Gå til innhold

Vi har flyttet, og oppdaget noe veldig kjipt nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi var på visning tidligere i vår, så vi kun at vi kom til å få fantastisk kveldsol her (altså, ikke bare det, men ang sol så vi på det!) Vi snakker nordnorge, så her hadde vi jo vinter lenge i år, og sommerkveldene er uendelige når de først dukker opp, og dermed ganske viktig for oss. 

Nå har vi flyttet inn, vi har NYDELIG vær! Også oppdager vi trærne til naboen ... Helt intil nabotomta har han altså noen gigantiske bjørker som skygger for all sol etter kl 19.30 for oss.  😖  Vi har prøvd å snakke med han, men han vil IKKE  hverken kutte toppene på dem, eller sage dem helt ned. 

Jeg har sjekket regler, så jeg vet jo at trærne er ganske ulovlig når de står så nært grensen og er så høye. Jeg kan kreve at han feller dem. 

Men jeg sliter så j**** med å være den naboen altså. Komme hit å det første jeg gjør er å lage bråk 😕 Ser ikke for meg at vi blir superpopulære i nabolaget da.  Joda - er konfliktsky så det holder! 

Noen som har noen lure tips til hvordan jeg kan gå frem? 

Anonymkode: 8115f...26e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har prøvd. Han sier nei. Hvilke andre muligheter er det å være hu bitchen?

Anonymkode: 7b498...400

Skrevet

Du har ikke så veldig mange valg. Du kan enten akseptere at trærne står der de står, eller du kan kjøre på og kreve felling. Jeg tror ikke det finnes en tredje, magisk mulighet som gjør at naboen plutselig bestemmer seg for å felle eller beskjære dem.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vi var på visning tidligere i vår, så vi kun at vi kom til å få fantastisk kveldsol her (altså, ikke bare det, men ang sol så vi på det!) Vi snakker nordnorge, så her hadde vi jo vinter lenge i år, og sommerkveldene er uendelige når de først dukker opp, og dermed ganske viktig for oss. 

Nå har vi flyttet inn, vi har NYDELIG vær! Også oppdager vi trærne til naboen ... Helt intil nabotomta har han altså noen gigantiske bjørker som skygger for all sol etter kl 19.30 for oss.  😖  Vi har prøvd å snakke med han, men han vil IKKE  hverken kutte toppene på dem, eller sage dem helt ned. 

Jeg har sjekket regler, så jeg vet jo at trærne er ganske ulovlig når de står så nært grensen og er så høye. Jeg kan kreve at han feller dem. 

Men jeg sliter så j**** med å være den naboen altså. Komme hit å det første jeg gjør er å lage bråk 😕 Ser ikke for meg at vi blir superpopulære i nabolaget da.  Joda - er konfliktsky så det holder! 

Noen som har noen lure tips til hvordan jeg kan gå frem? 

Jeg ville ikke nevnt det med en gang. Bli kjent med naboene, også han med treet. Gjør et godt inntrykk og få venner. Så spør dere neste sommer om treet kan forsvinne, og evt kreve det om han ikke vil. Ma klarer seg vel en sommer uten kveldssol. Men det er bare meg! Jeg skjønner om dere gjør det med en gang også.

Anonymkode: bfd17...5cc

Skrevet

Er det ikke bare å nyte solen når den er det? 

Anonymkode: 7c5b1...114

Skrevet

Jeg hadde tilbudt meg å felle trærne og rydde opp, gratis, eller kjøre sak hvor han taper og må ta kostnaden selv. Du har allerede spurt pent og sol er viktig. 

Anonymkode: 63133...61b

Skrevet

Det skal hanske mye til for at du kan kreve trærne felt altså. det er ikke bare å hevde 1/3-regelen. Trærne nå i tillegg utgjøre en skade eller en særlig ulempe for dere. Og at naboen ikke har gode grunner Til å beholde trærne.

manglende sol på verandaen etter kl 19:30 vil nok neppe sees på som en særlig ulempe

Anonymkode: f5e61...517

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal hanske mye til for at du kan kreve trærne felt altså. det er ikke bare å hevde 1/3-regelen. Trærne nå i tillegg utgjøre en skade eller en særlig ulempe for dere. Og at naboen ikke har gode grunner Til å beholde trærne.

manglende sol på verandaen etter kl 19:30 vil nok neppe sees på som en særlig ulempe

Joda. Les litt om det før du svarer. At naboens trær tar all kveldssol kan være grunn nok. Hvis naboen med trær i hagen nekter må han oppgi en god grunn til hvorfor han skal få beholde de.

Anonymkode: 84862...674

Skrevet

Virkelig, virkelig ditt problem. Jeg hadde laget et helvete for deg om du flyttet inn og krevde at jeg fjernet trær - selv om du kan ha loven på din side. Når du har vært på visning må du faktisk kunne forutse sånt og kjøpe eller ikke kjøpe basert på det. Og i et nytt nabolag ville du ikke hatt en sjanse.

Skrevet (endret)

Bo deg inn først. Kan love deg at mange angrer på motorsagmassakre i egen hage. Kanskje du finner trærne praktiske når solen baker på taket deres døgnet rundt. Selv er jeg glad for det store asketreet på sydsiden ved soveromsvinduet mitt.

Endret av prekæs
Skrevet

Takk for svar alle. 

Kommer nok ikke til å kreve trærne felt altså, som jeg skrev , vil ikke være den kjipe naboen. 

Trærne er plantet helt på nabogrensen, nesten som ett gjerde.  Garasjen vår står på vår side av tomten, skjer det noe med trærne og de faller over på vår tomt, så ødelegger de garasjen vår.  Dersom vi skal gjøre oss vrange, må det være den veien vi vinkler det - ikke at vi ikke har sol. 

Men sola ER viktig! Den er borte i flere måneder.  Og sommeren kan være så som så her. Hadde det ikke vært for de trærne,  så ville vi hatt sol til kl 0.00 nå. Og soloppgang igjen kl 02.00 (den har vi fortsatt da) og da er det jo surt å sitte i skygge fra 19.30, sant!? 

Og selvfølgelig skulle vi selv sett det på visningen.  Men snøen lå fortsatt tykt da, var ikke antydning til  grønne blader noen plasser og vi var jo strengt tatt mest opptatt av selve huset.  Vi tenkte desverre ikke på at de trærne kom til å skygge for all sol. 😕

Skrevet

Det er klart det er kjipt, men sånn er det bare noen ganger. Har du lyst på et eviglangt dårlig forhold til naboen og et dårlig rykte i nabolaget, så kjører du sak, så du kanskje kan få sol etter 19.30.

Anonymkode: b3777...67a

Skrevet

Vi hadde noe av samme problem. Fire svære trær på tomtegrensa som ikke bare tar all sola fra 1730-2030, men også har begynt å lene seg mot garasjen vår. Hun som eier nabotomta (skog)har ikke noe hus der og kommer ikke til å bygge der heller. Da vi flyttet inn var trærne mindre og plagde ingen. Da de begynte å bli et problem kontaktet vi henne og spurte pent om å få stusse trærne evt ta de ned, på vår regning. Det kom ikke på tale. 

Her i vinter falt det ene treet(dødt) over garasjen å ødela taket, pluss skader på 1 mnd gammel nybil. Bare flaks gjorde at ikke mitt barn og nabobarnet fikk det over seg da de passerte rett før det smalt. Nå er hun pålagt å kappe trærne. Hun prøvde seg plutselig med at trærne var våre og sto på vår tomt. Noen er bare vrang.

Hvis jeg var deg ville jeg gitt det til neste år. Kanskje naboen sier ja når dere har blitt bedre kjent? 

Anonymkode: 5b42d...d3b

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Les litt om det før du svarer. At naboens trær tar all kveldssol kan være grunn nok. Hvis naboen med trær i hagen nekter må han oppgi en god grunn til hvorfor han skal få beholde de.

Anonymkode: 84862...674

Jeg tror jeg kan dette altså:)

Kun manglende kveldssol er aldri grunn nok, spesielt ikke når man allerede har sol til 19:30. De andre kriteriene må også oppfylles.

Skrevet

Kjøp deg kobberspiker og slå inn i et par av trærne, en gang naboen er ute på tur...

Anonymkode: 993d0...b93

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg kan dette altså:)

Kun manglende kveldssol er aldri grunn nok, spesielt ikke når man allerede har sol til 19:30. De andre kriteriene må også oppfylles.

Dersom man først går til det skrittet skriver man vel ikke bare manglende sol som grunn til felling? Man tar vel med hele pakka, vanskelige groforhold under trærne på egen tomt, mye løv, fare for at grener eller hele trær detter ned, ønske om å sette opp gjerde i tomtegrensen som trærne forhindrer, naboen får ikke mer innsyn ved å felle trærne.. Vil ikke tro man sier: vi får lite sol. 

Skrevet

Bli kompis med naboen, inviter ham til verandaen for en utepils, gjerne klokka 1915. Flere ganger. Si 'å så hyggelig det hadde vært hvis vi kunne sittet lengre, men det blir for kaldt! ' 

Skrevet

Kan dere ikke sole dere et annet sted i hagen?

Store trær bør man strekke seg langt for å  bevare. Dette burde dere ha sett og tenkt på før dere kjøpte. 

Vi mennesker er alt for raske med å tilintetgjøre natur så fort de er til den minste sjenanse for oss. Misliker sterkt sånne holdninger.

Anonymkode: ccbd3...adc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan dere ikke sole dere et annet sted i hagen?

Store trær bør man strekke seg langt for å  bevare. Dette burde dere ha sett og tenkt på før dere kjøpte. 

Vi mennesker er alt for raske med å tilintetgjøre natur så fort de er til den minste sjenanse for oss. Misliker sterkt sånne holdninger.

Anonymkode: ccbd3...adc

På formiddagen, når vi er på jobb altså, har vi sol andre plasser. På denne siden kommer solen på ettermiddagen, rundt kl 15 , og skal i utgangspunktet være der resten av natten (bortsett fra cakl 0.00 - 2.00 når den såvidt er bak en knaus) . Vi kommer hjem fra jobb rundt 16.30 og hadde faktisk gledet oss til akkurat dette da vi kjøpe huset - De laaange sommerkveldene ute. 

Trærne har jo naboen selv plantet, og vi bor i et boligfelt,  skjønner ikke hvorfor man skal strekke seg så langt for å bevare dem? Dersom de faller i en storm f.eks,  så gjør de jo stor skade! Enten hos oss eller dem selv.  Og skrekk og gru dersom de faller over mennesker!! I min mening burde det ikke vært lov å ha så store trær i boligfelt! 

Nå har jeg jo sagt at vi burde selv sett det. Og at vi ikke kommer til å gå videre med det. Dere trenger ikke mase mer om det altså. 

Likte derimot ideen om å invitere naboene over innimellom,  så får de jo selv se hvor trist det er når sola forsvinner. Vi trenger jo ikke snakke om det engang, Kanskje de skjønner det selv. 👍

Skrevet

Hadde prøvd å snakke med naboen en gang til og forklart nøye hvorfor dette er viktig for dere.

Om han har null forståelse hadde jeg absolutt ikke tvilt på å krevd at de skulle «stusses». Er jo ganske logisk det du spør om, og naboen er rimelig frekk.

Anonymkode: 1c359...f18

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hadde prøvd å snakke med naboen en gang til og forklart nøye hvorfor dette er viktig for dere.

Om han har null forståelse hadde jeg absolutt ikke tvilt på å krevd at de skulle «stusses». Er jo ganske logisk det du spør om, og naboen er rimelig frekk.

Frekk som ikke vil kutte sine egne trær?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det står i loven. Han må ha en god grunn for å nekte.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når man bor i et nabolag må man ta hensyn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...