Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 https://www.dagbladet.no/kultur/massivt-brak-etter-tyskerne-vits/72611335/amp Anonymkode: e29b8...20a
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #2 Skrevet 28. juni 2020 Stakkars rike, hvite, eldre mann. Stakkars, stakkars! Kan ikke være lett å være rik, hvit, eldre mann, når en står i fare for å fornærme folk ved å slenge ut av seg rasistiske kommentarer. Slikt glipper jo så lett for rike, hvite, eldre menn. Stakkars, stakkars, så synd på han! Anonymkode: 07364...700
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #3 Skrevet 28. juni 2020 Orker ikke å mene noe som helst, faktisk. Anonymkode: e675e...f51
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #4 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Stakkars rike, hvite, eldre mann. Stakkars, stakkars! Kan ikke være lett å være rik, hvit, eldre mann, når en står i fare for å fornærme folk ved å slenge ut av seg rasistiske kommentarer. Slikt glipper jo så lett for rike, hvite, eldre menn. Stakkars, stakkars, så synd på han! Anonymkode: 07364...700 Rasistiske kommentarer? Anonymkode: 8a7e0...dbb
Østerdølen Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 Kanskje jeg hadde vært en smule mer ydmyk, hadde jeg vært denne professoren. helt greit at man kan "bæsje på leggen", men da ber man om unnskyldning og lager ihvertfall ikke bråk om at Universitetet ber om unnskyldning på mine vegne.
Bjæk Skrevet 28. juni 2020 #6 Skrevet 28. juni 2020 Fullstendig latterlig sak - av UiB. Hvis 2020 blir stort mer politisk korrekt nå, blir det helt ulevelig. Les denne for en oppegående kommentar: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/VbWG2p/krenkehysteriet-har-naadd-universitet-i-bergen-det-er-skikkelig-daarlig.
sug lut Skrevet 28. juni 2020 #7 Skrevet 28. juni 2020 Idioti og hårsårhet hinsides enhver forstand. Som 99 % av andre identitetskrenkete nepehuer.
Superdolly Skrevet 28. juni 2020 #8 Skrevet 28. juni 2020 15 minutter siden, Bjæk skrev: Fullstendig latterlig sak - av UiB. Hvis 2020 blir stort mer politisk korrekt nå, blir det helt ulevelig. Les denne for en oppegående kommentar: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/VbWG2p/krenkehysteriet-har-naadd-universitet-i-bergen-det-er-skikkelig-daarlig. En godt skrevet kommentar.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #9 Skrevet 28. juni 2020 1 time siden, Østerdølen skrev: Kanskje jeg hadde vært en smule mer ydmyk, hadde jeg vært denne professoren. helt greit at man kan "bæsje på leggen", men da ber man om unnskyldning og lager ihvertfall ikke bråk om at Universitetet ber om unnskyldning på mine vegne. Hvor vanvittig høy på seg selv er man når man innbiller seg at man har rett til å beklage på vegne av andre? Anonymkode: 11510...bb4
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #10 Skrevet 28. juni 2020 Man skal være forsiktig med å konkludere ut fra denne artikkelen. Den omtalte professoren spiller offer og har hovedrollen i denne artikkelen, men hvordan kan dere være så sikre på at dere kjenner hele historien? Tilfeldigvis kjenner jeg flere som har studert under denne professoren, og har hørt fra innsiden hva som skjedde på denne forelesningen (og andre forelesninger med samme mann) Det er IKKE tull av UIB, det er ikke en spesielt hårsår student som har klaget og denne hendelsen er tippen av et isfjell. Som alltid: man kan ikke vite stort om en hendelse ut fra en artikkel. Anonymkode: 58604...6da
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 Det er så håpløst, at jeg blir helt svimmel. Jeg blir kvalm av hvor politisk korrekt man plutselig skal være. Anonymkode: c4073...3df
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er så håpløst, at jeg blir helt svimmel. Jeg blir kvalm av hvor politisk korrekt man plutselig skal være. Anonymkode: c4073...3df Jeg derimot synes det er veldog bra at det er mulig å si fra om slikt som føles ubehaglig. Eneste feilen her var, slik jeg oppfattet saken, at professoren ikke ble kontaktet og gitt mulighet til å beklage på egne vegne. Anonymkode: cc298...f3e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #13 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg derimot synes det er veldog bra at det er mulig å si fra om slikt som føles ubehaglig. Eneste feilen her var, slik jeg oppfattet saken, at professoren ikke ble kontaktet og gitt mulighet til å beklage på egne vegne. Anonymkode: cc298...f3e Det tror jeg han ble. Han ville ikke. Anonymkode: 58604...6da
sug lut Skrevet 28. juni 2020 #14 Skrevet 28. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det tror jeg han ble. Han ville ikke. Anonymkode: 58604...6da Det ville ikke jeg heller ha gjort.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 'Tyskerne har vært her før, og nå prøver de å snike seg inn igjen' Vel, det stemmer jo så jeg ser ikke feilen med å påpeke fakta. Jeg hadde ikke beklaga det. Folk blir så krenka og er hårsår for alt mulig rart, men det er ikke mitt problem. Anonymkode: 6d86c...722
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 Kommentaren i seg selv er ikke noe å reagere på. Ja, det var en veldig dårlig spøk, men ikke mer enn det og ikke nok til å påstå at han mobber og trakasserer en tysk student. Hvis det ligger mer bak denne studentens følelse av å bli mobbet og trakassert, da burde det også ha kommet frem, ikke bare én enkeltstående kommentar, som i seg selv ikke er støtende - og i hvert fall ikke rettet mot en enkelt. Men, jeg tror også at mange tyskere er mer hårsåre på referanser til andre verdenskrig, og dermed heller ikke helt mottakelige for spøk om den. Jeg bodde for en god del år tilbake i Tyskland hos en tysk familie. De var høyt utdannet, begge to var lærere med tilleggsutdanning, ene i historie... Og likevel var det helt umulig å diskutere krigen med dem. De hevdet, og sa at de også lærte det bort i historietimer, at de allierte hadde bombet sønder og sammen helt uten grunn og at "selv ikke tyskerne gjorde noe så hensynsløst i andre land mot andre lands sivile". Da jeg fortalte at min hjemby ble helt utbombet og at også andre byer ble det, minnet dem også på bombingen av London og andre byer, da benektet de at det hadde skjedd. Jeg ga da opp å diskutere det med dem. Jeg snakket med andre tyskere om andre verdenskrig, og min erfaring den gangen var at de som var gamle nok til å ha opplevd krigen, de var langt mer "diplomatiske". De hadde ingen problemer med å se krigens hendelser mer i perspektiv, de så lidelsen på begge sider, de så maktkampene, politisk spill, de hadde kanskje selv blitt tvunget til å delta i en krig de var imot, av en leder de var imot, noen hadde mistet sine jødiske venner. Til og med foreldrene til ovennevnte historielærer kunne man ha en nøytral og god og interessant samtale med om krigen, så hvordan deres voksne barn hadde endt med slike vrangforestillinger eller tunnellsyn, det ble for meg vanskelig å forstå, for det kom i hvert fall ikke fra foreldrene. Skal man forstå den studenten i Bergen som føler seg krenket, så tror jeg man må forstå hvordan mange tyskere fremdeles føler mye skam pga. krigen, selv om det er 75 år siden den ble slutt. Mitt inntrykk er at den tyske befolkningen er veldig delt i sitt syn og forhold til andre verdenskrig. Noen forholder seg til historien som den er, andre benekter den. Noen føler skam, og det er en slags kollektiv skam som jeg tror kan være vanskelig for andre å forstå. Jeg tipper at denne studenten er en av de som er vokst opp med en bevisst eller ubevisst skamfølelse av å være tysk når krigen nevnes, og derfor reagerer så sterkt på det som ble sagt av denne professoren. Tyskere har jo også ofte et litt annet forhold til autoriteter enn nordmenn generelt har, så det at kommentaren kom i en "formell" situasjon, som forelesningen nok oppfattes som, og av en professor, da tror jeg det ble langt sterkere for denne tyske studenten enn hva det er grunn til å legge i det. Det er rett og slett en slags kulturell krasj, tror jeg. Min ene besteforelder var en av de som kom til Norge som tysk soldat, og som faktisk bokstavelig talt snek seg tilbake inn i Norge da han mer eller mindre hadde dessertert fra de tyske styrkene. Anonymkode: e0aab...f3d
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 Jaja. Jeg kommer ikke til å få overbevist noen. Men det er et godt råd til oss alle å tenke gjennom om man skal ha sterke meninger i positiv eller negativ retning om folk ut fra noe man leser i en artikkel eller to. Anonymkode: 58604...6da
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaja. Jeg kommer ikke til å få overbevist noen. Men det er et godt råd til oss alle å tenke gjennom om man skal ha sterke meninger i positiv eller negativ retning om folk ut fra noe man leser i en artikkel eller to. Anonymkode: 58604...6da Jeg er enig i at man skal tenke selvstendig og være kritisk til det som skrives i media. Om det er mer som har fått denne studenten til å reagere, da burde jo det også vært tatt opp, ikke bare denne ene kommentaren. Er det et generelt problem med denne professoren så er jo det noe studentene bør ta opp, ikke bare én kommentar, som i tillegg egentlig ikke er ille, om enn dårlig spøk og unødvendig. Uansett er det en merkelig håndtering fra universitetet, etter min mening. Anonymkode: e0aab...f3d
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #20 Skrevet 28. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Stakkars rike, hvite, eldre mann. Stakkars, stakkars! Kan ikke være lett å være rik, hvit, eldre mann, når en står i fare for å fornærme folk ved å slenge ut av seg rasistiske kommentarer. Slikt glipper jo så lett for rike, hvite, eldre menn. Stakkars, stakkars, så synd på han! Anonymkode: 07364...700 HERREGUD! HVOR PATETISK DU ER!!! Anonymkode: cea17...dc6
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #21 Skrevet 28. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min ene besteforelder var en av de som kom til Norge som tysk soldat, og som faktisk bokstavelig talt snek seg tilbake inn i Norge da han mer eller mindre hadde dessertert fra de tyske styrkene. Anonymkode: e0aab...f3d Jeg går ut fra at du skjønner tysk? I og med at du har vært i Tyskland. Uansett så er dette tekstet. Jeg kom bare til å tenke på det når du fortalte om det syn som de har i (vest-)Tyskland. https://tv.nrk.no/serie/finnmark-mellom-oest-og-vest/sesong/1/episode/2/avspiller#t=38m59s Vil du se noen fler virkelig skremmende holdninger... https://www.youtube.com/watch?v=1PJkNZ30WV0 De tok aldri et oppgjør med krigen, i Vest-Tyskland. Derfor er det en hel del grumsete holdninger der den dag i dag. https://www.youtube.com/watch?v=7qtUXXHfrvM Anonymkode: 07364...700
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #22 Skrevet 28. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er enig i at man skal tenke selvstendig og være kritisk til det som skrives i media. Om det er mer som har fått denne studenten til å reagere, da burde jo det også vært tatt opp, ikke bare denne ene kommentaren. Er det et generelt problem med denne professoren så er jo det noe studentene bør ta opp, ikke bare én kommentar, som i tillegg egentlig ikke er ille, om enn dårlig spøk og unødvendig. Uansett er det en merkelig håndtering fra universitetet, etter min mening. Anonymkode: e0aab...f3d Men det er jo ikke nødvendigvis sånn at ingen har meldt fra før. Hvem tror du har regissert denne saken? Studenten? Fakultetet? Eller professor, 60, som vil at flest mulig skal latterliggjøre tys, ung, hårsår student og få fripass til å fortsette med å oppføre seg som en bølle? Jeg har ikke vært tilstede, så jeg kan ikke vite noe sikkert. Men ingen som ikke har førtehåndskjennskap har rett til å stemple denne studenten som lettkrenket fordi han eller hun har våget å varsle om atferd som oppleves uakseptabel. Det største problemet med mennesker som misbruker sin maktposisjon er at man aldri blir kvitt dem fordi folk ikke rapporterer enkelthendelser som hver for seg ikke nødvendigvis fremstår alvorlige. Da hjelper det lite om summen er alvorlig, for dokumentasjonen finnes ikke. Anonymkode: 58604...6da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå