Gå til innhold

Overnatting.. betale for mat?.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har overnattet hos en ny kompis i helgen. Er usikker på om jeg skal vippse penger for maten. Skal jeg spørre om det?

Anonymkode: 41782...ba5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Men jeg pleier sende med en brus og en pose potetgull eller en sjokoladeplate.

Anonymkode: 94e75...9d7

Skrevet

Nei.

Anonymkode: bae8c...f65

Skrevet

Nei, absolutt ikke.

Anonymkode: 66bc2...9f3

Skrevet

Det er ikke vanlig å betale for mat altså.

Men siden dette er en ny venn kan du jo spørre hvordan de vil ha det...

"Hei, og takk igjen for at Truls fikk være hos dere i helga. Siden disse guttene ikke har overnattet sammen før vet jeg ikke helt hvordan dere ønsker at vi gjør det med utgifter? Jeg vipser med glede om dere mener vi skal spleise på mat, is, hva det måtte være, bare gi beskjed"

Det er litt forskjellig hva folk ønsker, men akkurat mat har jeg aldri vært med på at man sender med penger til altså.

Anonymkode: 4ce2f...6f5

Skrevet

Jeg synes ikke det er naturlig å be andre foreldre betale for mat når vi har besøk av barna deres.

Pleier du å be om penger for mat selv?

Eller tenker du at foreldrene til de som er på besøk hos dere burde ha betalt mat, selv om du ikke ber om det?

Hvis svaret er nei på begge spørsmålene synes jeg du skal tenke at slik er det hos andre og.

Hvis du svarer ha på disse to spørsmålene burde du kanskje spørre foreldrene, for da er jo det standarden du ønsker.

Anonymkode: e4aeb...4a8

Skrevet

Nei. Det er det rareste jeg har hørt.

Anonymkode: 67318...5ad

Skrevet

Hadde blitt satt ut hvis jeg fikk det spørsmålet. 

Anonymkode: 5b609...46b

Skrevet

Nei. Men slikt avklarer jeg før overnatting. Skal hun ta med noe? Trenger hun penger til noe? Hender at de kanskje vil feks bestille pizza. Så det har hendt de har sagt hun gjerne kan ta med litt fordi de kanskje vil på burgersjappa. Som oftest har jeg sendt med brus og litt godis hun må dele uansett. 

Anonymkode: 74403...dc9

Skrevet

Heller aldri vært ute for å betale for mat hjemme hos andre. Men jeg tilbyr alltid penger hvis barnet mitt blir med noen ut på aktivitet (kino, fornøyelsespark, mc Donalds, restaurant osv). 
Til overnatting sender vi med barnet lørdagsgodt som er beregnet til deling. F. eks en stor sjokoladeplate, en pose smågodt eller en chips-pose. 

Anonymkode: 40061...45e

Skrevet

Aldri opplevd å få betalt eller betale for maten nei. Det er bare rart.

Men sende med penger til snop eller litt snop er greit. 

Anonymkode: 95435...0d7

Skrevet

På overnatting, nei.. 

men de har alltid med seg noe godt som de kan dele med alle barna. Da med beskjed om å gi det til de voksne slik at de bestemmer (er 9 og 6). 

Dersom noen inviterer de på kino o.l har de alltid med seg penger så de tilbyr seg å betale for seg selv, eller jeg ber de kjøpe godteri for seg og vennen f.eks. 

Har vipset direkte til en venn tidligere, men da hadde han vært så mye med dem, og de skulle både ut og spise samt en aktivitet. 

Anonymkode: 4b2d1...0a4

Skrevet

Nei, sender med penger slik at de kan gå å kjøpe seg is ol. Dersom det et lengre besøk, en uke ol. så spør jeg. 

Ferie gjester pleier å spytte i matpenger, ivertfall er vi vandt til det begge veier her. Har barna besøk en helg, så nei. Spør om jeg skal sende med snaks osv. Kun for å være høflig. Ser helst at de ikke gjør det med besøk hit. Synes det så mye styr når ungene har med eget. Selv om de skal dele alt ender det med at vi deler det vi har og besøket spiser det i tillegg til det de har med selv uten å dele. Noe jeg sier rett ut når foreldrene spør. 

Anonymkode: 4f4c8...980

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, sender med penger slik at de kan gå å kjøpe seg is ol. Dersom det et lengre besøk, en uke ol. så spør jeg. 

Ferie gjester pleier å spytte i matpenger, ivertfall er vi vandt til det begge veier her. Har barna besøk en helg, så nei. Spør om jeg skal sende med snaks osv. Kun for å være høflig. Ser helst at de ikke gjør det med besøk hit. Synes det så mye styr når ungene har med eget. Selv om de skal dele alt ender det med at vi deler det vi har og besøket spiser det i tillegg til det de har med selv uten å dele. Noe jeg sier rett ut når foreldrene spør. 

Hvorfor deler ikke du snopet besøket tar med da? Det er jo en smal sak. 

Skrevet

Nei, det ville blitt rart. Det går opp i opp med besøk tilbake.

Men da datteren min ble med en venninne på en ukes ferietur vippet jeg moren penger til restaurantbesøk  lommepenger osv.

Anonymkode: f4c01...ce2

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må jo du være den voksne som går inn og tar styringen. Enten lar du da ditt barn slippe å dele med besøket, eller så bestemmer du at besøket også må dele med ditt barn. Sånn er det bare.

Hi: Jeg har hatt mange overnattingsgjester gjennom årene. Adri har jeg tenkt at foreldrene burde gi meg matpenger. Aldri. Og det har heller ikke falt meg inn å prøve å betale for mine barn når de har overnattet borte.

Skrevet
27 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Hvorfor deler ikke du snopet besøket tar med da? Det er jo en smal sak. 

Rett og slett fordi det er utrolig mange bortskjempe snørrunger som lager masse sutrestyr når jeg sier klart og rolig i fra om at her deler vi. Da er det enklere å heller si nei, ikke ta med eget. 

Skrevet
18 minutter siden, Superdolly skrev:

Da må jo du være den voksne som går inn og tar styringen. Enten lar du da ditt barn slippe å dele med besøket, eller så bestemmer du at besøket også må dele med ditt barn. Sånn er det bare.

Hi: Jeg har hatt mange overnattingsgjester gjennom årene. Adri har jeg tenkt at foreldrene burde gi meg matpenger. Aldri. Og det har heller ikke falt meg inn å prøve å betale for mine barn når de har overnattet borte.

Rett og slett fordi det er utrolig mange bortskjempe snørrunger som lager masse sutrestyr når jeg sier klart og rolig i fra om at her deler vi. Da er det enklere å heller si nei, ikke ta med eget. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Rett og slett fordi det er utrolig mange bortskjempe snørrunger som lager masse sutrestyr når jeg sier klart og rolig i fra om at her deler vi. Da er det enklere å heller si nei, ikke ta med eget. 

Gir du etter for sutring altså?

Helt greit at du gir beskjed om at de ikke skal ha med eget, for all del. Men å gi etter for sutring har jeg aldri gjort. I mitt hus får unger som sutrer beskjed om at jeg forstår ikke hva de sier, de må snakke til meg med normal stemme. Klarer jeg det, hører jeg på dem og forklarer så hvorfor jeg gjør det slik jeg gjør det, for eksempel sier jeg at alt godteriet skal deles på alle ellers blir det urettferdig. Jeg har aldri vært redd for å sette grenser hverken for egne eller andres barn.

Skrevet
Akkurat nå, Superdolly skrev:

Helt greit at du gir beskjed om at de ikke skal ha med eget, for all del. Men å gi etter for sutring har jeg aldri gjort. I mitt hus får unger som sutrer beskjed om at jeg forstår ikke hva de sier, de må snakke til meg med normal stemme. Klarer jeg det, hører jeg på dem og forklarer så hvorfor jeg gjør det slik jeg gjør det, for eksempel sier jeg at alt godteriet skal deles på alle ellers blir det urettferdig. Jeg har aldri vært redd for å sette grenser hverken for egne eller andres barn.

Samme her!

Skrevet
18 hours ago, Anonym bruker said:

Sønnen min har overnattet hos en ny kompis i helgen. Er usikker på om jeg skal vippse penger for maten. Skal jeg spørre om det?

Anonymkode: 41782...ba5

Det gjør aldri vi når han blir bedt,men sender heller med litt godis og snacks de kan kose seg med.

venter ikke det vi heller visst det er vi som har besøk :)

Anonymkode: 5691a...01a

Skrevet
7 timer siden, Superdolly skrev:

Nei, gir ikke etter for sutring, men orker ikke kampen hver eneste gang. Er ikke redd for å sette grenser og våre husregler gjelder for alle. Ikke min jobb å oppdra andres barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...