Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Hei. Vi er litt fortvilet her vi sitter, etter at vi har vasket og koret huset. Vi har en sønn på 11 år som er så uhygenisk til tider.... Jeg luktet bæsj da vi så på film sammen istad, trodde det var babyen, men nei det kom fra eldste æ, spurte om å få lukte på hendene, og jeg brakk meg av den vemmelige lukten. Vi sendte gutten rett til skrubbing i dusjen og vi måtte selvsagt fram med vaskebøtta.... Hva skal vi gjøre? Vi føler at vi har snakket ihjel det med god hygiene, men det går ikke inn! Han gjør de samme ekle tingene om og om igjen. Vasker ikke hendene ordentlig, skyller ikke ned i do, tisser utenfor på gulvet osv osv..... Har dere noen gode råd for å få et barn "stueren"? Anonymkode: 6385c...af8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Dette burde du gjort fra han var 3 år gammel i stedet for å si og prate og mase: stå sammen med han til han har skylt ned og vasket hender. Vær aktiv Og tett på i rettledningen, ingen får gå ut fra do før det er skylt ned og hender er vasket. Det tar noen runder med Kjedelig aktivitet på deg selv, men det er eneste måten å sikre at det faktisk blir gjort og få det inn i ryggmargen hos barna. Å mase med ord virker ofte ikke så bra som mange tror... og vær hyggelig mens du står sammen med han også, da forbinder han håndvask med noe positivt 😊 Anonymkode: 03c41...6c1
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dette burde du gjort fra han var 3 år gammel i stedet for å si og prate og mase: stå sammen med han til han har skylt ned og vasket hender. Vær aktiv Og tett på i rettledningen, ingen får gå ut fra do før det er skylt ned og hender er vasket. Det tar noen runder med Kjedelig aktivitet på deg selv, men det er eneste måten å sikre at det faktisk blir gjort og få det inn i ryggmargen hos barna. Å mase med ord virker ofte ikke så bra som mange tror... og vær hyggelig mens du står sammen med han også, da forbinder han håndvask med noe positivt 😊 Anonymkode: 03c41...6c1 Fint at du kan være belærende eller? Jeg har selvsagt fult opp gutten tett på med dette i alle år og det ble naturlig for meg å ikke følge 11 åringen min på toalettet i en alder av 6-7 år. Problemet har oppstått nå det siste året, og ja selvsagt prøver jeg å snakke sammen med 11 åringen framfor å så å nistirre på han når han er på badet, for han er det ett overtramp på privatliv. Hi Anonymkode: 6385c...af8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fint at du kan være belærende eller? Jeg har selvsagt fult opp gutten tett på med dette i alle år og det ble naturlig for meg å ikke følge 11 åringen min på toalettet i en alder av 6-7 år. Problemet har oppstått nå det siste året, og ja selvsagt prøver jeg å snakke sammen med 11 åringen framfor å så å nistirre på han når han er på badet, for han er det ett overtramp på privatliv. Hi Anonymkode: 6385c...af8 Er vel ikke belærende å gi deg tips vel. Jeg har to på snart 11 og 14 år. Jeg spør stadig om de vasker hendene, selv om jeg vet de er veldig flinke. Det samme som at jeg minner de på dusjing og det å skifte klær. Anonymkode: 087d7...bd4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 Er det ikke "bare" å sette frem noen regler og følge de opp som en hauk inntil det er blitt en vane? Gode vaner nå gjør det lettere for han når han en gang flytter hjemmefra! Dusje før og etter skolen, pluss skifte klær, hver gang. Lukt på han at han har brukt såpe. Be han vaske seg 2 ganger med såpe, over alt! Større sjanse for at alle plasser da er vasket. Det er reglen på skolen til min sønn på 11 år. Få han selv til å legge frem rent tøy til neste dusj på fast plass. Sjekk at det kommer frem rett tøy. Få han til å putte skittentøy der skittentøy hører hjemme. Håndvask med såpe etter hvert toalettbesøk. Sjekk han hver gang til du er sikker på at det er en rutine han selv følger. Få han til å sitte å tisse. Forklar at det er best for blæren hans og at den da blir helt tom. Ellers må han vaske doringen og rundt på gulvet etter hvert dobesøk. Håndvask med såpe før måltider. Sjekk han. Forklar hvorfor disse reglene blir innført og hvorfor dere kommer til å følge med som hauker fremover. Når du ser at noe blir gjort av eget initiativ, gi mye ros! Når det er blitt en grei rutine, gi en liten belønning. Men ikke glem at ros er den beste belønningen siden det fører til mestringsfølelse! Her firer jeg ikke på krava! Jeg har 3 mindre barn og er alene med de alle. Det er nok vask om jeg ikke skulle ha vasket etter slappe rutiner. Det er tøft å innføre en ny regel eller oppgave, men det er virkelig verdt det! For å skryte litt av min egen sønn så skifter han på sin egen seng. Setter på vaskemaskinen. Vasker sitt eget bad hver uke. Både rydder, støvsuger og vasker sitt eget rom/gulv. Jeg går over rommet skikkelig en gang i mnd. Dette er innført over tid! Klart vi har dager med surmuling, men han synes den beste følelsen i verden er å ha et ryddig rom, og samtidig legge seg nydusjet i rent sengetøy 😊 Masse lykke til! Anonymkode: 992e6...422
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fint at du kan være belærende eller? Jeg har selvsagt fult opp gutten tett på med dette i alle år og det ble naturlig for meg å ikke følge 11 åringen min på toalettet i en alder av 6-7 år. Problemet har oppstått nå det siste året, og ja selvsagt prøver jeg å snakke sammen med 11 åringen framfor å så å nistirre på han når han er på badet, for han er det ett overtramp på privatliv. Hi Anonymkode: 6385c...af8 Overtrampet på hans privatliv kan gjøre dere syke om han har avføring på hendene og sprer det rundt i huset. Anonymkode: 992e6...422
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 Det er ikke så uvanlig at man må mase og minne på når de er i den alderen der. Vi ønsker jo at det å vaske hendene etter dobesøk skal gjøres like naturlig som å sette på bilbelte i bilen, man trenger ikke tenke, man bare gjør det automatisk. Men det kommer ikke av seg selv, det krever noen år med påminnelser 😉 Plutselig er de 15 år og du irriterer deg over alt varmtvannet de bruker... Så bare påminn, har du husket å vaske hender. Igjen og igjen. Nå må du gå og dusje, husk å vaske deg skikkelig. Anonymkode: 85a2e...3e3
*Miss Marple* Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 Privatliv kan han kreve når han har lært å følge grunnleggende hygieneregler. Jeg hadde passet han opp hver gang han kom ut fra badet. Å vaske hender er aldri valgfritt, og i hvert fall ikke i disse tider.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fint at du kan være belærende eller? Jeg har selvsagt fult opp gutten tett på med dette i alle år og det ble naturlig for meg å ikke følge 11 åringen min på toalettet i en alder av 6-7 år. Problemet har oppstått nå det siste året, og ja selvsagt prøver jeg å snakke sammen med 11 åringen framfor å så å nistirre på han når han er på badet, for han er det ett overtramp på privatliv. Hi Anonymkode: 6385c...af8 Jeg syntes dette var et kjempegodt og passe hyggelig svar. Men du tok det som en fornærmelse og gikk i forsvar. Føles litt som om din taktikk (NEI! Det gjorde vi i 2012, så det funker i hvert fall ikke takk) er noe av problemet. Anonymkode: a44e9...47e
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #10 Skrevet 15. juni 2020 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fint at du kan være belærende eller? Jeg har selvsagt fult opp gutten tett på med dette i alle år og det ble naturlig for meg å ikke følge 11 åringen min på toalettet i en alder av 6-7 år. Problemet har oppstått nå det siste året, og ja selvsagt prøver jeg å snakke sammen med 11 åringen framfor å så å nistirre på han når han er på badet, for han er det ett overtramp på privatliv. Hi Anonymkode: 6385c...af8 Belærende? Blir du så lett krenket så får du faktisk la være å stille spørsmål på åpent forum. Hun svarte deg helt greit. Skjønner ikke at andre gidder å svare deg så hyggelig når det er den reaksjonen de kan vente seg. Anonymkode: acbe2...873
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #11 Skrevet 15. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke "bare" å sette frem noen regler og følge de opp som en hauk inntil det er blitt en vane? Gode vaner nå gjør det lettere for han når han en gang flytter hjemmefra! Dusje før og etter skolen, pluss skifte klær, hver gang. Lukt på han at han har brukt såpe. Be han vaske seg 2 ganger med såpe, over alt! "Dusje før og etter skolen"??? Seriøst??? Overdreven renslighet gjør mer skade enn nytte.... Anonymkode: 3c777...1de
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #12 Skrevet 15. juni 2020 Jeg forstod heller ikke hvorfor du følte den brukeren over her ble belærende, Hi. Du hadde jo ikke forklart alt i HI heller, ikke sagt at dette er noe dere har jobbet med og fått inn som rutine, men at det nå siste året har endret seg. Det er ikke normalt at en 11-åring synes det er greit å lukte så sterkt bæsj uten å gjøre noe med det. Når en 10-11-åring plutselig blir så uhygienisk, da lurer jeg på om det har skjedd noe i livet hans eller deres siste året? Endring i familien, dødsfall, mobbing (kan være selv om du ikke vet om), problemer på skolen, annet? Hvis dette er noe han virkelig ikke forstår viktigheten av, da ville jeg søkt fagfolk, for da tror jeg enten det har skjedd noe med gutten eller i livet hans, eller at det er en diagnose involvert. Anonymkode: 2759b...cb2
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #13 Skrevet 15. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: "Dusje før og etter skolen"??? Seriøst??? Overdreven renslighet gjør mer skade enn nytte.... Anonymkode: 3c777...1de Skolen har satt det som en regel. Dusje før skolen pga hindre smitte. Dusje etter skolen for å ikke ta med evnt smitte hjem. Ikke mine regler. Men likevel bra regler i disse tider. Anonymkode: 992e6...422
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå