Gå til innhold

Plutselig livredd for å bade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvordan 3 åringen plutselig har blitt så sinnsykt redd for å bade. Hun har alltid elsket å bade, men har i perioder mislikt å vaske håret. Oppfører seg nå som en sur drittunge og må holdes fysisk fast for å få vasket kroppen og spylt håret i noen sek. Hun skader seg selv når hun prøver å rømme. Får kloremerker og blåmerker i ansiktet...

Må holde tak i håret hennes mens jeg skyllet det, da hun prøver å stikke av mens hun illskriker. Dette er jo uutholdelig nå når hun må smøres i solkrem og leker i sandkassen hver dag. Håret hennes stinker pga jeg ikke får vasket det. 

Noen som har noen råd? Føler at jeg mishandler henne når jeg må holde henne fast ved hvert bad. Hun er enda mer redd å dusje så det nytter ikke. 

Anonymkode: 42622...ba7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med henne når dere er langt fra badet og badetid. 

Si at alle må bade og vaske håret, og at du skjønner hun ikke liker det, men det må gjøres så dere må sammen finne en måte å gjøre det på. 

Kom med noen forslag, f.eks en tørr klut over øynene mens du dusjer henne bakfra uten å få vann i ansiktet, som hos frisøren. Eller en sånn dusjeskjerm du får kjøpt i babybutikken kanskje, kjøp en før samtalen så kan hun prøve den når dere sitter tørt i stua eller på kjøkkenet. 

La henne være med å finne en løsning, men vær klar på at det må gjøres så dere må finne en løsning. 

Husker da jeg var barn ble broren til en venninne (han er autist da, så litt vanskeligere situasjon) vasket håret på i kjøkkenvasken. Han satt med klær på, i en sånn kontorstol du han justere høyden på, med ryggen mot vasken og lente hodet bakover så mammaen kunne vaske. Han hadde også skrekk for å få vann over hodet i dusjen. 

Så det er mulig å finne løsninger altså. 

Anonymkode: 6cc56...d53

Skrevet

Prøvd med svømmebriller så hun unngår vann i øynene? Europris selger store dykkermasker som dekker mesteparten av ansiktet; kanskje det kunne vært noe? 

Skrevet

Har prøvd med tørr klut i panna og hun godtok det før, men nå slår hun bare rundt seg og løper av sted. Bare jeg nevner å bade, så roper hun nei og vil ikke snakke noe mer om det. Kan jo prøve med sånne briller da. Men det er ikke bare å vaske håret som er vanskelig altså, hun vil jo ikke inn i badekaret en gang. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har prøvd med tørr klut i panna og hun godtok det før, men nå slår hun bare rundt seg og løper av sted. Bare jeg nevner å bade, så roper hun nei og vil ikke snakke noe mer om det. Kan jo prøve med sånne briller da. Men det er ikke bare å vaske håret som er vanskelig altså, hun vil jo ikke inn i badekaret en gang. 

Prøv å bade uten å vaske håret et par ganger, så hun husker det morsomme med å bade uten å grue seg til hårvasken.

Det er sommer, det gjør ingenting om hun går en liten uke med uvasket hår... Kjøp noen fine badeender, en båt e.l. og si at i dag skal vi bare bade for gøy uten å vaske håret, også tar du det derfra.

Nå forbinder hun all bading med å bli holdt fast og tvunget til å vaske hår, alt har blitt negativt og hun låser seg.

Anonymkode: 6cc56...d53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...