Gå til innhold

Hvor er de engasjerte skolepappaene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften er satt litt på spissen, men jeg har 2 skolebarn, og hver an klassene har hver sin FB siden hvor det deles en del informasjon.
Har lagt merke til at det mer eller mindre bare er mammaene som svarer, hvorfor er det slik?

Anonymkode: 6161e...bfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det ikke på vår skole, på Oslo vest. Her er både pappaer og mammaer aktive.

Anonymkode: 9f365...6f8

Skrevet

Her stiller begge opp like mye. Om de er sammen eller ikke, møter begge parter opp. 

Anonymkode: 03462...4c4

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Overskriften er satt litt på spissen, men jeg har 2 skolebarn, og hver an klassene har hver sin FB siden hvor det deles en del informasjon.
Har lagt merke til at det mer eller mindre bare er mammaene som svarer, hvorfor er det slik?

Anonymkode: 6161e...bfb

Ikke i klassene til mine barn. Begge kjønn deltar.

Anonymkode: 87ef6...6d2

Skrevet

I vår klasse er det stort sett mødre som deltar, både på FB, kommer på foreldremøter, er på dugnad osv. 

Anonymkode: 48366...79d

Skrevet

Sånn er det hos oss også... Enten det er snakk om valg av fau eller klassekontakter eller frivillige til arrangementer. Blir så lei! Alle pappaene sitter og skraper i bakken og forsøker å gjøre seg usynlige når det trengs folk. Sist møte der noen skulle velges, rakk jeg opp hånda og sa at det er lov for pappaer å melde seg også. Det hjalp ikke. 

Anonymkode: 30134...fbd

Skrevet

Her er fedre engasjert i fotballen. Ellers er det mødrene som stiller opp. 

Anonymkode: 049c2...a50

Skrevet

Ganske jevnt her. Men når det kommer til å arrangere leketid etter bhg/skole, er det kun mammaene som kommuniserer. Tror aldri jeg har sendt en sms til en pappa med spm om datteren/sønnen vil leke. Rart. 

Anonymkode: 6ec89...6b7

Skrevet
På 22.6.2020 den 9.06, Anonym bruker skrev:

Sånn er det ikke på vår skole, på Oslo vest. Her er både pappaer og mammaer aktive.

Samme her, skole sentrum vest 👍🏻

Anonymkode: 83914...350

Skrevet
På 22.6.2020 den 9.06, Anonym bruker skrev:

Jeg bor også på Oslo vest, og ser helt klart tendensen hi snakker om.

Anonymkode: 0a5dc...82e

Skrevet

Det er nok en tendens overalt dette. Har vært engasjert i fau i mange år og det er 90%mammaer der. 

Sammen med lekeavtaler, juleverksted osv det er mødrenes arena. Mødre er mer engasjert i barnas hverdagsliv og kjenner oftere de andre mødrene kanskje helt fra barna er født. 

Så skal det sies at svært mange pappaer er engasjert i idretten som trenere og støttespillere der.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor også på Oslo vest, og ser helt klart tendensen hi snakker om.

Det er vel tilfeldigheter da kanskje. I vår klasse var en pappa førstemann til å melde seg frivillig som klassekontakt, pappaene både stiller og snakker like mye som mammaene på møter, dugnader, følgegruppe og fritidsaktiviteter, og når det gjelder å arrangere playdates på ettermiddagstid har jeg vel så mye SMS-kontakt med pappaene.

Nå skal det sies ar jeg ikke bor i det verste rikmannsstrøket hvor mammaene er hjemmeværende. Her jeg bor er det unge, høytutdannede folk hvor mammaene er like karrierebevisste som pappaene. Kanskje det er forskjellen?

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel tilfeldigheter da kanskje. I vår klasse var en pappa førstemann til å melde seg frivillig som klassekontakt, pappaene både stiller og snakker like mye som mammaene på møter, dugnader, følgegruppe og fritidsaktiviteter, og når det gjelder å arrangere playdates på ettermiddagstid har jeg vel så mye SMS-kontakt med pappaene.

Nå skal det sies ar jeg ikke bor i det verste rikmannsstrøket hvor mammaene er hjemmeværende. Her jeg bor er det unge, høytutdannede folk hvor mammaene er like karrierebevisste som pappaene. Kanskje det er forskjellen?

Ikke umulig det.

Jeg ser at pappaene ligger nærmere mammaene når det gjelder verv som FAU og sånn, men når det gjelder det mer «hverdagslige»/sosiale er det som regel mødrene som engasjerer seg.

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt usikker på det. De mammaene som engasjerer seg mest, er ofte de med mer krevende jobber her hvor jeg bor - som forøvrig er en kommune rett utenfor Oslo der de fleste kommer fra meget velmøblerte hjem 😉

Men, som noen nevner over her, pappaene har flertall i lokale idrettslag osv, det skal de ha! Den samme trenden der; de som har relativt krevende jobbhverdager er ofte de som tar på seg slike frivillige verv. 

Anonymkode: 30134...fbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...