GÃ¥ til innhold

Dette er da ikke ekskludering? 😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen på ni har selv villet slutte på SFO rett før korona. Han går hjem fra skolen og er alene til vi kommer hjem fra jobb. Jeg jobber rett ved så kan rykke ut om det trengs. Han har mange venner og generelt i klassen er det et bra miljø. Den siste tiden har tre av guttene rullert på å bli med hverandre hjem etter skolen. Det går supert. De lager mat, gjør lekser og så får de spille FIFA. Så er det en fjerde gutt i klassen som er en håndfull. Han gjør MYE RART. Kan helle en bøtte med vann utover kjøkkengulvet, kasse brødskiver på vinduet. Mangler impulskontroll. Jeg har sagt til min sønn at det er kun disse to vennene som får bli med hjem når vi IKKE er hjemme. Fordi min sønn har ikke pondus nok til å oppdra denne gutten. Nå vil moren at deres gutt skal få bli med i rulleringen og jeg har sagt at jeg ikke ønsker for mange hjem når vi voksne ikke er der. Dette mener hun er svært ekskluderende. Jeg har sagt rett ut at deres sønn dessverre ikke er moden nok til å få lov å være i vårt hjem uten en voksen tilstede. Dette stiller hun seg uforstående til. Kan nevne at denne gutten har forårsaker mang en skandale på skolen med ville påfunn. Han finnes ikke slem men han klarer ikke styre seg. 
Hva synes dere? Han går forresten fortsatt på SFO, de tre andre gjør det altså ikke. 

Anonymkode: bd3ca...f2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo vært helt ærlig om årsaken, så jeg synes det må være lov å si nei i dette tilfellet.

Anonymkode: 7407e...4b9

Skrevet

Enig med deg. Ditt hus du bestemmer. Og unger man ikke stoler på får ikke være på besøk uten voksne. 

Skrevet

Vi fikk også bare lov til å ha to venner med hjem etter skolen. Det må da være helt greit.

Anonymkode: 398bf...3f8

Skrevet

Helt på sin plass! Så lenge gutten får innpass med voksne tilstede, er det ikke ekskludering.

Anonymkode: bac59...e63

Skrevet

Jeg syns dette virker helt greit. Det er helt greit å ha regler for hvor mange man vil ha i hus når man ikke er der. En gang inviterte mitt barn med seg 3 gutter hjem samtidig etter skolen mens vi foreldrene var på jobb. Jeg trodde vi skulle gjøre avtale med foreldrene først, så jeg fikk ikke med meg at det faktisk var en avtale til stede. Fikk litt panikk når jeg ringte sønnen mens jeg var på jobb og han glad og fornøyd fortalte at de var 4 gutter som skulle spille sammen. Gikk bare bra da:) 

Du har vært ærlig, du har regler i ditt hus og det er du som bestemmer. Helt innafor. 

Anonymkode: c42ec...f04

Skrevet

Det er jo ekskludering, men du har forklart moren hvorfor og du har en helt forståelig grunn. Det er helt greit at de som klarer å oppføre seg uten voksne får lov til mer enn de som ikke klarer det. Forklar moren at når du kan stole på at han kan oppføre seg, så kan han være med, men frem til det, så får han ikke lov. 

Anonymkode: a0026...33b

Skrevet

Du burde ikke sagt at det er fordi du ikke ønsker for mange der uten voksne til stede. Det er jo ikke sant? Du burde holdt deg til sannheten om at HENNES sønn ikke er velkommen uten voksne. Nå har du gitt henne to grunner, og hun kan lett tenke at du bare finner på unnskyldninger. 

Anonymkode: a8b20...21b

Skrevet

Det er jo ekskludering, men jeg forstår at det er nødvendig.

Anonymkode: 74b16...740

Skrevet

Dette er helt greit. Joda, det er eksludering på en måte, men da må faktisk moren oppdra gutten om det ikke skal bli eksludering. 

Jeg har gjort slik selv. Nå har ikke min datter noen problemer å siifra selv, så hun har sagt til barnet når det har ringt på døra at hun ikke får være på besøk om ikke noen voksne er hjemme. Endel år etter ble de bestevenner, så ting kan endre seg. 

Anonymkode: 31d06...242

Skrevet (endret)

Ekskludering? Det er alltid så flaut når foreldre har lært seg et nytt ord for å unngå å ta tak i at de har ubrukelige unger. Å ikke ønske ham i hus uten overvåking er helt innafor. Nå må vi ikke miste perspektivet totalt her - ingen trenger å invitere inn noen mot eget ønske. Om du ikke ønsker ungen i hus overhodet er også greit, faktisk. Du bestemmer. Og denne andre moren har jo virkelig manglende sosiale sperrer.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg synes du utestenger han ,men samtidlig skjønner jeg deg,men skjønner mamman hans også

Anonymkode: ed67a...bc3

Skrevet

Jeg er altså ikke enig i at han utestenges. Å utestenge er å ikke ville slippe inn noen, å slippe inn med en forutsetning at en voksen er tilstede er ikke utestenging. Min sønn får heller ikke ha med de fem andre guttene hjem heller. 

Anonymkode: bd3ca...f2a

Skrevet

Kan ikke alle guttene være hjemme hos denne gutten da 2-3 dager i uken så kan hun ta ansvaret? 

Skrevet

Jo, det er jo ekskludering, men det er en grunn til at det er sånn og det må hun leve med.

Anonymkode: b959d...613

Skrevet

Altså. På et eller annet tidspunkt på barna lære seg at ikke alle kan være sammen alltid. Hvordan skal det ellers gå med dem i voksenlivet? 

Skrevet

Så lenge han ikke gjør ting som er farlig, så kan jo de bli med ham hjem noen ganger? 

Så er det deres eget inventar det går ut over? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...