Gå til innhold

Det er faktisk ikke min feil..

Anbefalte innlegg

Skrevet

At det ikke blir satt inn vikar på sommeren og at man ikke får opprettholdt samme service da som resten av året.

Jeg jobber på legekontor og er nå alene på jobb i 3 uker, så kollegaen min alene i 3 uker. Vi har allerede mistet en stilling pga permisjon og de mente at det ikke var behov for vikar. Vi protesterte, men nei..skal spare penger.

For at jeg/vi skal klare å få gjort alt i løpet av dagen (er 3 leger på jobb da de ikke har startet sin ferie enda, selv om planen var 1 lege ut denne uken), så har vi måtte kutte litt ned på tlf tiden. Men man kan sende meldinger (pasientsky) som vi svarer i åpningstiden. Vet jo at alle ikke kan bruke den, men da kan man ringe i tlf tiden eller i verste fall møte opp hvis det haster, selv om det ikke er anbefalt. Vi har og akutt telefon som vi svarer i åpningstiden.

Her løper jeg ræva av meg, blir kjeftet på pga dårlig tlf tid og service, jeg skulle bli meldt til kommunen osv..det har ikke vært snakk om livet om å gjøre, men resept/timebestillinger. Jeg har heller ikke lov til å skrive ut resepter man ikke har fått her før, må legge melding inn til legen.

Det er faktisk ikke jeg som helsesekretær som bestemmer hvordan legene vil ha, jeg bare videreformidler. Får heller ikke gjort noe med at vi ikke er nok folk på jobb, men gjør mitt alle beste og mer til for å rekke til og være blid og hyggelig (noe jeg er).

Det har vært en tøff vår, som hos mange andre, er kjempe sliten fysisk og psykisk så når det blir et par sånne telefoner, oppmøter, så tærer det på. Blir lei meg, vil jo bare hjelpe alle, men har bare to hender.

Dagens lille klage i dag, takk for at leste.

Anonymkode: 40126...a63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er du som har skrevet om den jobben før så ville jeg søkt meg andre jobber, for lederne der tar jo ikke situasjonen på alvor.

Jeg ville bare sagt at du gjør ditt beste med tanke på at det er færre stillinger nå enn tidligere og at det nå i tillegg er ferie, men at pasientene har rett til å klage om de er misfornøyde og at de da kan gjøre det direkte til lege, kommunelege eller fylkeslege om de ikke er fornøyde. Og så presisert hva du kan gjøre for dem der og da, f.eks. gi melding til legen.

Jeg har vært gjennom et mareritt av en utredning i flere år, og opplever stadig at spesialistene ikke gjør jobben sin. Den eneste jeg får tak på er jo helsesekretærene. Og jeg er tidvis både fortvilt, kjempefrustrert og forbanna. Men jeg sier alltid til helsesekretæren at jeg er fortvilt/frustrer/forbanna, og at det overhodet ikke er rettet til helsesekretæren, men at systemet dessverre er lagt opp slik at hun/han er den som får frustrasjonen, ikke de som faktisk fortjener det. Så jeg bruker å presisere at jeg ikke er sur/sint på den jeg da snakker med, bare på legen/spesialisten som atter en gang ikke gjør jobben sin. Da bruker jeg stort sett å møte velvilje fra helsesekretæren jeg snakker med - og jeg bruker også alltid å takke for hjelpen når samtalen er over. Men det er nok ikke alle som er syke og frustrerte og redde som greier å skille like mye som det jeg har lært meg å gjøre.

Din kunst er å forsøke å være saklig, ikke ta til deg det som ikke er ditt ansvar. Og innimellom tror jeg også at det kan lette både pasientens og din situasjon hvis du bare sier "jeg forstår godt at du er frustrert" (eller noe lignende), for da viser du at du forstår situasjonen pasienten er i, og du viser empati. Da tror jeg at du som regel også vil bli møtt vennligere neste gang av pasienten.

Anonymkode: 747f5...e39

Skrevet

Du har all min sympati. Jeg vet dessverre hvordan det er, selv om jeg ikke jobber på legekontor. Viktig at du løfter det som skjer opp til de som sitter på pengesekken og bestemmer at det ikke skal tas inn vikar. 

Anonymkode: c72bf...500

Skrevet

Er ikke dette en del av utdanningen din - lære å håndtere frustrerte pasienter? Det burde det iallefall være. 

Anonymkode: f8e57...de7

Skrevet

Takk for svar dere. 

Jeg er alltid hyggelig og grei mot pasienter, og forstår frustrasjonen til tider veldig godt. Blir ganske frustrert selv når legene ikke gjør de har lovt til pasientene osv, så skjønner pasientene godt. 

Det som er er at når de har kjeftet oss huden full så sier de ingenting til legen, de hører det aldri og skjønner ikke hva vi snakker om.

Er egentlig alltid på pasienten sin side, men må og av og til forklare hvorfor, at det er legen som har bestemt at sånn vil han/hun ha det, og ikke meg. 

I samtaler så er jeg like forbanna hyggelig uansett, sliter meg litt ut, men ja..

Og ja, jeg har nok skrevet om dette før og søker jobber, men veldig lite akkurat nå da.

Takk igjen dere.

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er ikke dette en del av utdanningen din - lære å håndtere frustrerte pasienter? Det burde det iallefall være. 

En del av utdanningen, nei, vi lærer jo ikke det i praksis, snakker om det, men da skal man ikke få lov til å bli lei seg og sliten da eller? Har jobbet i 16 år nå, så har jo snakket med en del pasienter kan man si. Alle klager vel litt over jobben sin til tider, må vel være lov det?

Hi

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har svart over her. Selvfølgelig er dette noe de skal håndtere profesjonelt. Men om HI er samme som har skrevet om jobben tidligere, så blir det en ordentlig skvis mellom en ledelse som ikke tar de ansatte på alvor, som overbelaster Hi og kollegaen. Dette skaper masse frustrasjoner fordi de ikke får gjort jobben sin ordentlig, men gjør sitt beste. Så får de i tillegg masse frustrasjoner pga. at lederne/legene ikke gjør sine jobber godt nok.

Dette er et usunt arbeidsmiljø for Hi og kollegaen, og det er den frustrasjonen som kommer ut nå. De som kan endre det er ledere/legene. Og vil ikke de, da er det like greit å søke annen jobb. Hvis det er slik at det går utover pasientenes sikkerhet bør det meldes kommunelegen.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar dere. 

Jeg er alltid hyggelig og grei mot pasienter, og forstår frustrasjonen til tider veldig godt. Blir ganske frustrert selv når legene ikke gjør de har lovt til pasientene osv, så skjønner pasientene godt. 

Det som er er at når de har kjeftet oss huden full så sier de ingenting til legen, de hører det aldri og skjønner ikke hva vi snakker om.

Er egentlig alltid på pasienten sin side, men må og av og til forklare hvorfor, at det er legen som har bestemt at sånn vil han/hun ha det, og ikke meg. 

I samtaler så er jeg like forbanna hyggelig uansett, sliter meg litt ut, men ja..

Og ja, jeg har nok skrevet om dette før og søker jobber, men veldig lite akkurat nå da.

Takk igjen dere.

Hi

Problemet er at når pasientene bruker av sin svært tilmålte tid hos legen til å ta opp dette, da får de ofte ikke tid av legen til å ta opp det de kom for.

Selv tar jeg det opp med leger og spesialister og sier de bare må ta seg tiden det tar, siden det er en situasjon de selv har skapt. Problemet med det er at man blir veldig upopulær og ofte da får dårligere oppfølging videre, fordi leger og spesialister ikke er vant med å ta imot kritikk (uansett hvor saklig og begrunnet og fortjent den er), i hvert fall sjelden gode på det.

Skal man som pasient ta opp slike problemer med lege/spesialist så er det omtrent som en hund som biter hånden som mater den - det fører sjelden til noe bra. Det er et systemproblem, at en hel rekke feil dermed ikke blir gjort noe med, fordi mange pasienter ikke greier, orker, tør ta det opp. Og også fordi både legekontor og sykehus ofte er veldig hierarkiske og dermed blir det i alle ledd vanskelig å ta ting opp et nivå eller to. Helsesekretærene kommer ingen vei med legen/spesialistene. Legene/spesialistene er ofte overarbeidede, ledere over dette (på sykehus, eller politikere for fastlegers del) er så distansert fra virkeligheten at de ikke forstår hvor store utfordringene og problemene faktisk er.

Uansett er det på legekontor i hvert fall stor forskjell på arbeidsmiljø (ut fra det jeg har fanget opp), så håper du etterhvert finner deg en mer positiv jobb, hvis det ikke bedres der du er :)

Skrevet

Nå jobber ikkje jeg som legesekretær, men skjønner likevel hvordan du har det. Springer beina av meg på jobb for tiden. Bedriften skal spare penger, men de driver regelrett rovdrift på folkene sine.

Jeg sliter i utganspunktet med helsen, og merker det godt nå som feriene er begynt. Er redd det kommer til å bli endel fravær om bedriften ikke tar grep.

Anonymkode: 59c24...789

Skrevet

Har ikke jobbet på legekontor, men travel restaurant. Der også var det slik at de skulle spare, og vi var for få. Vi få som var måtte jobbe knallhardt. Skjønner ikke logikken i denne sparinga, for alle som jobber betaler skatt. Staten vinner på flere ansatte. Og det vil bli mindre depresjon av flere i jobb... 

Anonymkode: ea68a...fd3

Skrevet

Du er i første linje. En del av jobben din er å ta i mot klager på senteret og på legen.

Anonymkode: 63f63...3cc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er i første linje. En del av jobben din er å ta i mot klager på senteret og på legen.

Eh..ja, jeg vet jo det, men har jeg ikke lov til å si at jeg blir lei meg og sliten av det? Men er jo dermed ikke sagt at folk må høvle over oss og være ufine? Ja, jeg forstår at folk kan være syke og i forskjellige situasjoner, respekterer det fullt. Men igjen,jeg kan vel bli lei meg?

Hi

Skrevet

Du har min fulle sympati. Tror dessverre dette blir hverdagen til de fleste fremover. Minstelønn, krav til arbeidsgiver, effektivisering, dokumentasjon av alt, rapporteringer. Alt henger sammen og det blir mindre tid til alt. 

Anonymkode: 3aaec...285

Skrevet

Eh..ja, jeg vet jo det, men har jeg ikke lov til å si at jeg blir lei meg og sliten av det? Men er jo dermed ikke sagt at folk må høvle over oss og være ufine? Ja, jeg forstår at folk kan være syke og i forskjellige situasjoner, respekterer det fullt. Men igjen,jeg kan vel bli lei meg?

Hi

Klart du kan bli sliten og lei deg, men du må ta det opp med legene eller leder for senteret. Det er viktig å vodereformidle klagene til rette instans. Vi her hjemme kan ikke hjelpe deg med det. Samtidig er det helit greit å avreagere litt her. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har heller ikke lov til å skrive ut resepter man ikke har fått her før, må legge melding inn til legen.

Vil det si at du skriver ut resepter hvis det er medisiner pasienet der før?

Anonymkode: 0c54f...ed3

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil det si at du skriver ut resepter hvis det er medisiner pasienet der før?

Ja, det gjør vi, spørs hvilken type da, er det b-preparater så må de komme på time eller sende e-konsultasjon, men de andre fornyer vi, blir selvsagt sendt til legen til signering da, de må jo uansett sjekke det før de signerer. Er for å avlaste legene.

Hi

Skrevet

Klart du kan bli sliten og lei deg, men du må ta det opp med legene eller leder for senteret. Det er viktig å vodereformidle klagene til rette instans. Vi her hjemme kan ikke hjelpe deg med det. Samtidig er det helit greit å avreagere litt her. 

Det har vi gjort flere ganger, kommer ingen vei dessverre. 

Vet at dere ikke kan hjelpe meg, men trenger bare å få det ut et sted. 

Takk for svar.

Hi

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De lærer helt sikkert hvordan de skal forholde seg til frustrerte og misfornøyde pasienter, men det betyr jo ikke at det er det jobben skal bestå av. 

Anonymkode: 15360...ef6

Skrevet

De lærer helt sikkert hvordan de skal forholde seg til frustrerte og misfornøyde pasienter, men det betyr jo ikke at det er det jobben skal bestå av. 

Men det er jo sånn i de fleste serviceyrker, man tar i mot dritt som man ikke kan noe for. Det er en del av jobben, det er kjipt og skaper frustrasjon og man blir av og til lei seg. Men når man jobber med mennesker, så må man nesten være forberedt på det meste.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er jo sånn i de fleste serviceyrker, man tar i mot dritt som man ikke kan noe for. Det er en del av jobben, det er kjipt og skaper frustrasjon og man blir av og til lei seg. Men når man jobber med mennesker, så må man nesten være forberedt på det meste.

Innen rimelighetens grenser.

Skrevet

Og du tror at jeg ikke er klar over det etter 16 år i yrket? Frustrasjonen er at det går utover meg og min kollega fordi legene vil ha det sånn, og spare penger mtp vikar. 

Vi er fortsatt mennesker selv om vi jobber innen service, det er jo uansett ikke gøy å bli kjeftet på rett som det er. Men trengte bare å lufte meg litt og håpte at dette kunne være stedet i dag.

Takk igjen til dere som har svart.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...