Gå til innhold

Bekledning i bryting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mor til en gutt på 12 som nå har avsluttet sin første sesong som nybegynner i bryting. En fin sport på mange måter og veldig god trening. Men bekledningen derimot, Poden rakk bare en konkurranse denne sesongen og måtte da inn i denne bryterdrakten. Litt uvant og rart men gikk greit. Men jeg kan ikke begripe at det skal være nødvendig å være så lettkledd og ha en utforming som er så nakent.

En ting er hva proffene velger å bruke. Men å kle barn og ungdom opp i trange drakter og være halvnaken i kalde haller kan jo ikke være nødvendig. tilpassede shorts og  t-skjorter må jo være mye bedre enn de «badedraktene» de bruker i dag…

Noen med meninger om dette?

Anonymkode: e2087...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er helt amatør og synes du kan uttale deg om dette? Friskt.

Anonymkode: b96c3...5ea

Skrevet

De blir jo såpass varme under treningen at det nok ikke er et problem temperaturmessig.

Dessuten er det forbudt å holde i drakten, og dette er vanskeligere å lære inn om man bruker mer klær. Vil anta at det også kan bli litt økt skaderisiko ved bruk av mer klær, spesielt blant de som ikke har god teknikk?

Anonymkode: a0748...339

Skrevet

De får gjøre som grekerne da.

Anonymkode: d0405...73c

Skrevet

Kaldt? Under kamp er de på matta i under fem minutter vel. I mellomtiden går det helt fint at de har på seg joggebukse, hettegenser eller boblejakke for den saks skyld.

Du får kontakte Norsk bryteforbund og spille inn klage på brytebekledning og komme med innspill til en bekledning du finner mer passende. Hva mødre på et forum mener har jo null betydning.

Anonymkode: 4e875...949

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De blir jo såpass varme under treningen at det nok ikke er et problem temperaturmessig.

Dessuten er det forbudt å holde i drakten, og dette er vanskeligere å lære inn om man bruker mer klær. Vil anta at det også kan bli litt økt skaderisiko ved bruk av mer klær, spesielt blant de som ikke har god teknikk?

Skjønner den, men ermeløse drakter som så vidt går ned på låret er nok litt mer enn nødvendig mener jeg.

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kaldt? Under kamp er de på matta i under fem minutter vel. I mellomtiden går det helt fint at de har på seg joggebukse, hettegenser eller boblejakke for den saks skyld.

Du får kontakte Norsk bryteforbund og spille inn klage på brytebekledning og komme med innspill til en bekledning du finner mer passende. Hva mødre på et forum mener har jo null betydning.

Kampen varer ikke lengere nei, men det kan fort bli litt venting før kamp. Har vært snakk om at det blir drakt på trening fra høsten av og da blir det fort 1 time ++

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner den, men ermeløse drakter som så vidt går ned på låret er nok litt mer enn nødvendig mener jeg.

Kampen varer ikke lengere nei, men det kan fort bli litt venting før kamp. Har vært snakk om at det blir drakt på trening fra høsten av og da blir det fort 1 time ++

Og det blir kaldt og vemmelig for Lille lord Fauntleroy? Daaaakar. Alle andre brytere til alle tider har klart det, men nå er det DIN sønn.... Du veit at alle ler av deg?

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har gutten din uttrykt at han blir kald og at dette er et problem for ham? I så fall, ta det opp med treneren.

Hvis dette er noe du selv bare synser om, da er det kanskje greit, for din egen del, å ikke si så mye om det.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det blir kaldt og vemmelig for Lille lord Fauntleroy? Daaaakar. Alle andre brytere til alle tider har klart det, men nå er det DIN sønn.... Du veit at alle ler av deg?

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har gutten din uttrykt at han blir kald og at dette er et problem for ham? I så fall, ta det opp med treneren.

Hvis dette er noe du selv bare synser om, da er det kanskje greit, for din egen del, å ikke si så mye om det.

Ler av meg 5ea? Det får de bare gjøre, lurer litt på hvordan du vet det jeg da? Men ja, jeg sier ikke at han ikke klarer det. Han brøt på matten, I DRAKT, de minuttene kampen varte. Og han hadde klær over drakta mens han ikke brøt. 

Sier ikke at han fryser, men å kle på seg er noe de gjerne ble bedt om mellom kampene nettop fordi de ikke skulle fryse. Og det er min mening at draktene er for kalde. 

dette er et diskusjonsforum for nettop diskusjon. Jeg sier min mening og dere kommer med deres. At jeg tar opp et tema som går inn på noe som er og alltid har vært betyr ikke at det ikke kan endres på i framtiden. USA har begynt å gå bort fra draktene slik jeg forstår?.

HI

Skrevet

Hahaha! Dagens! 

Anonymkode: 94975...b9b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er mor til en gutt på 12 som nå har avsluttet sin første sesong som nybegynner i bryting. En fin sport på mange måter og veldig god trening. Men bekledningen derimot, Poden rakk bare en konkurranse denne sesongen og måtte da inn i denne bryterdrakten. Litt uvant og rart men gikk greit. Men jeg kan ikke begripe at det skal være nødvendig å være så lettkledd og ha en utforming som er så nakent.

En ting er hva proffene velger å bruke. Men å kle barn og ungdom opp i trange drakter og være halvnaken i kalde haller kan jo ikke være nødvendig. tilpassede shorts og  t-skjorter må jo være mye bedre enn de «badedraktene» de bruker i dag…

Noen med meninger om dette?

Jeg kan virkelig ikke gi mere faen... 

Anonymkode: ab9c8...5be

Skrevet

Sier ikke at han fryser, men å kle på seg er noe de gjerne ble bedt om mellom kampene nettop fordi de ikke skulle fryse. Og det er min mening at draktene er for kalde. 

dette er et diskusjonsforum for nettop diskusjon. Jeg sier min mening og dere kommer med deres. At jeg tar opp et tema som går inn på noe som er og alltid har vært betyr ikke at det ikke kan endres på i framtiden. USA har begynt å gå bort fra draktene slik jeg forstår?.

HI

Selvfølgelig skal de kle seg mellom kampene for å holde seg varme, det er jo noe man gjør i de fleste idretter. Det er jo noe man gjør ellers i livet også, går man tur og skal raste så tar man på seg en jakke for å ikke bli kald mens man sitter i ro, så tar man den gjerne av igjen når man har gått seg varm igjen etterpå. I idretten må man kle seg etter aktiviteten man skal drive, ikke etter pausene imellom. Å bruke drakter som er varme nok til inaktivitet, som så vil gjøre at de vil slite med å bli for varm under trening og kamp, det gir jo ingen mening.

Tenker at det er mer konstruktivt at du tar dette opp med treneren, om du mener du har gode grunner for at de bør gå over til andre drakter. For all del, utvikling skjer i alle idretter, så finnes det bedre alternativer så kommer de nok her også. Men da er det ofte eliteutøverne som driver frem endringen, ikke barneidretten.

Skrevet

De bruker tettsittende drakt for at ikke motstander skal holde fast i klærne. Mellom kamper har de på overtrekksdress. Ikke bare for å holde varmen, men også for å vise klubbtilhørighet. Dette er ingen problem, heller tvert imot. Å få på drakten en for de flestecstor stas og gir ekstra motivasjon. Vår klubb har i tillegg laget drakter med flagget på brystet og samme materiale og designmal som landslagsdraktene.

Anonymkode: 9e83c...033

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ha på klær utenpå drakten utenom de minuttene han er på matta! Dette er jo en helt åpenbar og enkel løsning.

Har selv en gutt som bryter og har ALDRI opplevd problemer - eller klager for den saks skyld - når det gjelder draktene. Men for all del, ta gjerne kampen. Men da må du ta den et annet sted enn her inne.

Skrevet

Jeg ser helt klart det at de kler på seg mellom kampene. Men jeg stiller spørsmål til utformingen. Det må jo være mulig at det lages drakter som dekker mer av kroppen enn de gjør nå?

eller er det noen grunn til at draktene kun dekker litt av lårene og opp til brystet, og resten er naken hud?

hi

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser helt klart det at de kler på seg mellom kampene. Men jeg stiller spørsmål til utformingen. Det må jo være mulig at det lages drakter som dekker mer av kroppen enn de gjør nå?

eller er det noen grunn til at draktene kun dekker litt av lårene og opp til brystet, og resten er naken hud?

hi

De dekker jo like mye som en shorts og en singlet? Hvorfor er det et problem?

Skrevet

Enn så lenge du ikke er mor til ei jente som bedriver sandvolleyball tror jeg ikke vi skal skalle om drakter som dekker eller ikke. 

Anonymkode: 2dc23...a99

Skrevet

Enn så lenge du ikke er mor til ei jente som bedriver sandvolleyball tror jeg ikke vi skal skalle om drakter som dekker eller ikke. 

Anonymkode: 2dc23...a99

Det samme med beach-håndball. 

Gutta får spille i shorts og singlet, mens jentene helst, i følge mange, skal være sportstopp og ei lita truse. Gammel artikkel, men like aktuell. 

https://www.dagbladet.no/sport/herrene-far-spille-i-shorts-og-t-troye-kvinnene-tvinges-til-a-ha-pa-seg-bikini/67745363 

Anonymkode: 38d18...cdc

Skrevet

Jeg er selv bryter og har trent i 6 år siden jeg var 11.

under kampen tenker jeg ikke så mye over det, men om jeg går med den ellers så føler jeg meg litt naken. Så er ikke noe jeg går i mer enn nødvendig egentlig.

Har ikke noe god forklaring på hvorfor den ser ut som den gjør, men forskjellen å bryte med T-skjorte og shorts eller å ha på seg brytedrakt er enorm. Det blir lettere å få til grep når man har på seg mer tettsittende tøy så 

btw så likte enkelte andre i klassen godt at vi som trente bryting var litt «nakne» og at drakten er tettsittende :)

Anonymkode: 9ec71...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...