Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #1 Skrevet 25. juni 2020 Nå som vi er så godt i gang med å legge restriksjoner på ting/aktiviteter som kan drepe oss, hvorfor vil ikke noen land forby f.eks røyking? Røyking tar livet av ca 6000 mennesker i Norge i året, mer enn 7 millioner på verdensbasis. Hvorfor er det greit å holde på med? Tenk alle sykehusplassene de opptar, tenk alle ressursene som kunne vært brukt andre steder. Jeg syns det blir helt feil. https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2017/05/30/195306054/who-tobakk-tar-livet-av-sju-millioner-mennesker-hvert-ar Anonymkode: ac440...5c3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #2 Skrevet 25. juni 2020 Fordi det er selvpåført. Dessuten, enkelte observasjoner kan tyde på at nikotin faktisk er til nytte i kampen mot akkurat covid-19. https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-omstridt-studie-antyder-at-royking-hjelper-mot-covid-19/3423954677.html Anonymkode: eff26...8e8
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #3 Skrevet 25. juni 2020 COVID-19 er dårlig eksempel å komme med. Det har jo vist seg at røyking faktisk hjelper mot Covid-19. Anonymkode: c4b2b...dd2
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #4 Skrevet 25. juni 2020 Røyking dreper ikke. Det er ikke bevist at røyking fører til/er direkte årsak til dødsfall eller kreft eller hjerte og karsykdommer. Det eneste som er bevist er at røyking øker faren for det. Altså er det 6000 røykere i Norge som dør hvert år. Ingen vet om de ville fått sykdommen om de ikke røyket, men alle vet at sjansen for å få den økte ved at man røyket. Anonymkode: 6639b...758
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #5 Skrevet 25. juni 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: COVID-19 er dårlig eksempel å komme med. Det har jo vist seg at røyking faktisk hjelper mot Covid-19. Anonymkode: c4b2b...dd2 Jo, men røyking fører til økt sjanse for å få sykdommer som gjør at man kommer i risikosonen for Covid-19, så indirekte gjør det ting verre. Så da er egentlig spørsmålet og fordelen overgår ulempen Anonymkode: 342a6...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #6 Skrevet 25. juni 2020 Ingenting er konkludert ang. nikotin og covid-19. Og selv om nikotin ev. kanskje, muligens kan ha en virkning på viruset så er det likevel et faktum at røykere får i seg utallige veldig skadelige og giftige stoffer gjennom røykingen, og at dette skader lungene, lungevevet og lungekapasiteten. Dvs. at de har lunger som er langt dårligere rustet til å greie seg gjennom en slik infeksjon enn hva andre, med normal lungekapasitet og friskt lungevev, har. Røykere har langt større risiko for å få alvorligere sykdomsforløp av infeksjoner nettopp pga. dette. Om det skulle vise seg at nikotin har en viss beskyttende effekt, så er det hell for røykerne, siden de uansett har såpass mye høyere risiko for alvorligere følger av luftveis-/lungeinfeksjoner. Men nikotin - hvis det skulle vise seg å ha en beskyttende effekt mot covid-19 - kan man ev. få i seg uten å skade lungene sine med røyking, uten å få i seg tusenvis av andre skadelige stoffer og giftstoffer, uten å redusere immunforsvaret. Røykere har dårligere immunforsvar fordi de får i seg utallige giftstoffer gjennom røykingen, fordi de ødelegger vev i luftveier og lunger, fordi de har en langt større risiko for mange kreftarter. Covid-19 er også kjent å være mer alvorlig for de med underliggende sykdommer, som f.eks. hjerte-karsykdommer, noe røykere utvikler etter en stund. Anonymkode: 0f4ca...4fc
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #7 Skrevet 25. juni 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå som vi er så godt i gang med å legge restriksjoner på ting/aktiviteter som kan drepe oss, hvorfor vil ikke noen land forby f.eks røyking? Røyking tar livet av ca 6000 mennesker i Norge i året, mer enn 7 millioner på verdensbasis. Hvorfor er det greit å holde på med? Tenk alle sykehusplassene de opptar, tenk alle ressursene som kunne vært brukt andre steder. Jeg syns det blir helt feil. https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2017/05/30/195306054/who-tobakk-tar-livet-av-sju-millioner-mennesker-hvert-ar Anonymkode: ac440...5c3 Kan jo like godt forby alkohol. Er flere folk i dette landet som dør av alkoholrelaterte skader. For ikke snakke om hva det påfører samfunnet av kostnader å fek måtte følge opp barn av folk med alkoholmisbruk. Eller oppbevare de med alkoholdemens. Synes også vi skal forby katter/hunder/kaniner/hester - for de er jeg allergiske mot. Anonymkode: 47061...d31
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #8 Skrevet 25. juni 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jo like godt forby alkohol. Er flere folk i dette landet som dør av alkoholrelaterte skader. For ikke snakke om hva det påfører samfunnet av kostnader å fek måtte følge opp barn av folk med alkoholmisbruk. Eller oppbevare de med alkoholdemens. Synes også vi skal forby katter/hunder/kaniner/hester - for de er jeg allergiske mot. Anonymkode: 47061...d31 Og mens vi likevel er i gang så forbyr vi covid-19 Anonymkode: 6639b...758
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2020 #9 Skrevet 25. juni 2020 Syntes også vi må forby halvfabrikata, chips, søtsaker, kaker, pasta og ris.fedme gir også stor risiko for sykdom og koster helsevesenet enorme summer. Bør også forby alkohol såklart, og åpne kontorlandskap bør også forbys da det øker risiko for uføretrygd😅 Anonymkode: 003d8...4a4
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Syntes også vi må forby halvfabrikata, chips, søtsaker, kaker, pasta og ris.fedme gir også stor risiko for sykdom og koster helsevesenet enorme summer. Bør også forby alkohol såklart, og åpne kontorlandskap bør også forbys da det øker risiko for uføretrygd😅 Anonymkode: 003d8...4a4 Egentlig burde det vel forbys mat generelt, siden det kan føre til fedme Anonymkode: 897fd...99d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Egentlig burde det vel forbys mat generelt, siden det kan føre til fedme Anonymkode: 897fd...99d Ikke mat, men matbutikker og andre utsalgssteder burde forbys. Alle burde leve økologisk av det de kunne dyrke hjemme. Det hadde desentralisert alle samfunn, og de som ikke hadde klart seg.. vel, det hadde hjulpet moder jord med overbefolkningen som faktisk er det som har ført til koronapandemien. Anonymkode: eff26...8e8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå som vi er så godt i gang med å legge restriksjoner på ting/aktiviteter som kan drepe oss, hvorfor vil ikke noen land forby f.eks røyking? Røyking tar livet av ca 6000 mennesker i Norge i året, mer enn 7 millioner på verdensbasis. Hvorfor er det greit å holde på med? Tenk alle sykehusplassene de opptar, tenk alle ressursene som kunne vært brukt andre steder. Jeg syns det blir helt feil. https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2017/05/30/195306054/who-tobakk-tar-livet-av-sju-millioner-mennesker-hvert-ar Anonymkode: ac440...5c3 Røyking antas å beskytte mot korona. Anonymkode: 69958...4ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå