Gå til innhold

Tidligere mobbere på facebook, har et dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som ble kraftig mobbet på barne -og ungdomskolen, såpass at hun skiftet skole. Vi gikk ikke på samme skole, jeg ble kjent med henne på videregående. 

Men nå har jeg plutselig havnet i et dilemma. Det viser  seg nemlig at noen av de som jeg har blitt kjent med i årenes løp og som jeg har lagt til på fb, er noen av hennes tidligere mobbere, skjønt de var ikke hennes verste mobbere, men de var med på å utestenge henne fra fellesskapet. Dette visste jeg ikke på dette tidspunktet, da hun sjelden forteller noe særlig fra barneårene sine. 

Jeg har prøvd å snakke med henne, for kanskje å kunne koble henne til disse menneskene, for vi er alle godt voksen og noen av de har hatt lyst å beklage overfor henne, men det ville hun ikke og nå har hun trukket seg unna meg som venn. Kanskje  fordi jeg var så dum å spørre om hun kunne snakke med tidligere mobbere, eller fordi jeg omgår disse personen, ikke vet jeg, jeg får ikke respons fra henne når jevn prøver å ta kontakt.

Disse menneskene har ikke gjort meg noe og jeg synest dette blir så vanskelig å håndtere. 

Jeg har aldri invitert de på samme fest, alltid adskilt, men skal man måtte holde det gående sånn i all evighet ? 

Anonymkode: 77222...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du skal ikke holde på sånn i all evighet. Du kan invitere så er det opp til henne om hun vil komme. Det samme gjelder om hun vil snakke med sine tidligere mobbere eller ikke. Jeg skjønner at det å ha blitt mobbet er tøft og setter preg på livet videre. Likevel, det kan ikke styre andre liv i lang tid framover. De fleste blir voksne og mer fornuftige eller ser livet og handlinger på en annen måte enn da de var barn / tenåringer. Hadde jeg hatt voksne venninner som mobbet andre, ville jeg fortalt dem hva jeg mente om det og antageligvis kuttet dem ut av livet mitt. Men jeg holder ikke ungdomshandlinger mot dem. Det hadde jeg tatt en prat med min venninne om og latt henne forstå et det er ok at hun ikke vil komme når jeg er sammen med dem, men jeg vil ikke kutte dem ut av livet mitt heller. Si også at du kommer til å fortsette å invitere, men respekterer at hun ikke vil være med. 

Anonymkode: 1a35f...fc0

Skrevet

Du skal ikke tvinge henne til å snakke med sine mobbere. Det er helt opp til henne, og du kan ikke kjenne på angsten og traumene hun har igjen fra den tiden. Det er rett av dem å ville unnskylde seg for sin tidligere, forkastelig atferd, men ingen har krav på tilgivelse. Derimot har hun ikke rett til å holde deg unna dine andre venner. Du får holde dem separert, og hvis hun ikke kan fordra at dere er med hverandre, er det hennes problem.

Anonymkode: 008cc...ecc

Skrevet

Det er ingen som bør kreve at hun snakker med sine tidligere mobbere. Sansynlig vis er det mennesker som ikke betyr noe særlig for henne nå og som hun ikke har noe ønske om å omgås. Hvorfor skal hun snakke med dem? For å tilgi dem så de kan føle seg bedre?

Du kan invitere hvem du vil, men respekter at hun takker nei hvis plageåndene kommer.

Anonymkode: e70ef...062

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...