Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Lillesøster har overtatt beltestol etter storebror og i år tror jeg den bikker 8 år (tror vi kjøpte den i 2012) 🤔 Hun har nå brukt den noen år, men tror jeg bør kassere den nå. Hun blir 7 år i oktober. Bør jeg da kjøpe ny beltestol til henne eller gå over til bilpute? Anonymkode: 141f8...7a6
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Kjøp ny bilstol! Har sett krasjtest med pute. De fyker ut og vekk fra under barnet i krasj så ungen flyr rundt i det da alt for løse beltet. Ikke pent. Anonymkode: d24d2...014
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Vi har beltestol både til 7- og 8- åringen i begge biler samt mine foreldres bil. Jeg kompromisser ikke med sikkerhet for å spare noen hundrelapper. Anonymkode: 5272a...057
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 Fortsatt stol til en 7 åring. En beltestol kan fint brukes i hvert fall i 10 år, så skal ikke være problem å bruke den med mindre den har synlige skader. Og hadde hvertfall ikke kastet den for så å gå over på pute. https://www.nrk.no/vestland/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461 Nå hadde hun riktignok sovnet og satt framoverbøyd. Men det er uansett større risiko for at beltet ligger feil når for små barn sitter på pute enn når de sitter i stol. De får heller ikke sidebeskyttelse på pute. Anonymkode: 429ed...c7a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #6 Skrevet 17. juni 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bilpute Anonymkode: 892fb...b82 Kan du begrunne hvorfor? Anonymkode: 429ed...c7a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #7 Skrevet 17. juni 2020 Beltestol. Vår snart 9-åring sitter fortsatt på beltestol, selv om han er over 135 cm. Anonymkode: 48567...d5c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #9 Skrevet 17. juni 2020 Bilstol! Bedre med den gamle bilstolen enn en bilpute. Den gamle bilstolen gir ihvertfall støtte til hode og nakke, selv om stolen skulle være morken. En bilpute gir null støtte og ekstra sikkerhet, det eneste den gjør er at barna får setebeltet riktig over skulderen. Så bilstol frem til barna kan sitte uten noe som helst. Anonymkode: de1b0...95c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #10 Skrevet 17. juni 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: bilpute Anonymkode: da0dd...654 Hvorfor pute og ikke stol? Anonymkode: 429ed...c7a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #11 Skrevet 17. juni 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Lillesøster har overtatt beltestol etter storebror og i år tror jeg den bikker 8 år (tror vi kjøpte den i 2012) 🤔 Hun har nå brukt den noen år, men tror jeg bør kassere den nå. Hun blir 7 år i oktober. Bør jeg da kjøpe ny beltestol til henne eller gå over til bilpute? Anonymkode: 141f8...7a6 Beltestol! Hadde aldri satt ungen min på 7 år på en bilpute. Kan ende fatalt. Anonymkode: 36a55...9cd
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #12 Skrevet 18. juni 2020 Beltestol!! Aldri skjønt hvorfor foreldre absolutt skal ha ungene over på pute når det er godt testet at bilstol er mye tryggere. 7åringen jeg passer av og til sitter på pute. For det første klarer han ikke å sitte rolig nok til at belte ligger riktig, og på lengre turer når han vil hvile seg er det totalt uforsvarlig å kjøre fordi han faller litt til siden og beltet sklir dermed ned fra skulderen. Beltestol, beltestol, beltestol. I mange år til framover, 7 år er for tidlig. Anonymkode: 4539a...e38
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #13 Skrevet 18. juni 2020 7 minutes ago, Anonym bruker said: Beltestol!! Aldri skjønt hvorfor foreldre absolutt skal ha ungene over på pute når det er godt testet at bilstol er mye tryggere. 7åringen jeg passer av og til sitter på pute. For det første klarer han ikke å sitte rolig nok til at belte ligger riktig, og på lengre turer når han vil hvile seg er det totalt uforsvarlig å kjøre fordi han faller litt til siden og beltet sklir dermed ned fra skulderen. Beltestol, beltestol, beltestol. I mange år til framover, 7 år er for tidlig. Anonymkode: 4539a...e38 hysteri kalles det. Nå har jeg en gutt som er 7,5 år og nesten 140, han blir for lang i bilstol Anonymkode: da0dd...654
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #14 Skrevet 18. juni 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: hysteri kalles det. Nå har jeg en gutt som er 7,5 år og nesten 140, han blir for lang i bilstol Anonymkode: da0dd...654 Ekspertene sier de bør sitte i bilstol til de ikke trenger å komme opp fra setet lengre. Folk som deg kalles idioter. Anonymkode: 0e989...a38
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #15 Skrevet 18. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: hysteri kalles det. Nå har jeg en gutt som er 7,5 år og nesten 140, han blir for lang i bilstol Anonymkode: da0dd...654 En på 7,5 år som er 140 høy er godt over gjennomsnittet, og likevel anbefales det at de sitter i beltestol til de ikke trenger det lengre. Det er ikke uten grunn. Hva er grunnen til at du syns pute er så mye bedre? Anonymkode: 4539a...e38
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #16 Skrevet 18. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: hysteri kalles det. Nå har jeg en gutt som er 7,5 år og nesten 140, han blir for lang i bilstol Anonymkode: da0dd...654 Enig. INGEN barn døde i trafikkulykker i fjor. I år har ett barn blitt påkjørt. Men de årene barn dør i trafikkulykker dreier det seg som regel om påkjørsler. Utfra bilstolgruppa på Facebook skulle man tro hundrevis av barn døde i bilulykker. Men det er så og si ingen som gjør det. å bruke så mye energi på noe som ikke er et praktisk problem blir tøysete. For sikkerheten har det mer å si at man har en moderne og trygg bil, samt når man kjører og hvordan man kjører enn hva slags bilstol barna har. Anonymkode: f3818...64e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #17 Skrevet 18. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: hysteri kalles det. Nå har jeg en gutt som er 7,5 år og nesten 140, han blir for lang i bilstol Anonymkode: da0dd...654 Vås. De kan justeres i høyden. Kjøp stol av et kjent merke så går det fint. Anonymkode: bebd7...aed
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #18 Skrevet 18. juni 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vås. De kan justeres i høyden. Kjøp stol av et kjent merke så går det fint. Anonymkode: bebd7...aed Det kan de ja,men de likevel veldig trange å sitte i ettersom den selvsagt ikke kan justeres i bredden. Å sitte 10 timer med en som klager på at setet er så trangt og lite er ikke aktuelt. Anonymkode: 892fb...b82
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #19 Skrevet 18. juni 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig. INGEN barn døde i trafikkulykker i fjor. I år har ett barn blitt påkjørt. Men de årene barn dør i trafikkulykker dreier det seg som regel om påkjørsler. Utfra bilstolgruppa på Facebook skulle man tro hundrevis av barn døde i bilulykker. Men det er så og si ingen som gjør det. å bruke så mye energi på noe som ikke er et praktisk problem blir tøysete. For sikkerheten har det mer å si at man har en moderne og trygg bil, samt når man kjører og hvordan man kjører enn hva slags bilstol barna har. Anonymkode: f3818...64e Og det faktum at dere idioter som ikke bryr dere om å sikre barna er i seriøst mindretall gjør selvsagt ingen forskjell i statistikken. Eller? Anonymkode: 5272a...057
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #20 Skrevet 18. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: hysteri kalles det. Nå har jeg en gutt som er 7,5 år og nesten 140, han blir for lang i bilstol Anonymkode: da0dd...654 Så da mener du at siden din på 7,5 gjør det så er det innafor at alle på 7 kan gjøre det. Det var også en måte å rettferdiggjøre seg selv på.... Men når det er sagt det finnes stoler for høye/store barn. Er de ikke for høye til pute er det ikke for høye for stol heller. Og det er aldri hysteri å sikre barna godt i bilen. Det kalles å ta ansvar og at man har god evne til å skjønne risiko og konsekvens. Anonymkode: 429ed...c7a
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #21 Skrevet 18. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: hysteri kalles det. Nå har jeg en gutt som er 7,5 år og nesten 140, han blir for lang i bilstol Anonymkode: da0dd...654 Sprøyt! Har en like lang og gammel gutt. Han har god plass i beltestolen enda! Kjøper du beltestol hvor du kan justere ryggen på, har du stol til ungen ikke trenger å sitte på noe annet i bilen. Anonymkode: de1b0...95c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #22 Skrevet 18. juni 2020 9 hours ago, Anonym bruker said: Enig. INGEN barn døde i trafikkulykker i fjor. I år har ett barn blitt påkjørt. Men de årene barn dør i trafikkulykker dreier det seg som regel om påkjørsler. Utfra bilstolgruppa på Facebook skulle man tro hundrevis av barn døde i bilulykker. Men det er så og si ingen som gjør det. å bruke så mye energi på noe som ikke er et praktisk problem blir tøysete. For sikkerheten har det mer å si at man har en moderne og trygg bil, samt når man kjører og hvordan man kjører enn hva slags bilstol barna har. Anonymkode: f3818...64e Ikke sant, folk er super hysterisk her inne. Han trives mye bedre på pute og har sittet der siden han var 6,5 år ,da var han 135. er en abefalling, er ikke ulovlig og sitte på pute Anonymkode: da0dd...654
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2020 #23 Skrevet 18. juni 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke sant, folk er super hysterisk her inne. Han trives mye bedre på pute og har sittet der siden han var 6,5 år ,da var han 135. er en abefalling, er ikke ulovlig og sitte på pute Anonymkode: da0dd...654 En ting er hva du velger å gjøre med ditt barn, det må du stå for og ta konsekvensene av selv. Men du kan ikke anbefale andre å gjøre det samme når det generelt ikke anbefales at så små barn sitter på pute. Og igjen, det handler ikke om å være hysterisk., men ansvarlig. https://www.nrk.no/vestland/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461 Ja, jenta hadde riktignok sovna og hang framover, men det skal uansett lite til før selen havner feil når de sitter på pute og da kan skadene like gjerne skje i våken tilstand. Eller mener du at eksperten som uttaler seg i artikkelen tar feil? Anonymkode: 429ed...c7a
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2020 #24 Skrevet 19. juni 2020 11 hours ago, Anonym bruker said: En ting er hva du velger å gjøre med ditt barn, det må du stå for og ta konsekvensene av selv. Men du kan ikke anbefale andre å gjøre det samme når det generelt ikke anbefales at så små barn sitter på pute. Og igjen, det handler ikke om å være hysterisk., men ansvarlig. https://www.nrk.no/vestland/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461 Ja, jenta hadde riktignok sovna og hang framover, men det skal uansett lite til før selen havner feil når de sitter på pute og da kan skadene like gjerne skje i våken tilstand. Eller mener du at eksperten som uttaler seg i artikkelen tar feil? Anonymkode: 429ed...c7a det er min Mening... og igjen er kun en abefalling, akkurat som det med og sitte bakover er til man er 4 er en abefaling.. Hvor ofte dør barn i bil, SVÆRT Sjelden, de fleste blir påkjørt Anonymkode: da0dd...654
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå