Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #1 Skrevet 20. juni 2020 Jeg jobber som tilkallingsvikar! Har stort sett jobb hver eneste dag, varierende om det er halv eller full dag. Vi har lyst på et barn til, men jeg lurer veldig på dette med foreldrepenger.... Det blir vel betegnet ut ifra de siste 9 mnd med inntekt/jobb før fødsel. Men hva skjer som tilkallingsvikar? Om jeg skulle fått bekkenløsning eller noe, som gjør at jeg ikke kan jobbe. Har vel ikke krav på sykepenger når jeg er tilkalling?! Med mindre jeg har oppsatte vakter en tid fremover da.. Dette uroer meg veldig ☹️ Men tenker jo at folk i slike stillinger har fått barn før 😅 Hvordan løste dere dette? Jeg har ikke krav på dagpenger heller forøvrig! Anonymkode: 4478b...b93
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #2 Skrevet 20. juni 2020 Så lenge du har skattbar inntekt har du alle rettigheter hos nav, spiller ingen rolle om det er tilkallingsvikar, midlertidig ansettelse eller fast ansettelse. Så både dagpenger, sykepenger og foreldrepenger beregnes etter hva du har hatt i gjennomsnittsinntekt. Hvorfor har du ikke krav på dagpenger? Anonymkode: ecf70...19c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2020 #3 Skrevet 22. juni 2020 Så om jeg blir sykemeldt i siste trimester (for eksempel) så får jeg sykepenger av det jeg har arbeidet før dette? Isåfall er jo det veldig flott. Har ikke krav på dagpenger fordi jeg har vært i foreldrepermisjon, så hjemme med ungen med kontaktstøtte. Så jeg har ikke opparbeidet meg noen rett til dagpenger.. For da må man ha hatt høyere inntekt 🤷🏼♀️☹️ Så under korona, hvor jeg ikke jobbet en eneste dag i 3 mnd, hadde jeg jo 0kr i inntekt..... Anonymkode: 4478b...b93
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2020 #4 Skrevet 22. juni 2020 Det kommer nok litt an på hva du jobber med, men som ringevikar så kan du nok fort havne bakerst i vikarkøen når du blir gravid, og spesielt hvis du ikke kan utføre alle deler av jobben din. Anonymkode: d9f85...5ad