Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Blir så oppgitt og flau. Ei jeg kjenner bruker ukentlig, ofte daglig Facebook til å tigge etter penger fra folk. Alltid noe nytt. Hun oppretter «spleis» etter «spleis» for å få penger, og har alltid tårevåte historier. Når beløpet hun har satt er kommet inn, så er plutselig beløpet hevet med enda et par tusen. Nå har en av barna bursdag, og hun har brukt flere dager på kamuflert tigging. Hintet om at hun forbereder til bursdag, men at hun ikke får gitt barnet kake fordi hun ikke har råd, «men blir vel bra for det». Samtidig ser jeg på en sånn kjøpe/salgs-gruppe at hun spør om noen har diverse ting til salgs der. Ikke noe livsnødvendige ting altså. Dette er vel ikke normalt av voksne mennesker? Blir helt sjokkert. Jeg har selv slitt skikkelig med økonomien, men har aldri gjort sånn likevel! Anonymkode: 12ba0...5a7
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Ikke spleis, men en som stadig tigger på arvesider. Har nettopp kjøpt seg hjalp til 15-20 000 og har bil til 500 000. Anonymkode: d39f9...e3d
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ikke spleis, men en som stadig tigger på arvesider. Har nettopp kjøpt seg hjalp til 15-20 000 og har bil til 500 000. Anonymkode: d39f9...e3d Valp Anonymkode: d39f9...e3d
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 men har hun dårlig råd, er jo det forstårlig og spleis ser jeg ikke som tigging Anonymkode: dc77d...772
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: men har hun dårlig råd, er jo det forstårlig og spleis ser jeg ikke som tigging Anonymkode: dc77d...772 Spleis er jo så tigging som det kan bli Anonymkode: e77e3...f03
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 1 minute ago, Anonym bruker said: Spleis er jo så tigging som det kan bli Anonymkode: e77e3...f03 det er din mening, så de som har syke barn og barn som trenger oprasjon for eksempel? er det tiging Anonymkode: dc77d...772
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: det er din mening, så de som har syke barn og barn som trenger oprasjon for eksempel? er det tiging Anonymkode: dc77d...772 Ja, klart det er tigging. Hva er det jvis det ikke er tigging? Anonymkode: e77e3...f03
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 Just now, Anonym bruker said: Ja, klart det er tigging. Hva er det jvis det ikke er tigging? Anonymkode: e77e3...f03 da skal du få ha din mening helt uenig Anonymkode: dc77d...772
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: da skal du få ha din mening helt uenig Anonymkode: dc77d...772 Hva er spleis i dine øyne da? Anonymkode: e77e3...f03
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 Spleis er en positiv arena for å kunne støtte og hjelpe folk i en vanskelig situasjon. Problemet er at mange misbruker spleis å oppretter spleis til tull. Det er løgner og tåredryppende historier hvor folk svindler til seg penger. Jeg har sett spleis blitt opprettet til ei som ønsket seg pulsklokke. Det er i mine øyne ett eksempel på tullete spleis. Spar penger og kjøp din egen klokke. Ei annen opprettet spleis fordi hun hadde vært uheldig å vært i en liten bilulykke. Bilen hadde skader å hun klarte seg ikke uten bilen. Ren svindel da flere påpekte at hun lånte bilen fra svigerfar samme dag, og at han fikk igjen på forsikringen. Anonymkode: 0e93d...5f1
KellyTaylor Skrevet 16. juni 2020 #11 Skrevet 16. juni 2020 Spleis er en stygg uting med mindre det er av positiv karakter som feks kreftbehandling, Leger uten grenser m.m Har også ei på min liste som tigger etter den minste ting. Kommer aldri inn en krone på de tiggeinnleggens henns. Ingen trenger en pulsklokken, oppvaskvaskin ( finnes zalo & kost ) bursdager på svindyre lekeland. INGEN trenger dettt og har du ikke råd, nei så kan ikke du ha dette. Barna ønsker seg helt sikkert, men da sier man at nei det har vi ikke råd til og finner andre løsninger. Ene ungen her ønsker seg en hest, giraff og en kalv til å ha i hagen, men kan da ikke starte spleis på dette? Så ei som også tigde etter penger for å "redde" huset grunnet tvangssalg og kom med tåredryppende historie ang barn, dyr m.m Men da har man IKKE råd til å sitte med hus siden det kom på tvangssalg er min mening! Intensjonen med spleis var nok noe hekt annet enn det har blitt til.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 3 minutter siden, KellyTaylor skrev: Spleis er en stygg uting med mindre det er av positiv karakter som feks kreftbehandling, Leger uten grenser m.m Har også ei på min liste som tigger etter den minste ting. Kommer aldri inn en krone på de tiggeinnleggens henns. Ingen trenger en pulsklokken, oppvaskvaskin ( finnes zalo & kost ) bursdager på svindyre lekeland. INGEN trenger dettt og har du ikke råd, nei så kan ikke du ha dette. Barna ønsker seg helt sikkert, men da sier man at nei det har vi ikke råd til og finner andre løsninger. Ene ungen her ønsker seg en hest, giraff og en kalv til å ha i hagen, men kan da ikke starte spleis på dette? Så ei som også tigde etter penger for å "redde" huset grunnet tvangssalg og kom med tåredryppende historie ang barn, dyr m.m Men da har man IKKE råd til å sitte med hus siden det kom på tvangssalg er min mening! Intensjonen med spleis var nok noe hekt annet enn det har blitt til. Hun jeg kjenner får faktisk inn penger da, etter mye mas flere ganger daglig. Snakk om over 10 000kr. Nå så jeg at noen også vippset henne penger til å kjøpe kake til ungen om har bursdag også. Blir helt oppgitt. Sånne folk vil jo aldri klare seg selv, når de ser at de enkelt bare kan tigge penger på Facebook 🤦🏻♀️ Anonymkode: 12ba0...5a7
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #13 Skrevet 16. juni 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: men har hun dårlig råd, er jo det forstårlig og spleis ser jeg ikke som tigging Anonymkode: dc77d...772 Kommer an på hvorfor hun har dårlig råd. Er helsikkes irriterende med folk som «ikke har råd» men som plutselig får shopping mani eller prioriterer helt feil. Jeg kjenner ei som «ikke har råd». Kan ikke bli med på kafe, vil ut og reise med meg men har da pokkers meg aldri råd. Hun driver å sier at vi må få reist en tur til utlandet snart, men dette har hun sagt i mange år. Jeg har heller ikke sånn super god råd, men kan fint ta en tur til utlandet. Dette er prioriteringer. Hun derimot er den av oss som kommer ut av et kjøpesenter med fult av poser. «Såå fine bestikk» så har hun bestikk for flere familier.... for eksempel eller plutselig finner ut hun skal kjøpe seg en ny mobil telefon når hun kjøpte en for 2 år siden.... Anonymkode: 54896...d37
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #14 Skrevet 16. juni 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: det er din mening, så de som har syke barn og barn som trenger oprasjon for eksempel? er det tiging Anonymkode: dc77d...772 Dette er ikke USA. Anonymkode: 6f3a1...226
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #15 Skrevet 16. juni 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er ikke USA. Anonymkode: 6f3a1...226 Overraskende mange behandlinger man må til utlandet for å få tak i. Ikke alt dekkes av norsk helsevesen. Sånn til info. Personlig hadde jeg også satt meg til gjeld langt oppover ørene om det fantes behandling et annet sted enn her, og som ikke ble dekket, muligens også startet spleis, om det hadde gjaldt mine egne. Anonymkode: 2157f...5a8
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #16 Skrevet 16. juni 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: det er din mening, så de som har syke barn og barn som trenger oprasjon for eksempel? er det tiging Anonymkode: dc77d...772 Definisjonen på tigging er å be om noe man ikke har/trenger/har lyst på. Spleis er det samme som å sitte på gata med kopp. Hva definerer du det som når noen ber om penger for å ha råd til operasjon? Hva heter det da? Når det er sagt har jeg medfølelse med de som er i den situasjonen. Men det er hundrevis av de i Norge. Jeg støtter aldri slik random tigging. Anonymkode: 6dd7e...702
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #17 Skrevet 16. juni 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er ikke USA. Anonymkode: 6f3a1...226 Dette skjer i Norge i stort monn. Foreldre som ikke stoler på norsk helsevesen og vil reise til USA. Har til gode å se det går bra av å reise til USA da. Skjønner man i desperasjon kan gjøre slikt, det går likevel sjelden bra av å forlate landet. Bortsett fra noen spesifikke diagnoser da. Anonymkode: 6dd7e...702
amandine Skrevet 16. juni 2020 #18 Skrevet 16. juni 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Spleis er en positiv arena for å kunne støtte og hjelpe folk i en vanskelig situasjon. Problemet er at mange misbruker spleis å oppretter spleis til tull. Det er løgner og tåredryppende historier hvor folk svindler til seg penger. Jeg har sett spleis blitt opprettet til ei som ønsket seg pulsklokke. Det er i mine øyne ett eksempel på tullete spleis. Spar penger og kjøp din egen klokke. Ei annen opprettet spleis fordi hun hadde vært uheldig å vært i en liten bilulykke. Bilen hadde skader å hun klarte seg ikke uten bilen. Ren svindel da flere påpekte at hun lånte bilen fra svigerfar samme dag, og at han fikk igjen på forsikringen. Anonymkode: 0e93d...5f1 Jeg ville ikke sagt at hun misbruker spleis? Det er jo fullstendig frivillig å sponse henne. Det går an å være biiiitte litt kritisk før man vippser avgårde..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #19 Skrevet 16. juni 2020 Syns det er mye tull de ber om som strengt tatt ikker nødvendig. Men 2 spleiser har jeg faktisk bidratt med penger til for begge er fra nærmiljøet litt,så jeg vet behovet er realt. Hun ene var en alenemamma som mistet alt i en brann pga en mann plasterte en rakett i huset deres. Den andre saken var en 6 barns pappa som døde av corona å nå sitter konen alene med alle utgiftene,å to barn med spesielle behov. Anonymkode: 1538b...9b8
sug lut Skrevet 16. juni 2020 #20 Skrevet 16. juni 2020 Det er ingen tvang å være på fb, eller om man er det, er det ikke nødvendig å se på folks innlegg, og ingen tvang å gi dem penger. Søpla kan man unngå og spleis er frivillig.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #21 Skrevet 16. juni 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: det er din mening, så de som har syke barn og barn som trenger oprasjon for eksempel? er det tiging Anonymkode: dc77d...772 Ja. Det er tigging uansett hva formålet er. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan opprette en Spleis til forskjellige formål. Anonymkode: 1289f...b5e
TheWitch Skrevet 17. juni 2020 #22 Skrevet 17. juni 2020 Det burde vært et visst filter for å opprette private Spleis....ala jeg trenger penger til å betale lånet eller til vinterklær. Problemet er at det nå finnes så mange som er useriøse i mine øyne som bruker Spleis at det ikke er aktuelt for meg å støtte noen der. Når det gjelder utstrakt behandling i utlandet som norsk helsevesen ikke dekker så vil jeg gjerne se en kilde som viser til at dette er et stort problem.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #23 Skrevet 17. juni 2020 På 16.6.2020 den 7.03, Anonym bruker skrev: men har hun dårlig råd, er jo det forstårlig og spleis ser jeg ikke som tigging Anonymkode: dc77d...772 Spleis i seg selv er ikke tigging, men når en oppretter spleis etter spleis og promoterer dem på sosiale medier, kalles det e-begging, internettigging. Anonymkode: 4f20c...423
Gjest Skrevet 17. juni 2020 #24 Skrevet 17. juni 2020 På 16.6.2020 den 7.23, Anonym bruker skrev: det er din mening, så de som har syke barn og barn som trenger oprasjon for eksempel? er det tiging Anonymkode: dc77d...772 Legehjelp til barn er gratis i Norge.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #25 Skrevet 17. juni 2020 Jeg har startet en Spleis for å ta første semester på sykepleien. Jeg får ikke mer støtte fra Lånekassen fordi jeg ikke fullførte utdannelsen min for 20 år siden. Jeg mangler 10 studiepoeng og det er ikke mulig å ta dette nå, alle opptak er stengt. Jeg har oppnådd 48% av målet. Er utrolig trist at man må betalte dobbelt opp for en tabbe man gjorde som ung og dum. 😩 Anonymkode: 476ab...ca4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå