Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #1 Skrevet 20. juni 2020 Jeg jobber som tilkallingsvikar! Har stort sett jobb hver eneste dag, varierende om det er halv eller full dag. Vi har lyst på et barn til, men jeg lurer veldig på dette med foreldrepenger.... Det blir vel betegnet ut ifra de siste 9 mnd med inntekt/jobb før fødsel. Men hva skjer som tilkallingsvikar? Om jeg skulle fått bekkenløsning eller noe, som gjør at jeg ikke kan jobbe. Har vel ikke krav på sykepenger når jeg er tilkalling?! Med mindre jeg har oppsatte vakter en tid fremover da.. Dette uroer meg veldig ☹️ Men tenker jo at folk i slike stillinger har fått barn før 😅 Hvordan løste dere dette? Jeg har ikke krav på dagpenger heller forøvrig! Anonymkode: 4478b...b93
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #2 Skrevet 20. juni 2020 Så lenge du har skattbar inntekt har du alle rettigheter hos nav, spiller ingen rolle om det er tilkallingsvikar, midlertidig ansettelse eller fast ansettelse. Så både dagpenger, sykepenger og foreldrepenger beregnes etter hva du har hatt i gjennomsnittsinntekt. Hvorfor har du ikke krav på dagpenger? Anonymkode: ecf70...19c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2020 #3 Skrevet 22. juni 2020 Så om jeg blir sykemeldt i siste trimester (for eksempel) så får jeg sykepenger av det jeg har arbeidet før dette? Isåfall er jo det veldig flott. Har ikke krav på dagpenger fordi jeg har vært i foreldrepermisjon, så hjemme med ungen med kontaktstøtte. Så jeg har ikke opparbeidet meg noen rett til dagpenger.. For da må man ha hatt høyere inntekt 🤷🏼♀️☹️ Så under korona, hvor jeg ikke jobbet en eneste dag i 3 mnd, hadde jeg jo 0kr i inntekt..... Anonymkode: 4478b...b93
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2020 #4 Skrevet 22. juni 2020 Det kommer nok litt an på hva du jobber med, men som ringevikar så kan du nok fort havne bakerst i vikarkøen når du blir gravid, og spesielt hvis du ikke kan utføre alle deler av jobben din. Anonymkode: d9f85...5ad
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2020 #5 Skrevet 22. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kommer nok litt an på hva du jobber med, men som ringevikar så kan du nok fort havne bakerst i vikarkøen når du blir gravid, og spesielt hvis du ikke kan utføre alle deler av jobben din. Anonymkode: d9f85...5ad Ikke sant... Det jeg er redd for 😩 Så har jeg jo ikke krav på dagpenger heller så.. Anonymkode: 4478b...b93
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2020 #6 Skrevet 22. juni 2020 Skaff deg fast jobb først. Anonymkode: 26881...dd1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2020 #7 Skrevet 22. juni 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke sant... Det jeg er redd for 😩 Så har jeg jo ikke krav på dagpenger heller så.. Anonymkode: 4478b...b93 Vent til du har fått deg fast jobb, eller i det minste et fast vikariat Anonymkode: d9f85...5ad
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Skaff deg fast jobb først. Anonymkode: 26881...dd1 Så dumt. Om det skulle ta veldig lang tid! Vi ønsker ikke mer enn 3-4 år mellom ungene.. Hm 🙁 Lurer veldig på hva andre i samme situasjon gjør.... Må da finnes noen som har fått barn som tilkallingsvikar?? Anonymkode: 4478b...b93
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 Få deg fast jobb først.... Anonymkode: 7a664...360
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så dumt. Om det skulle ta veldig lang tid! Vi ønsker ikke mer enn 3-4 år mellom ungene.. Hm 🙁 Lurer veldig på hva andre i samme situasjon gjør.... Må da finnes noen som har fått barn som tilkallingsvikar?? Anonymkode: 4478b...b93 De fleste som planlegger barn er ansvarlige nok til å ha fast jobb. Anonymkode: 124d0...e72
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: De fleste som planlegger barn er ansvarlige nok til å ha fast jobb. Anonymkode: 124d0...e72 Det var veldig spydig.. Jeg var jobbsøker sist jeg var gravid, vært lenge hjemme med barnet, og jobber nå. Som tilkalling. Men får fortsatt veldig mye jobb! Hvorfor er det uansvarlig? Vi har aldri manglet noe. Barnet har alt det trenger og mere til. 😊 Så hva er uansvarlig?? Vi har oppsparte midler, og familier som hjelper til OM det skulle være behov. Men det har vi aldri hatt:) Anonymkode: 4478b...b93
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 Så lenge det ikke er mer enn 14 dager mellom hver vakt så vil du har krav på sykepenger. Om det er mer enn 14 dager mellom hver vakt betragte ditt arbeidsforhold som opphørt og du må jobb 4 uker får å tjene nye sykepengerettigheter. Grunnlaget for sykepenger vil være et gjennomsnitt av de siste 3 måneder utbetalt før sykmeldingen. Er det stor forskjell mellom de siste 3 måneder og tidligere måneder kan det brukes et gjennomsnitt på 12 måneder, men dette er det NAV som avgjører. Er det mer enn 14 dager mellom hver vakt vil du som sagt miste dine sykepengerettigheter. Du kan dog under visse forutsetninger fortsatt ha krav på sykepenger men kun med 65% utbetaling. Sykepenger teller med i opptjeningstiden for foreldrepenger. Dette betyr at du har krav på foreldrepenger med samme grunnlag som dine sykepenger. Om du blir sykemeldt etter du har jobbet mye men ikke har masse planlagte vakter fremover vil du tjene på å bir sykmeldt. Om du derimot har masse planlagte vakter men ikke jobbet mye i forkant vil du tape økonomsik på å være sykmeldt. Anonymkode: ec161...b6a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så lenge det ikke er mer enn 14 dager mellom hver vakt så vil du har krav på sykepenger. Om det er mer enn 14 dager mellom hver vakt betragte ditt arbeidsforhold som opphørt og du må jobb 4 uker får å tjene nye sykepengerettigheter. Grunnlaget for sykepenger vil være et gjennomsnitt av de siste 3 måneder utbetalt før sykmeldingen. Er det stor forskjell mellom de siste 3 måneder og tidligere måneder kan det brukes et gjennomsnitt på 12 måneder, men dette er det NAV som avgjører. Er det mer enn 14 dager mellom hver vakt vil du som sagt miste dine sykepengerettigheter. Du kan dog under visse forutsetninger fortsatt ha krav på sykepenger men kun med 65% utbetaling. Sykepenger teller med i opptjeningstiden for foreldrepenger. Dette betyr at du har krav på foreldrepenger med samme grunnlag som dine sykepenger. Om du blir sykemeldt etter du har jobbet mye men ikke har masse planlagte vakter fremover vil du tjene på å bir sykmeldt. Om du derimot har masse planlagte vakter men ikke jobbet mye i forkant vil du tape økonomsik på å være sykmeldt. Anonymkode: ec161...b6a Tusen takk for utfyllende svar! ❤️ Det går aldri så lenge mellom hver vakt! Får stort sett jobb hver eneste dag.. Innimellom uker med kun 2-3 dager! Men aldri ei hel uke uten jobb.. 😊👏🏻 Igjen - tusen takk! Dette hjalp mye Anonymkode: 4478b...b93
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar! ❤️ Det går aldri så lenge mellom hver vakt! Får stort sett jobb hver eneste dag.. Innimellom uker med kun 2-3 dager! Men aldri ei hel uke uten jobb.. 😊👏🏻 Igjen - tusen takk! Dette hjalp mye Anonymkode: 4478b...b93 Tusen takk ❤️❤️❤️❤️ For svar som støtter mitt syn! 😍😍🥰😍🥰🥰🥰 fakta er: get a job.... hvordan kan du sette barn til verden uten å ha en stabil økonomisk situasjon... skammelig! Anonymkode: 343c7...c4f
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2020 #15 Skrevet 24. juni 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk ❤️❤️❤️❤️ For svar som støtter mitt syn! 😍😍🥰😍🥰🥰🥰 fakta er: get a job.... hvordan kan du sette barn til verden uten å ha en stabil økonomisk situasjon... skammelig! Anonymkode: 343c7...c4f Tusen takk - for svar på spørsmålet jeg lurte på! Jeg spurte ikke om hvorvidt jeg bør skaffe fast jobb eller ei. Men hvordan man klarer seg pengemessig med tilkallings-jobb 😊 Hadde jeg spurt BØR JEG få fast jobb eller går dette, da skulle jeg tatt alle svar imot med åpne armer :))))) Men hun over svarte utfyllende på det jeg lurte på. Så sant husholdningen har inntekt, som dekker faste utgifter, mat, klær osv, da spiller det vel ingen rolle? Eller...? Så nå spør jeg; hvorfor må jeg ha fast jobb, når vi klarer oss med nåværende inntekt? JA, det er selvsagt å foretrekke!! Men hvorfor er det skammelig(!!!!) å ikke ha fast jobb når man får barn??? Vi klarer oss fint på samboer sin inntekt, og det jeg kan spe på med 😊 Nå er jeg spent på ditt utfyllende svar. Og jeg skal lese det med åpent sinn. På forhånd takk Anonymkode: 4478b...b93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå