Gå til innhold

Hvordan få barnet på bedre tanker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en på 16år som begynner på Videregående til høsten, han hadde dessverre ikke noe gode Karakter, så jeg er ganske sikker på at han ikke kommer inn på 1 og  2 valget,men mest sannsynlig 3 valget.

Han er dritt lei skolen og er ikke veldig motivert til mer skole, så hvordan kan jeg få han til og bli mer Motivert, grunnen til jeg tror han ikke kommer inn på 1 eller 2 plass er pga det er kun 1 klasse i de fagene og det er 20 stk pr klasse, så han ligger nok under snitt i karakter også, så regner med han kommer inn på siste valget.

Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 3f73e...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forhåpentlig vis har han valgt linjer som interesserer ham. Gi ham en fin ferie uten skolemas og snakk om morsomme ting du opplevde på videregående når det passer sån. Når dere finner ut hva han kommer inn på så vær positi  til det, men ikke mas for mye.

Anonymkode: 60b07...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Send han på folkehøgskole ett år. 

Anonymkode: 8278d...842

De fleste har aldersgrense på 18 eller 19 år.

Hva har han på tredjeplass da, HI? Om han er skolelei, så bør han i hvert fall gå yrkesfag og ikke studiespesialiserende. 

Anonymkode: 1d2e8...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der blir litt annerledes når de kommer på vgs, nye venner, nytt miljø, og de fagene de er lei av (som matte, norsk osv) er mye lettere på yrkesfag enn på ungdomsskolen. 

Min sønn gikk opp minst en karakter i alle disse fagene. 

Litt praksis er også et greit avbrekk, og han fikk en jobb ved siden av skolen. 

Min var også skolelei, og gikk ut av ungdomsskolen med 3,2 i snitt. Men han gikk ut av 2.klasse på vgs med 4,1 i snitt og startet som lærling. 

Fagbrevet tar han nå på sensommeren og til høsten starter han på påbygg for å få generell studiekompetanse. 

Fra å som 16-17 åring si at han aldri skulle gå mer på skole har han blitt 20 og er veldig motivert for videre skolegang. Han har et fagbrev med seg på ferden, og det er jo aldri feil, og har en plan for hva han vil bli. 

Det skjer utrolig mye i hodet fra du er 16 til du blir 20 år 

 

Anonymkode: ec09c...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar

Folkehøyskole er nok ikke helt noe for han.

Han har helse og oppvekst på 3 plass

Anonymkode: 3f73e...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar

Folkehøyskole er nok ikke helt noe for han.

Han har helse og oppvekst på 3 plass

Anonymkode: 3f73e...54d

Jippi, hadde en slik elev på HO i år. En av to gutter i klassen, slet med motivasjonen og var hele tiden i samtaler for å forsøke å få han gjennom skoleløpet. 

Anonymkode: f60d0...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke en privatskole i nærheten han eventuelt kan begynne på? 

Anonymkode: f0fa4...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Anonym bruker said:

Jippi, hadde en slik elev på HO i år. En av to gutter i klassen, slet med motivasjonen og var hele tiden i samtaler for å forsøke å få han gjennom skoleløpet. 

Anonymkode: f60d0...b5b

Lyder jo ikke bra

Anonymkode: 3f73e...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Der er ikke en privatskole i nærheten han eventuelt kan begynne på? 

Anonymkode: f0fa4...46a

Nei dessverre er bare privatskoler fra 1-10 klasse rundt her vi bor

Anonymkode: 3f73e...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste har aldersgrense på 18 eller 19 år.

Hva har han på tredjeplass da, HI? Om han er skolelei, så bør han i hvert fall gå yrkesfag og ikke studiespesialiserende. 

Anonymkode: 1d2e8...e3d

Eh nei. Jeg gikk på folkehøgskole da jeg var 16. 

Anonymkode: 0f1a1...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 14.17, Anonym bruker skrev:

Jeg har en på 16år som begynner på Videregående til høsten, han hadde dessverre ikke noe gode Karakter, så jeg er ganske sikker på at han ikke kommer inn på 1 og  2 valget,men mest sannsynlig 3 valget.

Han er dritt lei skolen og er ikke veldig motivert til mer skole, så hvordan kan jeg få han til og bli mer Motivert, grunnen til jeg tror han ikke kommer inn på 1 eller 2 plass er pga det er kun 1 klasse i de fagene og det er 20 stk pr klasse, så han ligger nok under snitt i karakter også, så regner med han kommer inn på siste valget.

Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 3f73e...54d

Du får barnet på bedre tanker ved å være der for han. Lytt og prat med han. Ikke prøv å skyve over positive tanker på han, hjelp han på veien til å få det. Heller ikke si at du ikke har troa på han. Det kommer til å dra han lenger ned. 

Jeg gikk på folkehøgskole da jeg var 16 og det anbefales på det sterkeste!! Det er det beste skoleåret i mitt liv.

Anonymkode: 0f1a1...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager har dere ikke gjort noe med karakterene hans så han kommer inn på det han vil?? Har også en gutt på 16 som er så skolelei at han helst aldri mer vil se en skole. Men han vil jo inn på førstevalget sitt så han gikk ut av 10. med 5.2 i snitt. Måtte jo selvsagt motivere han og ikke la han ødelegge alt for seg selv.

Anonymkode: 87ba9...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Anonym bruker said:

Hvorfor i alle dager har dere ikke gjort noe med karakterene hans så han kommer inn på det han vil?? Har også en gutt på 16 som er så skolelei at han helst aldri mer vil se en skole. Men han vil jo inn på førstevalget sitt så han gikk ut av 10. med 5.2 i snitt. Måtte jo selvsagt motivere han og ikke la han ødelegge alt for seg selv.

Anonymkode: 87ba9...53e

Tror du ikke vi har prøvd? både jeg og pappan har hjulpet han så mye, men når han ikke ønsker eller gidder og gjøre noe med det selv, er det virkelig ikke lett

Anonymkode: 3f73e...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ikke vi har prøvd? både jeg og pappan har hjulpet han så mye, men når han ikke ønsker eller gidder og gjøre noe med det selv, er det virkelig ikke lett

Anonymkode: 3f73e...54d

Høres ut som han er like tafatt som sine foreldre...

Anonymkode: 87ba9...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Høres ut som han er like tafatt som sine foreldre...

Anonymkode: 87ba9...53e

det får du bare synes, heldigvis vet vi sannheten selv

Anonymkode: 3f73e...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så igjen i dine bekymringer! Vi var der for et år siden. Jenta vår kom inn på 3. valget. Linja hun hadde på 1. valg, hadde en skole 1,5 time med kollektivtransport hjemmefra. Vi kontaktet skolen i august, og hun fikk plass der. Hun har aldri likt skole, lekser og skolearbeid har vært en kamp fra 1. klasse av. Hun stortrives med det sosiale, da.

Hun gikk på skolen hver eneste dag, men fikk strykkarakterer. Selv sa hun at hun ikke greide å følge med, og vær veldig tung til sinns. Vi gikk til fastlegen, og fikk henvisning til BUP. Diagnose: ADD. Til høsten skal hun få begynne på medisin, om hun vil dette selv.

Vi har hele tiden oppmuntret til at hun må jobbe for å få ståkarakter i alle fag. Til tross for korona (som var et sant helvete for henne, når alt av rutiner vare forsvant), fikk hun ståkarakter i alle fag! Det var noen 2-ere, men det er bestått😉.

Jeg kan ikke annet enn å ønske dere lykke til. Trygg han på at dere er der for han, uansett. Oppmuntre videre, slik dere gjorde på ungdomsskolen. Det er ikke lett, men det må liksom bare gå.

Anonymkode: 1b9dc...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som han er like tafatt som sine foreldre...

Anonymkode: 87ba9...53e

Skjønner ikke at det går an å være så dust.

Du må jo helt klart kjenne hi og sønnen privat  siden du vet at både foreldre og barn et tafatte. At det er foreldrene sin feil. 

Anonymkode: 6833e...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Kjenner meg så igjen i dine bekymringer! Vi var der for et år siden. Jenta vår kom inn på 3. valget. Linja hun hadde på 1. valg, hadde en skole 1,5 time med kollektivtransport hjemmefra. Vi kontaktet skolen i august, og hun fikk plass der. Hun har aldri likt skole, lekser og skolearbeid har vært en kamp fra 1. klasse av. Hun stortrives med det sosiale, da.

Hun gikk på skolen hver eneste dag, men fikk strykkarakterer. Selv sa hun at hun ikke greide å følge med, og vær veldig tung til sinns. Vi gikk til fastlegen, og fikk henvisning til BUP. Diagnose: ADD. Til høsten skal hun få begynne på medisin, om hun vil dette selv.

Vi har hele tiden oppmuntret til at hun må jobbe for å få ståkarakter i alle fag. Til tross for korona (som var et sant helvete for henne, når alt av rutiner vare forsvant), fikk hun ståkarakter i alle fag! Det var noen 2-ere, men det er bestått😉.

Jeg kan ikke annet enn å ønske dere lykke til. Trygg han på at dere er der for han, uansett. Oppmuntre videre, slik dere gjorde på ungdomsskolen. Det er ikke lett, men det må liksom bare gå.

Anonymkode: 1b9dc...516

Så godt og høre. han har fått tilbud om lærlingplass i steden nå, på 4 år, de 2 første årene er det en del teori og jobbing,men de 2 siste kun er jobbing.

Tror kanskje det passer aller best for han. var et prosjekt komunen skulle prøve ut

Anonymkode: 3f73e...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...