Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Tenker på å kjøre en tur til Oslo i ferien, men er det dumt å gjøre det med tanke på corona? Bor i en kommune i Trøndelag som ikke har hatt noe smitte i det hele tatt 🤔. Anonymkode: 7a499...909
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 Haha, vi tenker akkurat det samme. Hadde vært kjekt å se Oslo når vi uansett må være i Norge i sommer, men det er jo der all smitten er. Vi står nok over med mindre det kommer noen endringer. Anonymkode: 836b4...ade
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 Oslo er ikke farlig. Hver dag får Norge ca 20 nye påviste smittede, selv om de fleste er i Oslo, er det er fryktelig lavt tall. De nye smittede forekommer også i bydeler som er utenfor der hvor turister ferdes. Så lenge man vasker hendene og holder avstand er det ikke noe problem Anonymkode: 57828...3c7
sug lut Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 Altså, vi bor jo her, alle 681.000 av oss, vi handler her og jobber her, går på skole her, kjører buss og bane og spiser is - og for det aller meste uten å smittes. Holder du avstand og spriter og vasker er det ikke noen stor fare.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 Vi legger opp ferien slik at vi gjør unna sånn besøk hvor vi kan plukke med oss evt. smitte fra andre deler av landet først. så roer vi det ned hjemme på slutten. Ikke at jeg går i karantene på slutten men som helsepersonell ønsker jeg å minimere risken for å ta med noe uønsket på jobb, men samtidig se noe familie og reise litt på tur... Men det går jo ann å tenke seg litt om hva man gjør når man er på steder som har mye smitte... Anonymkode: 946e3...762
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 Noen som vet om det ble noe stort smittehopp etter demonstrasjonen? Om ikke så sier vel det sitt at det ikke er så mye smitte her i byen. Anonymkode: f58df...381
the amazing spidermamma Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen som vet om det ble noe stort smittehopp etter demonstrasjonen? Om ikke så sier vel det sitt at det ikke er så mye smitte her i byen. Anonymkode: f58df...381 De mener vel at hvis det skulle ha blitt noe mer smitte, så burde de ha sett det nå. Det har ikke vært noen økning, og det meste av smitten har skjedd hjemme hos folk, leste jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen som vet om det ble noe stort smittehopp etter demonstrasjonen? Om ikke så sier vel det sitt at det ikke er så mye smitte her i byen. Anonymkode: f58df...381 Det de sa på nyhetene i går var at det er registrert en smittet som var på demostrasjonen, men de vet ikke om personen ble smittet der, eller et annet sted Anonymkode: 57828...3c7
Blondzilla Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 De bydelene med mye smitte er ikke der du kommer til å ferdes som turist. Jeg bor i Holmenkollen, og jer var det en del smitte i starten, da det var mange som var på ferie i østerrike/Italia og tok med smitten hit. Etter at smittevern kom på plass, har jeg ikke hørt om nye tilfeller. Vil tro det samme gjelder for sentrumsbydelene også.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 Nå går jo myndighetene ut og sier at de ikke liker hvor tett det er på badeplasser, i parker og på utesteder i Oslo, og at de er spent på sommeren i så måte, men hvis du kommer hit og bor på hotell, klarer å holde avstand og vandrer rundt i gatene, går det fint. Smitteutbruddene skjer som oftest innad i familier og tette grupper, ikke på gata i forbifarten. Det er interessant å lese FHIs rapport for uke 24 om Oslo - se side 9 i vedlagt PDF. I uke 23 hadde vi en liten oppblomstring i bestemte grupper, blant annet disse utenlandske arbeidsfolkene som bor veldig tett på hverandre. Tror det var 33 stykker. Da testet de målrettet i bestemte tette grupper, og da er det naturlig at antallet positive prøver stiger. Det er egentlig positivt, siden det betyr at smitten fanges opp og kan kontrolleres. Hvis vi ser på uke 24, har Oslo testet nesten tre ganger så mange sammenlignet med uke 23, men antallet positive prøver er nesten halvert. Prosentandel positive prøver gikk fra 3,6 til 0,8. Jeg ble testet forrige uke pga symptomer hos flere i familien, og da var det et voldsomt trøkk på koronatelefonen og Aker sykehus, der man sendes til testing hvis man ikke har feber og må sjekkes av lege. Testbølgen kom etter at de gikk ut og sa at alle skal testes, selv de med milde symptomer. Fra å sitte og dingle på Aker (tror til og med de sto på nyhetene forrige mandag og sa at de var arbeidsledige), så sa det pang. Jeg er ikke statistiker, men det at flere testes og at utvalget testede er bredere og ikke bare fra små, tette grupper og familier, samtidig som at positive prøver går sånn ned, må vel være et mer representativt bilde av situasjonen i byen totalt. https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/ukerapport_24.pdf Anonymkode: 12937...285
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #11 Skrevet 18. juni 2020 Denne uka er det vel registrert 9 nye smittede i Oslo, så et enormt smittetrykk er det virkelig ikke snakk om. Anonymkode: 83ff1...74b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå