Gå til innhold

Hvordan uttales Kristofer?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som Kristoffer? 

Anonymkode: 10507...8cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer som Kristopher tror jeg. 

Anonymkode: abb1c...06a

Skrevet

Kjiståffej 😂

Anonymkode: 3622f...d36

Skrevet

Jeg uttaler alle skrivemåter av det navnet som "Kriståffer" med mindre innehaveren av navnet ber om noe annet. 

Skrevet

Aner ikke. Regner med at foreldrene har valgt en uvanlig stavemåte fordi de vil ha en annen uttale enn det helt alminnelige og gjenkjennelige Kristoffer, men hvem vet. 

Skrevet

Ville sagt "kriståffer", men skrevet sånn leser jeg det i hodet som "kristååååfer".

Anonymkode: d7ce4...9c7

Skrevet

Som det skrives, enkelt og greit. Har en venninne som heter Siw, gjett hva jeg kaller henne? Riktig, "Siuiu" Siw. 

Anonymkode: a8d4b...3e3

Skrevet

Jeg ville uttalt det "Kristofer" om jeg bare hadde lest navnet. Jeg uttaler navn sånn det skrives, så får heller eieren av navnet be om at det uttales på en annen måte. 

Anonymkode: 52bb1...f53

Skrevet
20 timer siden, Himmel og hav skrev:

Aner ikke. Regner med at foreldrene har valgt en uvanlig stavemåte fordi de vil ha en annen uttale enn det helt alminnelige og gjenkjennelige Kristoffer, men hvem vet. 

Flere steder er Kristofer vanligeste skrivemåte, jeg reagerer ikke på det. 

Men jeg tar meg i å demonstrativt uttale Christopher på engelsk. Skal skjerpe meg, ikke guttens feil at foreldrene er pretensiøse.

Anonymkode: e104d...361

Skrevet

Kriståffer, selvsagt. 

En jeg kjenner skriver faktisk navnet sitt med å. 

Anonymkode: 20a35...19d

Skrevet

Kristofer har ingen dobbelkonsonant og blir derfor ikke uttalt på samme måte som Kristoffer.

Skrevet

Kristofer er en latterlig måte å skrive et navn på. Ikke gjør det!

Anonymkode: d1c62...10e

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kriståffer, selvsagt. 

En jeg kjenner skriver faktisk navnet sitt med å. 

Anonymkode: 20a35...19d

Nei, det er ikke selvsagt. Uten dobbel konsonanter vil det bli "Kristååfer", evt "Kristoofer". 

Anonymkode: fce07...821

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Flere steder er Kristofer vanligeste skrivemåte, jeg reagerer ikke på det. 

Men jeg tar meg i å demonstrativt uttale Christopher på engelsk. Skal skjerpe meg, ikke guttens feil at foreldrene er pretensiøse.

Anonymkode: e104d...361

Hvor er det vanlig å skrive Kristofer? I og med at bare 155 personer i Norge heter det, så blir jeg litt nysgjerrig på om det er en dialektform, familiegreie eller hva det er.

Skrevet

KrisOfer, altså med trykk på o siden det ikke er to f er.

Anonymkode: b09f5...4b1

Skrevet

Man uttaler det høflig som om ikke hans foreldre hadde dysleksi.

Skrevet

Jeg kjenner en Kristofer hvis foreldre oppkalte ham etter Kristofer Uppdal, så det var et bevisst valg å bare ha en "f". Han uttaler det derimot Kriståffer. 

Skrevet

Kristooofer, der o-en uttales lang og som i ordet «strofer»

Anonymkode: e1b13...8e9

Skrevet
1 time siden, prebs skrev:

Jeg kjenner en Kristofer hvis foreldre oppkalte ham etter Kristofer Uppdal, så det var et bevisst valg å bare ha en "f". Han uttaler det derimot Kriståffer. 

Men hvorfor gi barnet et navn med en stavemåte som ikke tilsier at det uttales Kriståffer, men Kristooofer? Det blir jo som å døpe ungen Erik men insistere på at det uttales Jens. 

Anonymkode: 2668b...26c

Skrevet
På 19.6.2020 den 14.23, Himmel og hav skrev:

Aner ikke. Regner med at foreldrene har valgt en uvanlig stavemåte fordi de vil ha en annen uttale enn det helt alminnelige og gjenkjennelige Kristoffer, men hvem vet. 

Kan være oppkalling. Det går jo folk rundt og heter Iohanne også. 

Anonymkode: b8497...f89

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan være oppkalling. Det går jo folk rundt og heter Iohanne også. 

Anonymkode: b8497...f89

Ja. Men nå handler det om dobbel konsonant. 
 

Johane blir Jo-haane. Kristofer blir Kristoofer

Anonymkode: d1c62...10e

Skrevet
10 timer siden, prebs skrev:

Jeg kjenner en Kristofer hvis foreldre oppkalte ham etter Kristofer Uppdal, så det var et bevisst valg å bare ha en "f". Han uttaler det derimot Kriståffer. 

Sånn i avsporingens navn, ti bind Dansen gjennom skuggeheimen i sommer? 

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Sånn i avsporingens navn, ti bind Dansen gjennom skuggeheimen i sommer? 

Nå måtte jeg ty til Google. Jeg vedgår at Uppdals verker ikke er blant dem jeg kjenner mest. Men "Dansen... " virket kjempeinteressant. Jeg er veldig glad i historie. Så, jepp, jeg fyrer løs. Men kommer meg ikke til biblioteket før torsdag. Gleder meg. 

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

KrisOfer, altså med trykk på o siden det ikke er to f er.

Anonymkode: b09f5...4b1

Sånn☝️ ville jeg ha uttalt det. Men det skal sikkert uttales som kristoffer. 

Anonymkode: 5ebe4...5ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...