Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Hei jeg har en sønn som muligens skal få hjelp fra ppt. Jeg lurte derfor på hvordan de jobber, er de kun ute etter å sette diagnoser/ påpeke feil eller hjelper de barna bare så lenge det trengs? Vil veldig gjerne ha deres erfaringer med ppt Anonymkode: 77bbe...854
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Ppt setter ikke diagnoser så vidt jeg vet. Men de skal se etter vanskene til barnet og legge en plan på hvordan hjelpe de med det. De skal også fokusere på styrkene til barnet og bruke det i læring. Jeg har grei erfaring med ppt. De la opp ett opplegg som har hjulpet en del så langt. Men synes den rapporten de skrev ble vel «klinisk» og syntes selv det va ubehagelig å lese den. Om ppt mener at barnet bør henvises videre vil de informere om det. Kommer jo litt an på hvile vansker barnet har. Anonymkode: db5e0...3a7
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 1.Fikk god hjelp (selektiv mutisme). Barnehagen fikk opplæring i metoder som hjelper barn med diagnosen. 2. Fikk god hjelp (konsentrasjonsvansker). Etter wisc, kartlegging, samtaler, spørreskjemaer, observasjon på skolen ble vi raskt henvist til BUP hvor de også raskt kunne sette diagnose add. Anonymkode: 58688...345
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 Hos oss var møtet med PPT veldig positivt. Etter mange år med barnehagepedagoger som lette etter feil ved barnet vårt fikk vi en saksbehandler fra PPT som så på miljøet rundt og fant ut at det var der feilen lå. Jeg tror det er mye enklere å se på det ene barnet som blir mobbet som problemet og ikke de «sosialt sterke» barna som står rundt Anonymkode: 6166b...612
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 Her var det ikke ppt som satt diagnose, det var bupa. Alle tre kontaktene vi har hatt hos ppt har vært helt fantastiske. De har stått opp for barnet i møter med skolen og jobbet hardt for at alt skal være på plass. Anonymkode: 847d8...899
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Her var det ikke ppt som satt diagnose, det var bupa. Alle tre kontaktene vi har hatt hos ppt har vært helt fantastiske. De har stått opp for barnet i møter med skolen og jobbet hardt for at alt skal være på plass. Anonymkode: 847d8...899 Her er barnet 2 år ts Anonymkode: 77bbe...854
Iiiiik Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er barnet 2 år ts Anonymkode: 77bbe...854 Når barnet er to år vil ppt sin rolle handle om å vurdere hvorvidt barnehagen trenger ekstra ressurser for å ivareta barnets utvikling, hva som er barnets eventuelle utfordringer og ressurser og hva barnet trenger av tilrettelegging. Basert på ppt sine vurderinger kan henvisning til bup eller habiliteringstjenesten bli aktuelt for videre utredning, men det skjer gjerne litt nærmere skolestart.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 PPT er en rådgivende tjeneste og setter ikke diagnoser (med noen få unntak som f.eks dysleksi). De tester, observerer og snakker med foreldre og barnehage. Når barnet er så lite som 2 år vil det nok være mest observasjon. Jeg har bare gode erfaringer med PPT med mine to barn. Første gang min eldste ble oppmeldt til PPT var han 2 år, de observerte, gav veiledning til barnehagen, men så trakk de seg ut uten noe mer pga barnet var veldig liten. Jeg har hatt kontakt med PPT flere ganger etter det. PPT skal undersøke om barnet har behov for spesialpedagogisk tilrettelegging utover det ordinære barnehage og skoletilbudet. Om barnet har slike behov kan PPT skrive en sakkyndig vurdering hvor barnets behov beskrives, det legges frem resultater fra eventuelle tester og observasjon, og det foreslås veiledning til barnehagen for hvordan de kan hjelpe barnet. Det settes også et timebasert spesialpedagogisk behov som danner grunnlaget for at barnehagen kan fatte et vedtak på rett til spesialpedagogisk hjelp til barnet. Barnehagen følger som regel PPT sin rådgivning angående dette. Dette er kun positivt for barnet. Den sakkyndige vurderingen kan være hard å lese. Man leser jo om vanskene til barnet sitt.. men det omfatter jo også hvordan barnehagen kan hjelpe barnet. For oss har alle sakkyndige vurderinger opp gjennom årene (de gjelder bare for et vist antall år før det bør foretas en ny vurdering) beskrevet barnet bra. Tiltakene som foreslås har også vært riktige. Vi har hele veien hatt god dialog med PPT og har hatt mulighet til å stille spørsmål, eller sagt fra hvis det var noe vi var uenige i. Jeg opplever at PPT har gjort det de skulle gjøre - se barnets behov. Det har ikke være noe diagnosesysning eller at de har lett etter feil. For mine barn har det utelukket blitt beskrevet vansker som vi foreldrene også tydelig kunne se. Vi har kjent igjen barnet som har blitt skrevet i rapportene. Samtidig kan også PPT komme inn og observere, men oppfatte at det ikke er snakk om vansker som har behov for ekstra tilrettelegging. PPT er kun positivt for barnet. Hvis barnet har vansker kan det oppdages tidlig, og hvis ikke så er det hvert fall forsøkt og utelukket. PPT henviser ikke videre til andre instanser, men kan foreslå det. Det er foreldrene som tar slike beslutninger. Anonymkode: b880a...4fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå