Gå til innhold

Samertruse-tråden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor får denne fortsette å fylles opp med samehets? Det var en morsom skrivefeil (for 12 år siden!), men nå renner den over av stereotypisk samehets. Hvorfor er det greit? Har noen fått med seg at mobbing og latterliggjøring av urfolk ikke lenger er stuerent? Hadde denne fått stå dersom den handlet om negre eller jøder? Slett hele idiottråden, eller ta dere et skikkelig modereringsraid. Blir den stående, kommer jeg til å bruke den som eksempel i undervisning på at mobbing av samer tillates.

Hilsen samisk kvinne, som har opplevd både hets og vold kun fordi jeg tilhører et urfolk. 

Anonymkode: 93b2b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, TS!
Jeg har sett på tråden nå og fjernet de siste avsporingene.

Det er trist å høre at du har opplevd hets og vold for å tilhøre et urfolk! Det hører ingen steder hjemme! 

Tråden i seg selv har blitt en klassiker på grunn av skrivefeilen, og vi føler ikke at det er ment noe vondt med den. Den er et skråblikk og fleip med nettopp skrivefeilen, ikke som et angrep på det samiske folk.  Den gjør ikke narr av samer i seg selv, men av at ingen forsto hva TS mente, og at det var morsomt at det ble et helt nytt ord.

Det er vanskelig å si om den hadde fått stå i andre sammenhenger, det kommer jo veldig an på innholdet. 

Å si at samer er *et negativt ord* er selvsagt ikke greit, men å se for seg at en "sametruse" ville hatt preg av ting man gjerne forbinder med samisk folk, som reinskinn, tenker vi ikke er ment som ondsinnet hets. Det ville feks også vært ok om noen hadde skrevet "homotruse" og fleipen hadde gått på at det måtte vært en truse med regbuefarger og paljetter, selv om man vet at det er et skråblikk. Nettopp fordi disse trusene ikke finnes som et ord.

Når det er sagt er det selvsagt ikke greit om tråden skulle utvikle seg til å inneholde hets av det samiske folket, og det vil bli fjernet. Jeg tok de siste, nyeste innleggene nå, så dersom du ser innlegg av lignende karakter som burde vært fjernet, hadde det vært supert om du kunne rapportere dem inn.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt hører det ingen steder hjemme at jeg (og mange flere!) utsettes for vold på grunn av vår etniske tilhørighet. Poenget er at det skjer hele tiden. Voldshendelser mot samer skjer oftere enn de fleste tror, og hets og sleivkommentarer er noe vi lever med hele tida. Jeg synes svaret ditt er et typisk eksempel på majoriteten som skal avgjøre hva som er hets: «Vi føler ikke at det er ment noe vondt med den». Nei, det er kanskje ikke det, og jeg ser humoren i stavefeil. Men jeg tror heller ikke Egner mente noe vondt med «Visen om vesle Hoa». Det betyr ikke at den ikke er rasistisk, Full av stereotypien og fremstiller afrikanere som tomsinger. Samer lever også med stereotypier: Små mennesker med høye kinnbein og skjeve øyne som joiker i fylla og babler uforståelig. Det er ikke humor for oss som utsettes for det. 
Ordet «lapp», som går igjen i tråden, er forresten ikke et nøytralt ord. Det er meget nedsettende . På mange dialekter nordpå har de kun dette ordet, men det er like fullt et nedsettende ord. For mange mennesker i sørstatene var «nigger» det ordet som fantes for å beskrive afroamerikanere, men det betyr ikke at det ikke var et nedsettende ord. 

Anonymkode: 93b2b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...