full at hun ikke kom seg avgårde, for hun sovnet kl 20.00. Og det var tydeligvis ikke første gang. 

Jeg kjenner foreldrene godt. Hva hadde dere gjort i en sånn situasjon. Jeg har ikke sagt det til noen andre enn min mann.

Anonymkode: e62b0...bf8

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe, og jeg hadde heller ikke opprettet en sånn kontrakt. 

Skrevet

Jeg har ikke og ville aldri hatt en sånn kontrakt med mine ungdommer. Selvfølgelig vil jeg ikke at de drikker før de er 18 eller bruker rusmidler. Men enda viktigere for meg er er det at dersom de skulle gå på en smell og ender opp med å drikke før de er 18, så skal de ikke være redde for å ringe hjem. Jeg vil ikke at de havner i farlige situasjoner for de tenker at om de ringer hjem så ryker lappen/bilen/ellerhvadetmåttevære. 

Anonymkode: cbe38...34f

Skrevet

I mine øyne helt idiotisk, min erfaring er at de ungdommene som lyver mest for sine foreldre er de som har slike premier for ikke å drikke.

Så det da jeg selv var ung og bestevenninnen min skulle få lappen om hun ikke drakk før hun var 18. Hun drakk selvfølgelig på fest akkurat som oss andre fra hun var ca 16, men hun kunne ikke reise hjem. Hun overnattet hvor som helst for at foreldrene ikke skulle merke at hun hadde drukket, og fortalte ingenting hjemme om hvor vi var og hva vi drev med.

Har selv to barn på 16 og 19 år nå. Jeg har sagt klart ifra at jeg ikke synes drikking før 18 er greit, og jeg kommer aldri til å kjøpe alkohol til dem, MEN, de kan alltid ringe meg om det er noe, jeg vil alltid rykke ut og hente om noen driter seg ut, de må gjerne gi nummeret mitt til vennene sine så de kan ringe også om de kommer i en situasjon hvor de trenger hjelp.

Jeg har sett det med begge to at de forteller hvor de skal, hvem som skal dit, og bruker meg gjerne som sjåfør. Jeg har skjønt at de har drukket noen ganger, men de har aldri vært overstadig, de har alltid kommet hjem og vet at jeg alltid er her.

Mens jeg har pratet med foreldrene til venner som har slike avtaler og de ungdommene lyver om hvor de skal, lyver om hva de gjør, overnatter hist og her osv. De foreldrene har null peiling på hva ungdommene deres driver med.

Senest forrige helg, min 16 åring var på en fest ute, jeg visste hvor han var, jeg hentet han der og jeg kjørte to av kompisene hans hjem. Så snakket jeg med mammaen til en av kameratene hans og hun kunne fortelle at hennes sønn hadde ikke fått lov å dra dit, han får selvfølgelig ikke drikke for da blir han straffet (de selger mopeden hans og han får ikke lappen) så han hadde bare vært hos en venninne denne fredagen. Jeg spurte sønnen min etterpå, om denne kameraten hadde vært på festen og det hadde han selvfølgelig, drukket hadde han også gjort....

Det er rett og slett en dårlig strategi å dytte barna fra seg med straff og premier på denne måten.

Anonymkode: 34518...25b

Skrevet

Jeg ønsker at mine barn alltid skal kunne ringe meg fordi de vet at jeg hjelper de. 
At tanken «shit, mamma kommer drepe meg for dette» aldri kommer. Uansett hva som skjer vil jeg at den første tanken skal være «Føkk, dette klarer jeg ikke løse selv, jeg ringer mamma» 

jeg hadde det slik og vet at mamma hjalp flere av mine venner hvor de ikke turte å kontakte sine egne foreldre og hellre sov i en grøft enn å ringe noen. 

Skrevet

Takk for svar. Jeg tror heller ikke at en sånn kontakt er det beste 

Anonymkode: f7ee6...21c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...