Gå til innhold

Hvordan forklare min mor at de tingene hun sier er galskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså min kjære mor. Hun var sammen med en mann som fikk Durek til å se ut som verdens mest a 4 person. Hun begynte å dele ting på Facebook som mildt sagt ikke var sosialt akseptert. Dette ba jeg henne slutte med for folk så allerede da på henne som om hun var sprø. Etter at de ikke er sammen lenger er hun bare blitt verre og verre. Senest i dag sa hun med full overbevisning at USA er i krig mot Europa, fordi Europa ikke ville skrive under en eller annen kontrakt slik at USA kunne herske over Europa. Dette gjorde de ved å styre været i Europa slik at de grusomme stormene skulle få Europa til å skrive under kontrakten. Dette hadde en eller annen universitetsprofessor sagt. Altså jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Har bedt henne om å ikke si slike ting i offentlighet for hun blir sett på som gal. Hvordan kan jeg overbevise henne om at dette er galskap?? Hun mener jeg ikke er åpen for ting og at det ikke er hennes skyld at jeg ikke er informert 😭

Anonymkode: 3b8ac...96c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er hun "riktig navla"? 

Skjønner at du synes dette er grusom og ikke vil at andre skal se hvor galt dette har blitt, men det høres jo ut som det har skjedd noe i hodet hennes? 

Kan det være demens? 

Anonymkode: 0c396...286

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er hun "riktig navla"? 

Skjønner at du synes dette er grusom og ikke vil at andre skal se hvor galt dette har blitt, men det høres jo ut som det har skjedd noe i hodet hennes? 

Kan det være demens? 

Nei som sagt dette er i medvirkning av hennes x kjæreste. Hun er en oppegående intelligent dame. Som dessverre tror på all galskapen hun hører på YouTube. Etter at hun igjen er blitt alene er det det eneste hun ser og hører på

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei som sagt dette er i medvirkning av hennes x kjæreste. Hun er en oppegående intelligent dame. Som dessverre tror på all galskapen hun hører på YouTube. Etter at hun igjen er blitt alene er det det eneste hun ser og hører på

Hun er ikke oppegående og intelligent om hun tror på alt som ligger på youtube. De fleste forstår at all verdens konspirasjonsteoretikere ukritisk legger ut ting der. 

Er hun en oppegående dame får du henne til å se nyhetene på NRK en gang om dagen og ellers se på nettflix og høre lydbøker på storytel.... 

Skrevet

Du kan ikke påstå at hun er oppegående og intelligent😅😅

Anonymkode: f3536...d56

Skrevet

Tvilsomt om du kommer noen vei med å prate med henne. Jeg ville bare repetert saklig at det hun sier/skriver ikke har hold og ikke stemmer, men ikke gått inn i diskusjoner med henne.

Og så ville jeg definitivt tatt en telefon til hennes fastlege, for slik hun høres ut nå er virkelig ikke normalt. Hvis hun var "normal" før denne eksen hennes, da tenker jeg at enten er hun ganske psykisk skadet av ham, eller traumer relatert til ham har trigget psykisk sykdom hos henne, eller at dette er første tegn på demens hos henne, slik en annen har nevnt. Hvis legen hennes får vite hvordan hun er kan denne stille henne en del spørsmål når hun kommer dit av annen grunn og dermed forsøke å kartlegge problemet og ev. skaffe henne hjelp.

Hvordan var hun psykisk før hun ble sammen med denne eksen? Hvor gammel er hun?

Anonymkode: 45cf5...8e2

Skrevet

Hun er 62 og før hun ble ufør så var hun leder for en ganske stor virksomhet i mange år. Hun er utrolig arbeidsom og smart. Er nok en stor sorg for henne at hun er blitt ufør. Det er etter ringvirkninger og følge sykdom etter kreft behandling så ingenting psykisk. Uff jeg vet ikke altså er så redd for at hun blir ledd ut i venne gjengen hennes. 

Skrevet

Glemte å si at hun aldri har vert litt alternativ men absolutt ikke slik.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 62 og før hun ble ufør så var hun leder for en ganske stor virksomhet i mange år. Hun er utrolig arbeidsom og smart. Er nok en stor sorg for henne at hun er blitt ufør. Det er etter ringvirkninger og følge sykdom etter kreft behandling så ingenting psykisk. Uff jeg vet ikke altså er så redd for at hun blir ledd ut i venne gjengen hennes. 

Jeg mistenker likevel psykisk sykdom eller demens.

At hun blir ledd av er minste problem. Kontakt legen hennes.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mistenker likevel psykisk sykdom eller demens.

At hun blir ledd av er minste problem. Kontakt legen hennes.

Enig! 

Anonymkode: 84410...327

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo ut som at hun ikke er helt psykisk frisk. Kan hun ha blitt utsatt for noe psykisk eller fysisk av denne eksen som har påført henne traumer eller andre lidelser? Kanskje hun har blirt hjernevasket av eksen? Demens? Er mye det kan være hvis hun før var så oppegående og smart som du påstår. Det bør en legen vurdere.

Anonymkode: 1f23e...f6b

Skrevet

Ok skal få snakket med fastlegen hennes.  Synes hele er bare veldig trist.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok skal få snakket med fastlegen hennes.  Synes hele er bare veldig trist.

Forstår at du synes det er trist. Men jeg tenker det først og fremst er bekymringsfullt fordi endringen i personlighet/bevissthet er så veldig stor.

I tillegg til psykiske problemer eller demens så er det jo også ulike typer svulster som kan gi slike merkelige endringer i personlighet og interesser. Så jeg mener fremdeles lege er riktig sted å begynne. Og ikke bagatelliser det hun sier/skriver/gjør, viktig at legen blir klar over hvor ille det er.

Vær også obs på om det er tegn på at hun har endret seg også på andre måter, f.eks. at hun ikke lager mat lenger, eller at hun lager altfor mye, handler for lite/mye, personlig hygiene, husvask, om hun mener noen er etter henne m.m.

Bra du vil kontakte legen hennes. Håper hun får rett hjelp uansett årsak, for fortsetter hun som nå så risikerer hun jo å skyve alle fra seg. Og som pårørende blir det jo også etterhvert nesten umulig å forholde seg til. Hvis det skulle være psykisk eller fysisk sykdom som ligger bak er det også viktig å få dette dokumentert slik at hun kan få annen hjelp hun etterhvert ev. vil trenge.

Lykke til :)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er ikke oppegående og intelligent om hun tror på alt som ligger på youtube. De fleste forstår at all verdens konspirasjonsteoretikere ukritisk legger ut ting der. 

Er hun en oppegående dame får du henne til å se nyhetene på NRK en gang om dagen og ellers se på nettflix og høre lydbøker på storytel.... 

Hun kan godt være intelligent. 

Anonymkode: 71b62...45e

Skrevet

Om noen jeg har jobbet med og som jeg anser som intelligente og oppegående hadde begynt å bable om slike teorier hadde jeg blitt bekymret og ikke latterliggjort altså. 

Tror ikke det første du skal bekymre deg for er om folk ler av henne om hun har endret seg sånn

Ta kontakt med legen hennes du. 

Skrevet

Det er lett å dras inn i konspirasjonsteorier. De er jo bygd opp for at det skal være lett å tro på dem og lagt fram på en måte som gjør "bevisene" vanskelige å motsi, selv om de er riv ruskende gale. Jeg ville bedt henne om å se på denne: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen som en start, og så se om det er mulig å plukke fra hverandre noen av de teoriene hun tror på bit for bit, men på en varsom og vennlig måte. Om hun føler at hun har mistet mye pga sykdom og tap av arbeidsevne, så kan det å føle at hun har skjønt noe andre ikke har skjønt være noe av det som holder henne oppe og gjør henne viktig. Å pukke på at hun er gal og skjemmer seg ut har muligens motsatt virkning?

Skrevet

Hun har ikke blitt introdusert for «selvmedisinering» av denne eksen? Piller eller hasj? 

Anonymkode: f30bb...95a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke blitt introdusert for «selvmedisinering» av denne eksen? Piller eller hasj? 

Nei nei det er jeg helt sikker på. Hun bor hos oss i lange perioder for å hjelpe meg med baby, oppussing og for å ikke være hjemme alene.

Skrevet

Jeg tror ikke hun er gal, men mangler nok noe å gjøre på. Har hun noen dyr? Hund eller katt? Har hun barn som bor hjemme? Kommer du på noe hun kunne engasjert seg i foruten dette? Siden du sier hun var sammen med denne mannen så går jeg ut i fra at hun ikke er gift, kan det være at hun er ekstremt ensom? Kan du be om "hjelp" fra henne på et vis? Eller inviter henne over litt oftere så kan dere lage og spise middag sammen? 

Jeg kjenner flere fra Midtøsten som har omtrent de samme synet som hun, bare litt nyansert: Israel står bak alt og bruker USA til å få viljen sin og sammen vil de ødelegge Midtøsten og Europa. Og mulig noe av dette er riktig det er ikke godt å si, jeg så en dokumentar for et par år siden på NRK(eller TV2) der det viste at medier i USA viste ikke det samme som media i f.eks. Norge at hele tiden viste Palestina som den store stygge ulven. 

Det at hun ikke poster slike ting er greit, her kan du forklare henne litt om sosiale media. Prøv også å forklare henne at om hun ser 2-3 videoer på YouTube med omtrent samme innhold så vil YouTube lete etter lignende videoer derfor vil det dukke opp mange slike videoer hos henne. Dette kan hun teste ut ved å søke på "funny cats" noen dager også se hva som dukker opp. Det er ikke sikkert hun er klar over dette. 

Jeg skjønner godt at dette er pinlig, men jeg vet ikke om det er galskap. Se på de kvinner som sender tusenvis av kroner til den "store kjærligheten" uten å ha møtt vedkommende. Det er ikke galskap men savn etter samhold. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har røyket hasj en gang i tiden. Jeg endret ikke personlighet og begynte å prate bullshit av den grunn. Spiste bare masse mat og sov mye så det er det nok - ikke - .

Skrevet (endret)
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har røyket hasj en gang i tiden. Jeg endret ikke personlighet og begynte å prate bullshit av den grunn. Spiste bare masse mat og sov mye så det er det nok - ikke - .

Nei, når ikke du gikk inn i total psykose så er nok hasj helt ufarlig for alles mentale helse. https://forskning.no/psykiske-lidelser-alkohol-og-narkotika/hasjpsykoser-framskynder-schizofreni/974356

Endret av sug lut
Skrevet

Støtter dette med å snakke med hennes fastlege. Fint om hun kunne fått en grundig sjekk. Tidlig demens eller en paranoid lidelse kan gi liknende symptomer. 

Anonymkode: 8bc8c...bae

Skrevet

Demens? 

Anonymkode: 97410...df0

Skrevet
7 timer siden, TheWitch skrev:

Jeg tror ikke hun er gal, men mangler nok noe å gjøre på. Har hun noen dyr? Hund eller katt? Har hun barn som bor hjemme? Kommer du på noe hun kunne engasjert seg i foruten dette? Siden du sier hun var sammen med denne mannen så går jeg ut i fra at hun ikke er gift, kan det være at hun er ekstremt ensom? Kan du be om "hjelp" fra henne på et vis? Eller inviter henne over litt oftere så kan dere lage og spise middag sammen? 

Jeg kjenner flere fra Midtøsten som har omtrent de samme synet som hun, bare litt nyansert: Israel står bak alt og bruker USA til å få viljen sin og sammen vil de ødelegge Midtøsten og Europa. Og mulig noe av dette er riktig det er ikke godt å si, jeg så en dokumentar for et par år siden på NRK(eller TV2) der det viste at medier i USA viste ikke det samme som media i f.eks. Norge at hele tiden viste Palestina som den store stygge ulven. 

Det at hun ikke poster slike ting er greit, her kan du forklare henne litt om sosiale media. Prøv også å forklare henne at om hun ser 2-3 videoer på YouTube med omtrent samme innhold så vil YouTube lete etter lignende videoer derfor vil det dukke opp mange slike videoer hos henne. Dette kan hun teste ut ved å søke på "funny cats" noen dager også se hva som dukker opp. Det er ikke sikkert hun er klar over dette. 

Jeg skjønner godt at dette er pinlig, men jeg vet ikke om det er galskap. Se på de kvinner som sender tusenvis av kroner til den "store kjærligheten" uten å ha møtt vedkommende. Det er ikke galskap men savn etter samhold. 

Jeg tror du er inne på noe. Broren min er flyttet til utlandet og hun har kun meg. Min far forlot henne på en særdeles grusom stygg måte etter 25 års ekteskap.  Og så har jo han her også forlatt henne. Så hun har liksom bare meg. Når hun er hos meg i perioder er hun opptatt og da ser hun ikke på slike ting heldigvis 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du er inne på noe. Broren min er flyttet til utlandet og hun har kun meg. Min far forlot henne på en særdeles grusom stygg måte etter 25 års ekteskap.  Og så har jo han her også forlatt henne. Så hun har liksom bare meg. Når hun er hos meg i perioder er hun opptatt og da ser hun ikke på slike ting heldigvis 

Om hun liker naturen så kan du sjekke om det finnes turlag for single rundt der dere bor. Eventuelt pønsk ut et annet emne hun kan fordype seg i.

Det kan høres ut som hun føler seg såret og ensom. Hva skjedde med venninner når han stakk? Trakk de seg også unna? Det er ikke så lett å være alene og innrømme at man er ensom. Det å være ensom er mer tabu enn å ha dårlig økonomi. Som sagt så kan et dyr hjelpe, jeg bruker også mye lydbøker og musikk for å ta bort stillheten. Kan dette være noe? Husk hun har brukt all sin tid på jobb og familie og nå er det bare smuler igjen. Kan hun være til støtte for andre som har vært gjennom kreft? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...