Gå til innhold

Plutselig allergisk reaksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri reagert på noen matvarer og har ingen kjente allergier. 

I kveld har vi hatt ost og kjeks, med bl.a valnøtter som tilbehør. Jeg spiste noen valnøtter sammen med osten uten å kjenne noe, men da jeg ryddet bort maten tok jeg meg en neve nøtter og kjente nærmest umiddelbart ubehag i tunge og svelg. Det føltes som tungen prikket og ble hoven, og jeg syns det ble tyngre å puste (men det kan være innbilding, kanskje). 

Datteren min har pollenallergi og jeg tok en av hennes tabeletter og kjente nærmest umiddelbar bedring. Nå er jeg helt fin  

Er dette noe jeg bør sjekke, eller er det vanlig og ufarlig å få slike reaksjoner i godt voksen alder? 

Anonymkode: bc54a...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan fint skje, ja.

Anonymkode: 9b820...94b

Skrevet

Yup, allergiske reaksjoner kan komme hele livet. Og både nøtter, sitrusfrukter og bær er eksempler på allergener som kan komme sent og plutselig i voksen alder. Det kan også være kryssallergi. Altså at du har spist noe annet som reagerte slik sammen med nøttene. Det kan til og med være kryssallergi sammen med noe i luften😳 Så her er mange muligheter.

Selv var jeg allergisk mot jordbær en sommer. Fikk kraftig kløende utslett ved to anledninger ved inntak av jordbær. Holdt meg dermed borte fram til neste sommer og tok da sjansen på å prøve meg igjen på et par bær. Det gikk overraskende nok helt fin og har ikke vært allergisk mot jordbær siden. Det er det 20 år siden🙂

Anonymkode: cf68f...0ae

Skrevet

Takk for svar. 

Så rart at man plutselig reagerer på ting man har spist hele livet. Nå er ikke valnøtter noe som er viktig for meg, så det blir ev enkelt å holde seg unna, men er det nødvendig? Har jo hørt at nøtteallergi kan være svært farlig, kan reaksjonen bli verre neste gang og bør jeg teste meg?

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. 

Så rart at man plutselig reagerer på ting man har spist hele livet. Nå er ikke valnøtter noe som er viktig for meg, så det blir ev enkelt å holde seg unna, men er det nødvendig? Har jo hørt at nøtteallergi kan være svært farlig, kan reaksjonen bli verre neste gang og bør jeg teste meg?

Hi

Siden reaksjonen kom i luftveiene så ville jeg tatt kontakt med lege og fått testet meg hvis jeg var deg

Anonymkode: c28c1...fcf

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. 

Hi

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden reaksjonen kom i luftveiene så ville jeg tatt kontakt med lege og fått testet meg hvis jeg var deg

Anonymkode: c28c1...fcf

Bare vær obs på at testene har masse falske positive, slik at de ikke er til å stole på. De må alltid ses i sammenheng med reaksjon, så selv om testen gir utslag er det langt fra sikkert at du faktisk vil reagere allergisk noen gang på ting du tåler nå. Men valnøttene høres suspekt ut. Har du også et snev av pollenallergi? 

Anonymkode: 92d6e...bff

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bare vær obs på at testene har masse falske positive, slik at de ikke er til å stole på. De må alltid ses i sammenheng med reaksjon, så selv om testen gir utslag er det langt fra sikkert at du faktisk vil reagere allergisk noen gang på ting du tåler nå. Men valnøttene høres suspekt ut. Har du også et snev av pollenallergi? 

Hvorfor hører valnøtter suspekt ut?

Jeg kan reagere på pollen en sjelden gang med nysing og rennende øyne, men har aldri følt meg plaget og har aldri tatt medisiner. 

Hi

Skrevet

Det kan jo hende det ikke var valnøtter generelt du reagerte på, men bare den valnøttsorten, de kjemikaliene nøttene var behandlet med, vinen du drakl til eller noe annet.

Anonymkode: 1c22d...481

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan reagere på pollen en sjelden gang med nysing og rennende øyne, men har aldri følt meg plaget og har aldri tatt medisiner. 

Hi

Suspekt på allergisk reaksjon mente jeg, ser det kom dårlig frem :)

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Om du reagerer på pollen er det veldig vanlig å utvikle kryssallergi mot andre typiske allergener. Både sitrusfrukter og nøtter. Så tror kanskje vi har svaret her. Det er dermed stor sannsynlighet for at du tåler nøtter utenom pollensesongene;)

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo hende det ikke var valnøtter generelt du reagerte på, men bare den valnøttsorten, de kjemikaliene nøttene var behandlet med, vinen du drakl til eller noe annet.

Anonymkode: 1c22d...481

☝️

Skrevet

Takk for svar, alle sammen 🥰jeg kan så lite om dette, og den såkalte pollenallergien er jo så svak at jeg ikke anser den som en virkelig allergisk reaksjon. Bare litt snufs. 

Men da ser jeg det an, det går måneder mellom hver gang jeg spiser valnøtter uansett. 

Hi

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei igjen :) 

Jeg hadde helt glemt denne episoden frem til jeg spiste chiabatta med kokt egg, skinke og rødløk i dag og fikk en lignende reaksjon. 

Kjente først en sviende følelse i halsen (og tenkte KORONA!!), følte at den ble litt trang og så kom den prikkende/numne følelsen i tunga. Det varte ca 15-20 min og gikk over av seg selv. 

Kan allergi komme så fort av matvarer jeg alltid har spist? Og bør jeg testes? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde helt glemt denne episoden frem til jeg spiste chiabatta med kokt egg, skinke og rødløk i dag og fikk en lignende reaksjon. 

Kjente først en sviende følelse i halsen (og tenkte KORONA!!), følte at den ble litt trang og så kom den prikkende/numne følelsen i tunga. Det varte ca 15-20 min og gikk over av seg selv. 

Jeg er da altså Hi 🙋🏼‍♀️🙈

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er sånn allergiske reaksjoner fungerer. Kroppen oppfatter noe som skummelt, og de "allergiske prosessene" tusler og går i bakgrunnen før de en dag plutselig slår til. De kan slå til pga mengde, annen sykdom samtidig (feks halsbetennelse), pollenallergi for tida osv. Det kan være veldig uforutsigbart. 

Når det gjelder testing så se svaret over: Allergitester er ikke veldig gode, og må tolkes med stor forsiktighet. Masse falske positive. Det trenger heller ikke være en allergisk reaksjon som kan testes med blodprøver. Diskuter det med legen din, og vær skeptisk til prøvesvarene. Gjerne les deg opp på forhånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...