Gå til innhold

Jeg trenger mattips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en ganske tøff periode som jeg er redd er i ferd med å gli over i en depresjon. Gjør så godt jeg kan for å holde den unna, sørger for å ha rutiner og få sol og mosjon. Jeg sliter veldig med maten. Har ingen appetitt, og dytter helst i meg noe veldig enkelt som metter greit, som banan, pølser i brød eller pasta uten noe på. Jeg forstår jo at jeg trenger ordentlig med næringsstoffer, men har verken ork eller fantasi. Kan dere hjelpe meg med noen sunne og enkle middagsoppskrifter? Jeg spiser i utgangspunktet alt. Er vanligvis flink til å få i meg grønnsaker, men i det siste har det blitt veldig lite. 

Anonymkode: 1dd74...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kronisk syk og eneste muligheten min for å ha det best mulig og unngå å bli deprimert er å være kjempekonsekvent med kostholdet.

Siden jeg har begrenset kapasitet så har jeg måttet finne løsninger som koster meg lite energi, men likevel gir meg sunn mat.

Jeg lager opp en stor bolle med salat annenhver eller tredjehver dag. Noen ganger lager jeg to ulike typer salater for å få litt variasjon, hvis jeg orker.

Jeg har olje og sitron i en bolle, litt salt og ev. litt krydder oppi (bruker ofte timian, litt estragon hvis jeg har gulrot i og ellers hva jeg måtte finne på eller ha i hus). Så hakker jeg litt løk, selleri, paprika og har oppi først, for det setter litt mer smak på "dressingen". Så rasper jeg ofte 2-3 gulrøtter og blander i. Og ellers har jeg oppi isbergsalat (ofte et halvt hode), en hel agurk. Og ellers hva jeg måtte ha i hus eller ha plass til i bollen.

Noen ganger kan jeg steke litt sopp, asparges, brokkoli, squash, løk/hvitløk, paprika eller annet og blande det inn i salaten når stekeblandingen er kald.

Ved å alltid ha salat ferdiglaget så får jeg i meg mer og mindre mengder salat til alle måltider.

Middag - der har redningen for meg siste året vært frossenpakker med grønnsaker. De er heller ikke så dyre. Er jeg veldig dårlig form spretter jeg bare en slik frossenpakke, har oppi en ildfast form, litt olje over og ev. krydder. I ene enden av formen, eller i en mindre form flatpresser jeg karbonadedeig, har på litt krydder og olje over, og setter alt i ovnen. Andre ganger legger jeg bare noen fiskestykker, fiskekaker oppå grønnsaksblandingen. Så bruker jeg litt ekstra olje, majones eller remulade eller annet til, hvis jeg har lyst på det.

Du kan endre smaken ved å f.eks. helle litt fløte over grønnsakene og ha i karri, da er det også godt å blande inn litt lapskausblanding i grønnsakene, synes jeg.

Andre ganger steker jeg kjøtt eller fisk på pannen rett før ovnsgrønnsakene er ferdige.

Da har jeg brukt mindre enn fem minutter på å forberede en sunn middag.

Jeg lager da nok grønnsaker og litt ekstra proteiner slik at jeg kan spise restene til lunsj eller middag neste dag.

Lager jeg supper lager jeg alltid litt større porsjoner slik at jeg har flere dager og/eller kan fryse ned, veldig lite ekstra arbeid, men godt å ha når man ikke orker å lage noe annet. I morgen skal jeg f.eks. lage en suppe med noe fårikålkjøtt jeg en gang kjøpte billig og frøys ned. Koker da først kjøttet lenge, har ev. oppi noen kraftbein om jeg har. Det får stå og småputre i timesvis for seg selv (har oppi et laurbærblad, salt, pepper og andre krydder jeg måtte ønske, og hvis jeg har, en løk, sellerirot, en gulrot eller persillerot), så blir det god og sunn kraft. Kraft kan du jo også fryse ned, så har du base til en saus eller suppe en annen gang. Og når kjøttet og kraften har stått i flere timer og småputret, da siler jeg kraften, renser kjøttet, fryser ev. ned det jeg ikke vil bruke i suppen - og så slenger jeg bare oppi et par poser lapskausblanding fra frysedisken, ev. også litt brokkoli. Og smaker til med mer salt. Totalt sett bruker jeg nok ikke mer enn en halvtime på dette heller, med rensing av kjøtt osv. Men da har jeg en veldig næringsrik suppe i noen dager og jeg har noen porsjoner i fryseren som bare er å ta opp senere.

Supper kan du jo lage i mange varianter, så der er det bare å ta det du har i hus. Blomkål og brokkoli, en løk, hvitløk, buljong - så har du også enkle supper du kan bruke stavmikseren på, og så spise noe proteiner til. Steker du f.eks. karbonadedeig eller kjøttdeig kan du steke opp ekstra, og fryse ned dette. Da kan du ta opp ferdigstekt kjøttdeig og bare ha oppi en grønnsakssuppe du lager senere, eller bare varme det i ovnen og ha oppå suppen. Stekt bacon og sopp er også godt til supper.

Jeg hadde blitt deprimert om jeg spiste slik du gjør nå, for min kropp tåler det ikke, det blir for lite næring. Du vil også trolig få et ustabilt blodsukker fordi du ikke spiser fullverdige måltider. Veldig bra at du nå er bevisst kostholdet ditt, for slik du spiser i dag vil det være negativt både for energien din og med psyken din.

Ellers er det veldig enkelt å bare koke et par egg og ha til salaten, eller spise tunfisk, Lobnob/crabsticks eller andre proteinkilder. Eller steke seg et par egg, et par skiver fårepølse, men først ha spinat, squash og/eller paprika i pannen, steke dette og så steke eggene/fårepølse.

Jeg bruker first price frosne grønnsaker, og coop har også noen ganske gode wok-blandinger. De første ligger på 15-16 kr for en pakke på 500 gr. og de siste ligger på 20-21 kr for ca samme mengde. Så det er ikke dyr mat heller. Jeg bruker heller penger på gode og rene proteinkilder.

Du er allerede i god gang med å ta vare på deg selv siden du har fått igang rutiner, kommer deg ut i solen og får mosjonert :)

Det med kosthold er bare en tid så er du inne i gode vaner. Og gode vaner trenger ikke være tidkrevende eller dyre :)

Det er viktig å alltid ha sunn og mettende mat i hus og løsninger som ikke tar særlig tid, for hvis ikke går man for lettvinte og usunne ting istedenfor, spesielt om kropp eller psyke ikke har energi. Jeg roser meg selv hver gang jeg tar gode valg for meg selv. Og jeg handler ikke inn usunne ting jeg ikke bør ha i meg. Men så lenge jeg har sunne og lettvinte alternativ i hus så fungerer det.

Jeg bruker også litt nøtter og mørk sjokolade. Nå i varmen lager jeg meg også lettvint og sunn is - bruker bær jeg har i fryseren, tar de opp og lar de tine, så moser jeg dem (kan sikkert bruke stavmikseren også), har i litt vaniljepulver om jeg har, steviadråper, bittelitt salt og en boks kokosmelk. Har i ispinneformer og fryser. Du kan også lage med f.eks. en avokado, en banan, kakaopulver, stevia og kokosmelk. Ei jeg kjenner lager også en variant med lakrispulver og bringebær (?) og kokosmelk som er god.

Så flott at du ønsker å snu om også på maten, for det er så viktig. Ingen biler fungerer uten riktig drivstoff eller strøm, heller, og kroppen vår er ikke annerledes. Lykke til :)

Anonymkode: 59c35...758

Skrevet

Suppe? Det er mange ferdige supper på pose som er helt ålreit. De skal bare varmes opp og krever ikke mye hverken av tid eller styr. Ei brødskive ved siden av, så har du et måltid som smaker litt og som gir litt næring. Jeg er glad i Thaisuppa de har på Rema. Pleier å ta oppi litt ferdigstekt kylling eller litt scampi, så blir det litt mer mat utav det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...