Gå til innhold

Forkjølelse i disse coronatider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har i løpet av natta og dagen i dag blitt forkjølet med lett rennende nese, litt nysing og nå på kvelden kjentes hun en anelse varm ut. Hun har vært i grei form, spist og lekt. Jeg tolker det som en helt vanlig sommerforkjølelse, men bør hun testes nå mtp corona? Og kan jeg dra på jobb som vanlig i morgen? 

Anonymkode: ce245...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du.... sånn egentlig. Om du har fulgt med litt siden 12. mars?

Du skal ikke på jobb i morra nei. 

Anonymkode: ff467...9ab

Skrevet

Joda, du kan dra på jobb. Sjekk helsenorge.no for info.

Anonymkode: 6d92a...c94

Skrevet

Hun skal testes, ja. Ring fastlegen eller kommunens koronatelefon (om kommunen har) i morgen tidlig. Og nei, du drar selvfølgelig ikke på jobb når hun må være hjemme til svar foreligger.

Alle slike symptomer skal man anta er korona nå, inntil det er vist med test at det ev. ikke er det.

Anonymkode: a9763...a4d

Skrevet

Skal sende henne i SFO eller barnehage? For det kan du ikke gjøre. 

Alle barn med symptomer på korona skal i grunnen testes nå men du kan jo ringe koronatelefonen å spørre, tror de har åpent ut juni.

Ring fastlegen i morgen, kan være korona men det er det jo mest sannsynlig ikke.

Skrevet

Dette er reglene nå: 

Dersom en i husstanden har akutt luftveisinfeksjon men ikke har bekreftet eller sannsynlig covid-19, bør de holde avstand til de andre i husstanden. Husstandsmedlemmene er ikke i karantene, men de bør være ekstra oppmerksomme på egne symptomer. Hvis de får symptomer på luftveisinfeksjon, bør de selv holde seg hjemme til de er symptomfrie.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/

Skrevet

Må ha hatt symptomer i minst to dager før testing, men lurt å kontakte fastlege allerede i morgen uansett, slik at han/hun får bestilt tid til den syke. 

I mens må noen være hjemme med barnet fram til testresultater foreligger - OG hun har vært symptomfri i minst ett døgn. 

Anonymkode: fc851...1ef

Skrevet
14 minutter siden, Elina skrev:

Skal sende henne i SFO eller barnehage? For det kan du ikke gjøre. 

Alle barn med symptomer på korona skal i grunnen testes nå men du kan jo ringe koronatelefonen å spørre, tror de har åpent ut juni.

Ring fastlegen i morgen, kan være korona men det er det jo mest sannsynlig ikke.

Hun skal ikke i barnehage, skal være hjemme med pappan og søsken..

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er reglene nå: 

Dersom en i husstanden har akutt luftveisinfeksjon men ikke har bekreftet eller sannsynlig covid-19, bør de holde avstand til de andre i husstanden. Husstandsmedlemmene er ikke i karantene, men de bør være ekstra oppmerksomme på egne symptomer. Hvis de får symptomer på luftveisinfeksjon, bør de selv holde seg hjemme til de er symptomfrie.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/

Takk! Det var slik jeg trodde det var også, men ble plutselig litt usikker. Hun har ferie fra barnehagen og skal være hjemme med faren og søsken denne uka. Avstand til andre i husstanden fungerer ikke helt med en 5 åring, men avstand til andre mennesker har hun. Jeg skal ringe lege i morgen og spørre hva de tenker om testing, men jeg kan altså dra på jobben i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...