Gå til innhold

Forholdet Norge/ Sverige etter korona

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.borsen.no/nyheter/landshovding-trygler-norge/72574559

I denne artikkelen fremlegges det som om Norge er idioter som ikke tenker på Sveriges økonomi og åpnet grensene sånn at de slipper konsekvensene av at nordmenn ikke kommer. Burde vi få dra eller burde dere vært en av de tingene Sverige burde tenkt på når de valgte å ikke stenge landet på samme måte som de fleste andre gjorde?

Anonymkode: 788c8...e97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle lands ledere tok de beslutningene de mente var riktige. "Fasit" har vi kanskje ikke før om flere år. Vi har ikke stengt grense mot Sverige for å straffe Sverige, men for å beskytte Norge. Det blir rart å snakke om det som om Sverige får sin velfortjente straff, all den tid vi enda ikke vet om de har gjort noe "galt".

Skrevet

Jeg håper forholdene mellom Norge og Sverige ødelegges ganske alvorlig. Slik at vi en dag kan befri Øst-Trøndelag igjen.

Anonymkode: e2575...a85

Skrevet

Nei, vi skal ikke ta hensyn til Sverige i denne saken her, og de hadde ikke trengt å ta hensyn til oss, om det hadde vært omvendt. De har tatt sitt valg, vi har tatt vårt og begge land må ta konsekvensene av det, uansett hva som viser seg å være "best" eller "dårligst" i framtida. Vi har brukt milliarder av kroner på å stenge ned, og må da følge opp det med å gjøre alt vi kan for at det ikke var forgjevest. Tross er det en god del som ble hardt rammet av nedstengningen og fremdeles blir det fordi vi ikke vil slippe inn hvem som helst. 

Anonymkode: ee012...338

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper forholdene mellom Norge og Sverige ødelegges ganske alvorlig. Slik at vi en dag kan befri Øst-Trøndelag igjen.

Anonymkode: e2575...a85

😄

Skrevet

Sverige kan takke seg selv. 

Anonymkode: 6a4da...de4

Skrevet

er jo sverige som har dritet seg ut,Norge gjorde det riktig.

ser jo hvor mange som er døde i sverige i forhold til her

Anonymkode: 7c328...b55

Skrevet

Det er selvsagt kjipt for svenskene og Sverige at de får de økonomiske konsekvensene de får, men det gjelder vel alle andre land også, uansett hvordan de håndterte pandemien. Norge får økonomiske konsekvenser av å stenge ned. Sverige får økonomiske konsekvenser av ikke å stenge ned.

Dette er også noe som myndighetene vurderte (eventuelt burde ha vurdert) da de tok avgjørelsen om å stenge (Norge) eller ikke stenge (Sverige). Svenskene så jo hvordan nabolandene valgte å handle, og burde jo da kunne forutsett dette. I tillegg, som en annen nevner over her: Norge valgte ikke å stenge for å straffe Sverige, men for å beskytte Norge. 

Landshøvdingen i artikkelen du linker til virker ikke å ha forstått dette, og jeg tolket uttalelsene hans nesten som en trussel. Mulig jeg feiltolker ham, det skal du ikke se bort fra, men å uttale at "relasjonen mellom Norge og Sverige vil få ubotelig skade" dersom Norge ikke åpner grensene, klarer ikke jeg å tolke på annen måte. Han svarer jo heller ikke spesielt godt på spørsmålet om han forstår årsaken til stengingen, men uttaler seg omtrent som om det er noe Norge gjør mot Sverige for å straffe dem. Så får vi bare håpe at de fleste svensker kan se litt lenger enn til denne mannens nesetipp.

Skrevet

Tror det blir vanskelig med noe godt forhold til Sverige så lenge de har den regjeringen de har nå. Sverige sliter med samarbeid med alle på alle kanter, og mest internt!

De trenger penger for å oppfylle strategien til den selverklærte feministiske regjeringen om bl.a. å (nesten) fordoble antall fengselsplasser, 10.000 nye politifolk og 22.000 nye politibiler. 

De har dessverre blitt så utrolig besserwissere, aggressive, gjerrige og er nå verdens desidert mest lettkrenkede folk.

Anonymkode: a911d...1a2

Skrevet

Ser ofte at svenskene styrer skylden mot Norge, i stedet for å styre den mot egne ledere. Likevel. Kan aldri tenke meg at det blir dårlig forhold av det. Så fort grensene åpner står de klare til å motta nordmenns penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...