Gå til innhold

Du som er helsepersonell på sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er folk generelt opptatt av pasienters vekt?

Jeg har akkurat hørt Lisa Tønne fortelle at hun fikk «skryt» av «alle» på sykehuset fordi hun var slank og det gjorde jobben deres lettere.

Jeg var innlagt med kmi på 29 og opplevde at flere av de som skulle behandle og undersøke meg kommenterte at alt var vanskelig på grunn av vekten. Det jeg var innlagt for var ikke relatert til overvekt.

Er det mye fokus på det? 

Anonymkode: 9b7f9...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Men fra et "faglig" perspektiv, ikke et "mote" perspektiv. 

Hørte episoden selv, og ser at det kan oppleves som sterkt fokusert på. Kommentarene kunne man latt være, for man ser ikke at man hører det "over alt". 

Slanke pasienter er "lettere" å jobbe med medisinsk sett... Lettere å finne blodårer på, lettere å ta ultralyd og andre undersøkelser på osv. 

Vekt er viktig, men pga medisin mengde, differensialdiagnoser, større risiko for at det er det ene eller andre osv. Ikke for å påføre "skam". 

Jeg er selv både helsepersonell, og har vært igjennom mange operasjoner på sykehus som (slank/bmi 17-18) pasient. Som pasient/helsepersonell ser jeg hvor de kommentarene kommer fra, men forstår også at det kan oppleves feil. Er det derfor veldig bevist selv med egne pasienter, hvordan jeg ordlegger meg. 

Anonymkode: 42482...07f

Skrevet

Man er jo opptatt av pasientenes vekt ut fra et medisinsk perspektiv. Mange undersøkelser er lettere på slanke pasienter, de er lettere å flytte fra seng til operasjonsbord, de er lettere å trene opp fordi de ikke må bære så tung egenvekt, faren for overvekt-relaterte sykdommer er minimal osv

Anonymkode: 987b0...8ca

Skrevet

Vekt er også viktig i forhold til medisiner og dosering.

Anonymkode: bf7ce...40e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Men fra et "faglig" perspektiv, ikke et "mote" perspektiv. 

Hørte episoden selv, og ser at det kan oppleves som sterkt fokusert på. Kommentarene kunne man latt være, for man ser ikke at man hører det "over alt". 

Slanke pasienter er "lettere" å jobbe med medisinsk sett... Lettere å finne blodårer på, lettere å ta ultralyd og andre undersøkelser på osv. 

Vekt er viktig, men pga medisin mengde, differensialdiagnoser, større risiko for at det er det ene eller andre osv. Ikke for å påføre "skam". 

Jeg er selv både helsepersonell, og har vært igjennom mange operasjoner på sykehus som (slank/bmi 17-18) pasient. Som pasient/helsepersonell ser jeg hvor de kommentarene kommer fra, men forstår også at det kan oppleves feil. Er det derfor veldig bevist selv med egne pasienter, hvordan jeg ordlegger meg. 

Om du er helsepersonell burde du vite at bmi på 17-18 er undervekt.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du er helsepersonell burde du vite at bmi på 17-18 er undervekt.

Hva har det med å være helsepersonell eller ikke å gjøre, egentlig? En trenger bare å kunne lese og skrive for å vite det. 

Men før du glefser så vet jo ikke du hvorfor jeg har bmi på 17-18

Det sto ingenting om at det feks var selvvalgt. (Samtidig tenker jeg at om det så var det, hva så? Er man dårligere helsepersonell da? Det er flere med bmi godt over 25, sier du det samme til de?)

Men jeg skrev det for å belyse at jeg har som pasient opplevd det samme HI sikter til fra podcast episoden. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva har det med å være helsepersonell eller ikke å gjøre, egentlig? En trenger bare å kunne lese og skrive for å vite det. 

Men før du glefser så vet jo ikke du hvorfor jeg har bmi på 17-18

Det sto ingenting om at det feks var selvvalgt. (Samtidig tenker jeg at om det så var det, hva så? Er man dårligere helsepersonell da? Det er flere med bmi godt over 25, sier du det samme til de?)

Men jeg skrev det for å belyse at jeg har som pasient opplevd det samme HI sikter til fra podcast episoden. 

Jeg glefser ikke, men når helsepersonell omtaler bmi på 17 som «slank», så må jeg innrømme at jeg reagerer. Det spiller absolutt ingen rolle hvorfor. Bmi på 17 er tynn, «slank» vil av de fleste oppfattes som en beskrivelse av en normalvektig kropp uten noe «ekstra».

Skrevet

Er pasienten selvhjulpen tenker jeg lite over det, men å mobilisere overvektige pasienter er ikke alltid like enkelt. Men det er ikke slik at jeg går og skuler på den overvektige pasienten og skryter av den slanke.

Det er fra et helsemessig perspektiv best å være normalvektig, men det er ikke slik at overvektige ikke vet om det fra før. 

Anonymkode: ec852...e4b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg glefser ikke, men når helsepersonell omtaler bmi på 17 som «slank», så må jeg innrømme at jeg reagerer. Det spiller absolutt ingen rolle hvorfor. Bmi på 17 er tynn, «slank» vil av de fleste oppfattes som en beskrivelse av en normalvektig kropp uten noe «ekstra».

Slank er definisjonen for tynn. Hvordan du oppfatter det må du nesten ta på din egen kappe. 

Slank har også flere definisjoner, men er en felles betegnelse. 

Jeg eier min kropp, og vil fortsette å omtale den som slank for det er det den er,  rent utseendemessig er den faktisk ganske normal. Med former og fasong, mirakuløst nok. - Uavhengig om jeg er helsepersonell. 

"slank
Definitions
Synonyms:
lűvtynn ; smal ; spinkel ; innskrumpet ; tynn ; hćrfin ; flat ; svak ; gjennomsiktig ; mager ; ikke bred ; platt" 

Skrevet

Nei, har ikke opplevd at helsepersonell fokuserer mye på vekt, annet enn hvis det er noe praktisk man må tenke på. Men dette nevnes da til annet helsepersonell når det er relevant. F eks hvis man må bruke spesielt utstyr. Ingen grunn til å påpeke til en pasient at grunnen til at det er vanskelig å finne en blodåre er pga de er overvektig osv. Hvis noen har veldig usunne spisevaner har man riktignok plikt til å diskutere dette med pasienten og prøve å få dem til å spise bedre. 

Skrevet

Hvor overvektig må man være før det blir et problem,med f.eks å ta blodprøver? Jeg er overvektig og har ikke tenkt på at det  er vanskeligere på overvektige personer, men husker sist jeg tok blodprøver så strevde hun veldig med å finne en bra åre, men hun kommenterte det ikke da.

Anonymkode: aaca9...7d0

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor overvektig må man være før det blir et problem,med f.eks å ta blodprøver? Jeg er overvektig og har ikke tenkt på at det  er vanskeligere på overvektige personer, men husker sist jeg tok blodprøver så strevde hun veldig med å finne en bra åre, men hun kommenterte det ikke da.

Veldig individuelt, hos noen legger fettet seg slik at blodårene kommer dypt og hos andre ikke. 

Anonymkode: ec852...e4b

Skrevet

For meg som jobber med røntgen så er overvektige pasienter et problem. Ikke bare mtp at benken kun tåler en viss vekt eller at man skal få de gjennom en maskin, men også bildekvaliteten det gir. Opplever det som problematisk å se det jeg leter etter fordi bildene blir så dårlige. Det er også vanskelig å vite hvor mye stråledose jeg bør pøse på med får å få ok bilder. Opplever også at overvektige er mindre mobile. Det er vanskeligere å få ønsket fiksering og posisjon på kroppsdeler som skal avbildes og man må ofte improvisere, og da blir jo selvfølgelig bildene deretter. 

Anonymkode: 36f92...465

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg som jobber med røntgen så er overvektige pasienter et problem. Ikke bare mtp at benken kun tåler en viss vekt eller at man skal få de gjennom en maskin, men også bildekvaliteten det gir. Opplever det som problematisk å se det jeg leter etter fordi bildene blir så dårlige. Det er også vanskelig å vite hvor mye stråledose jeg bør pøse på med får å få ok bilder. Opplever også at overvektige er mindre mobile. Det er vanskeligere å få ønsket fiksering og posisjon på kroppsdeler som skal avbildes og man må ofte improvisere, og da blir jo selvfølgelig bildene deretter. 

Men overvektige vil alltid finnes og har krav på helsehjelp. Jeg veide 77 kg forresten.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men overvektige vil alltid finnes og har krav på helsehjelp. Jeg veide 77 kg forresten.

Ikke meg du skriver dette til, men selvfølgelig har alle, også overvektige krav på helsehjelp.

Men helsepersonell kan ikke trylle. Det er et faktum at overvekt, jo mer jo verre, gjør at en rekke undersøkelser er langt vanskeligere og ikke vil kunne gi like nøyaktige svar som hos en normalvektig. Dosering av medisiner kan være vanskeligere. Operasjoner og visse undersøkelser vil være langt mer risikofylte jo større man er. Pleie, mobilisering og behandling er også langt vanskeligere når pasienten blir veldig stor.

Det vil også si at selv om helsepersonell uansett gjør sitt beste og sitt ytterste for å gi også veldig overvektige like god behandling som normalvektige, så er det ikke alltid det er mulig, uansett så mye man forsøker eller ønsker å gjøre det. Da blir kvaliteten dårligere, men den blir så god som det overhodet er mulig hos akkurat den det gjelder.

Det å påpeke dette her i tråden er ikke diskriminering av overvektige, det er dessverre bare fakta, enten man vil eller ikke.

(Antall kilo i seg selv sier lite uten å også vite høyden din og treningsstatus.)

De fleste helsepersonell velger å ikke kommentere vekt der det ikke er nødvendig, men dårlige unntak finnes dessverre i alle yrker.

Anonymkode: c547c...060

Skrevet

Ikke meg du skriver dette til, men selvfølgelig har alle, også overvektige krav på helsehjelp.

Men helsepersonell kan ikke trylle. Det er et faktum at overvekt, jo mer jo verre, gjør at en rekke undersøkelser er langt vanskeligere og ikke vil kunne gi like nøyaktige svar som hos en normalvektig. Dosering av medisiner kan være vanskeligere. Operasjoner og visse undersøkelser vil være langt mer risikofylte jo større man er. Pleie, mobilisering og behandling er også langt vanskeligere når pasienten blir veldig stor.

Det vil også si at selv om helsepersonell uansett gjør sitt beste og sitt ytterste for å gi også veldig overvektige like god behandling som normalvektige, så er det ikke alltid det er mulig, uansett så mye man forsøker eller ønsker å gjøre det. Da blir kvaliteten dårligere, men den blir så god som det overhodet er mulig hos akkurat den det gjelder.

Det å påpeke dette her i tråden er ikke diskriminering av overvektige, det er dessverre bare fakta, enten man vil eller ikke.

(Antall kilo i seg selv sier lite uten å også vite høyden din og treningsstatus.)

De fleste helsepersonell velger å ikke kommentere vekt der det ikke er nødvendig, men dårlige unntak finnes dessverre i alle yrker.

Det er synd at det er så vanskelig å få hjelp med overvekt for de som ønsker, når det så tydelig vanskeliggjør b.l.a undersøkelser. Fastleger burde være mye flinkere til å ta tak i det, og det burde være mye lettere å få hjelp av de, og av spesialisthelsetjenesten.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei sier du det?🤦🏻‍♀️

Uansett, ikke like lett å få den helsehjelpen man har krav på når du ikke kommer inn i en MR-maskin og må ta disse bildene for å finne ut av hva som er galt med deg. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er synd at det er så vanskelig å få hjelp med overvekt for de som ønsker, når det så tydelig vanskeliggjør b.l.a undersøkelser. Fastleger burde være mye flinkere til å ta tak i det, og det burde være mye lettere å få hjelp av de, og av spesialisthelsetjenesten.

Det er jeg helt enig i.

Problemet er jo at fastlegene egentlig ikke har kunnskap om dette, de har minimalt om kost- og ernæring i studiet sitt. I tillegg ble det for få år siden gjort en undersøkelse blant fastleger som viste at de fleste fastleger lar være å ta opp vektproblematikk hos pasientene sine fordi legene synes det er ubehagelig å ta opp.

Så dette er absolutt et problem.

Men mange burde i tillegg bli langt flinkere til å ta tak selv også, før de får for mange kilo ekstra, for det er da endringen er enklest.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er igrunnen ikke så mye hjelp å tilby. Ingen tabletter, ingen mirakelkur. Operasjon er siste utvei, men ofte ikke vellykket heller. Den som vil ned i vekt må gjøre jobben selv. 

Anonymkode: c6031...196

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er igrunnen ikke så mye hjelp å tilby. Ingen tabletter, ingen mirakelkur. Operasjon er siste utvei, men ofte ikke vellykket heller. Den som vil ned i vekt må gjøre jobben selv. 

Anonymkode: c6031...196

Selvfølgelig, har ikke sagt noe annet heller. Men å få hjelp, støtte, veiledning og oppfølging på veien er det jeg tenker på

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig hjelpesløst. De overvektige selv burde være mye flinkere til å ta tak i det, og ikke belaste et allerede overbelastet helsevesen. Veltnedgang er ikke rocket science, alle vet hva som må til: mindre mengder mat, sunnere kosthold og mer mosjon. Det finnes uendelig mange ressurser mam kan velge å bruke både når det gjelder motivasjon og hjelp til livsstilsendringer.
Men klart, det er langt enklere og mye mer behagelig å bare skylde på fastlegene og spesialhelsetjenesten. Vet du hva de hadde sagt til en overvektig som ba om hjelp? Spis sunnere og beveg deg mer!

Anonymkode: 248a7...c53

Skrevet

Så utrolig hjelpesløst. De overvektige selv burde være mye flinkere til å ta tak i det, og ikke belaste et allerede overbelastet helsevesen. Veltnedgang er ikke rocket science, alle vet hva som må til: mindre mengder mat, sunnere kosthold og mer mosjon. Det finnes uendelig mange ressurser mam kan velge å bruke både når det gjelder motivasjon og hjelp til livsstilsendringer.
Men klart, det er langt enklere og mye mer behagelig å bare skylde på fastlegene og spesialhelsetjenesten. Vet du hva de hadde sagt til en overvektig som ba om hjelp? Spis sunnere og beveg deg mer!

Ja, jeg vet hva de  sier. Noe du åpenbart ikke gjør

Skrevet

Det er en enorm forskjell på hvordan man møtes. 

Jeg er kronisk syk og har hatt en del sykehusopphold. Tidligere hadde jeg bmi 27-32, nå er jeg på den slanke siden av normalvektig. Har ikke opplevd i noen annen kontekst å få så mange direkte ufine og som oftest helt irrelevante påpekninger av overvekt som på sykehuset. Og også når det er relevant, som ved bukfett i veien for laparoskopi, kan man undres over fagligheten i at operatør kommenterer dette fem ganger til pasienten i en pre-op-setting. 

Anonymkode: cc637...31b

Skrevet

Som helsepersonell er jeg ikke opptatt av pasienters vekt da dette er av liten/ingen betydning i min stilling. Som pasient har jeg lagt merke til at de virker opptatt av min vekt, det blir ofte kommentert at jeg er slank/lett. Særlig ifbm operasjoner/narkose og intravenøs medikasjon.

Anonymkode: 83a74...918

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er anoreksi også såre enkelt? Det er jo bare å spise mer og trene mindre.

Overvektige vet alt om kalorier, mosjon og kosthold. De vet at de bør spise salat og ikke chips. Det er ikke sjelden at overvektsproblematikk er mer komplisert enn kalorier inn og kaloriforbruk. 

Anonymkode: 2f87c...3c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...