Gå til innhold

Noen med IBS her? Er så fortvilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig fått diagnosen etter 4 mnd med plutselige avføringsendringer, masse smerter, oppblåsthet, vekslende diaré og forstoppelse og sykt høy romling i magen.. kom helt ut av det blå. Har ikke tatt koloskopi, kun rektoskopi (nederste 25 cm). Har normale blodprøver. Litt lavt jern. Ser tidvis blodblandet slim men ikke påvist i hemofec prøve. Hele livet mitt dreier seg om bæsj, sitte på do, magekramper og følelse av å ikke være i form. Er så ensom med sykdommen og avlyser alt sosialt. Sitter timesvis på do, Kommer ofte ikke noe ut, kanskje en liten klump, men føler ekstrem trang til å gå på do.. er det noen som lever med dette som har gode råd, eller som kan fortelle om hva de har gjort for å kunne leve slik? Jeg har aldri hatt problemer med magen før og er 40 år. Føler livet er over hvis dette fortsetter. 

Anonymkode: 28e53...7b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min har en tarmsykdom, ikke IBS, men med tilsvarende utfordringer. Fikk diagnose for 1 år siden.

Det er kjempetøft å ha slike plager som du har! Mange kan heldigvis bli bedre med riktig kosthold. Be om veiledning der du ble utredet. Videre tror jeg det er lurt og viktig med åpenhet. Fortell dem du omgås at du har en diagnose, da blir mye litt lettere. Lykke til med veien videre! 

Anonymkode: 876b8...d14

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har nylig fått diagnosen etter 4 mnd med plutselige avføringsendringer, masse smerter, oppblåsthet, vekslende diaré og forstoppelse og sykt høy romling i magen.. kom helt ut av det blå. Har ikke tatt koloskopi, kun rektoskopi (nederste 25 cm). Har normale blodprøver. Litt lavt jern. Ser tidvis blodblandet slim men ikke påvist i hemofec prøve. Hele livet mitt dreier seg om bæsj, sitte på do, magekramper og følelse av å ikke være i form. Er så ensom med sykdommen og avlyser alt sosialt. Sitter timesvis på do, Kommer ofte ikke noe ut, kanskje en liten klump, men føler ekstrem trang til å gå på do.. er det noen som lever med dette som har gode råd, eller som kan fortelle om hva de har gjort for å kunne leve slik? Jeg har aldri hatt problemer med magen før og er 40 år. Føler livet er over hvis dette fortsetter. 

Anonymkode: 28e53...7b1

En venninne har det, hun har hatt det i mange år og har hatt det helt forferdelig. Men nå har hun  fått prøvd ut noen tabletter for det, som gjør at hun har det mye bedre. 

Anonymkode: 5003c...c8a

Skrevet

Er du blitt ordentlig utredet for det?

Uansett - les den siste boken til Hexeberg som heter "Nytt blikk på autoimmun sykdom". Tar også for seg IBS.

Anonymkode: e556c...6fe

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

En venninne har det, hun har hatt det i mange år og har hatt det helt forferdelig. Men nå har hun  fått prøvd ut noen tabletter for det, som gjør at hun har det mye bedre. 

Constella heter den visst og den er reseptbelagt. 

Skrevet

Jeg har noe tilsvarende, og for meg er forstoppelse det egentlige problemet. Bruker Movicol i perioder, og når det er slik du beskriver bruker jeg enten tømmingsregime med Movicol eller noe kraftigere. Det er beskrevet her (for barn, men fungerer godt på meg og). Er i samråd med legen min. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://data.stolav.no/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_17559/attachments/Informasjonsbrosjyre%20pasient,%20p%C3%A5r%C3%B8rende,%20lokalt%20hjelpeapparat.pdf&ved=2ahUKEwi9sPuojKTqAhXTAxAIHSxJCdEQFjACegQIBhAO&usg=AOvVaw0HcTmD5I_G-96ppEfHykqd

Anonymkode: 17d38...435

Skrevet

Vet hvordan du har det, det er utrolig slitsomt og ikke minst går utover livskvaliteten. Har vært innlagt ned høy feber og CRP helt ute av stand til å holde på noe. Ikke engang kokt vann. 

Hva som fungerer for din kropp er dessverre en lang reise du må ta steg for steg. Noen blir bedre av LCHF, ketogent kosthold, fodmap og andre plantebasert mat. 

I mitt tilfelle ble hel plantebasert mat en redning. Var som om kroppen fikk en innvendig rens. Kom mye rart ut andre enden av kroppen i noen uker, men etter jeg kjørte noen mnd med dette, har kroppen endelig kommet i balanse igjen. Nå spiser jeg mer av alt, men så fort problemene melder seg, tar jeg en pause fra mat med mye proteiner og fett og får i meg mye vannløselig fiber som havregrøt osv. 

Anonymkode: 7a2a8...68e

Skrevet

Mannen min har det. 

Han holder seg unna alt med mel i (glutenfri er ikke nok, for det er ikke gluten som er problemet), løk og hvitløk, og en del grønnsaker. 

Han følger low fodmap-dietten, men med noen egne tilpasninger. 

Han bruker psyllium husk for å få i seg fiber som han tåler, og magnesium for å dempe betennelse. 

Han har fortsatt dårlige dager, men langt bedre enn før. 

Julianne Lyngstad har en nettside om ibs og kosthold, og også en som har en nettside som heter 'all den rare maten '. 

Skrevet

Jeg har IBS, har hatt det i ca 10 år. Det er gode og dårlige perioder. I de dårlige lever jeg strengt etter Lav Fodmap-dietten. Den fungerer for meg. 
Anbefales!

Anonymkode: deb89...998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...