Gå til innhold

Å sykemelde seg dersom alt raser rundt deg på jobb


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en middels stor bedrift. Jobber i et team på 4 og vi har veldig mye å gjøre akkurat nå. To av de jeg jobber sammen med har hjemmekontor, ergo blir det automatisk mer på meg. Jeg jobber av prinsipp ikke mer overtid lengre, av mange grunner. Har gjort det mye tidligere, men av diverse grunner så gjør jeg ikke det lengre. Ingen takk å få  og skjevfordelingen her er stoooor. Det er enkelte på jobb som kan gjøre som de vil, mens andre ikke kan det. Derfor jobber jeg mine timer, verken mer eller mindre. 

To av de jeg jobber sammen med, har det vært mye omstendigheter rundt. Mye sykdom og diverse. De jobber nå hjemmefra, men nå er den ene sykemeldt. Det betyr i praksis for meg, at jeg må overta hennes 100% stilling også. Vikar settes ikke inn, slik har vi hatt det mange ganger. Så jeg vet hvordan settingen blir. Det blir lange dager, for å få arbeidsoppgavene unna. I alle fall 12 timers dager. Ingen vet hvor lenge min kollega blir sykemeldt, og jeg kjenner situasjonen er uholdbar. Jeg er så lei av alle omstendighetene og at jeg alltid blir latt i stikken. Det nytter ikke å snakke med sjefen, det har jeg  prøvd flere ganger. Men han for veik til å ta tak i ting. Han lar alt skure og gå og har slett ikke oversikten i det hele tatt. 

Nå kjenner jeg at jeg har fått nok. Har lenge sett meg om etter annen jobb, men det er ikke så lett å få noe annet nå. Jeg vurderer å få en sykemelding selv. Jeg lider av en kronisk sykdom, og må ta hensyn til denne. Det innebærer at jeg ikke bør jobbe mer enn det jeg gjør nå. Jeg vet at alt kommer til å rase, men jeg gir så blaffen kjenner jeg. Er det innafor å gjøre det sånn? Jeg vet jeg kommer til å kjøre meg helt på felgen hvis ikke, og vil bruke halve ferien bare på å komme meg igjen. 

Anonymkode: 298f3...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da finner du deg en ny jobb. Man sykemelder seg ikke når man ikke er syk.

Anonymkode: e38fd...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da finner du deg en ny jobb. Man sykemelder seg ikke når man ikke er syk.

Anonymkode: e38fd...73a

Jeg prøver å finne meg en ny jobb. Og jeg vet at jeg kommer til å bli syk i ferien min av å måtte dra lasset alene. Legen min kjenner til min kroniske sykdom, så å få en sykemelding er ingen problem. Jeg tenker rett og slett bare å være i forkant, for ikke å ødelegge hele ferien min.....

HI

Anonymkode: 298f3...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal gjøre jobben din. Ta hennes om du får tid, ellers gir du faen. Ikke sykemeldt deg. 

Anonymkode: c5a64...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du skal gjøre jobben din. Ta hennes om du får tid, ellers gir du faen. Ikke sykemeldt deg. 

Anonymkode: c5a64...7c1

Problemet her er at jeg ikke kan gi faen. Vi er et team, med de samme arbeidsoppgavene. Og de MÅ gjøres unna i løpet av en arbeidsdag. Så når hun ikke gjør dem, så må andre ta dem. De kan ikke ligge. 

Anonymkode: 298f3...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er at jeg ikke kan gi faen. Vi er et team, med de samme arbeidsoppgavene. Og de MÅ gjøres unna i løpet av en arbeidsdag. Så når hun ikke gjør dem, så må andre ta dem. De kan ikke ligge. 

Anonymkode: 298f3...7bf

Men om dere tar oppgavene når det er langvarig sykdom (nå tenker jeg mer enn et par dager) så ser jo sjefen aldri hvor stort et problem det er. Ta din jobb og om du har mer tid så tar du hennes. Om ikke alle oppgaver er gjort så må sjefen stille til ansvar overfor kunder eller ledelsen om hvorfor oppgavene ikke er gjort. Er du veldig lur så sender du en epost til din sjef hvor du skriver at grunnet helsemessige utfordringer kan du dessverre ikke jobbe ekstra i øyeblikket og hvordan han har tenkte seg at XX's oppgaver skal løses mens hun er fraværende. Om du dra "helsekortet" kan han ikke pålegge deg overtid.

Anonymkode: 584b7...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om dere tar oppgavene når det er langvarig sykdom (nå tenker jeg mer enn et par dager) så ser jo sjefen aldri hvor stort et problem det er. Ta din jobb og om du har mer tid så tar du hennes. Om ikke alle oppgaver er gjort så må sjefen stille til ansvar overfor kunder eller ledelsen om hvorfor oppgavene ikke er gjort. Er du veldig lur så sender du en epost til din sjef hvor du skriver at grunnet helsemessige utfordringer kan du dessverre ikke jobbe ekstra i øyeblikket og hvordan han har tenkte seg at XX's oppgaver skal løses mens hun er fraværende. Om du dra "helsekortet" kan han ikke pålegge deg overtid.

Anonymkode: 584b7...159

Det var en lur ide det med e-posten😉 den kan jeg ta! 

Anonymkode: 298f3...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du skal gjøre jobben din. Ta hennes om du får tid, ellers gir du faen. Ikke sykemeldt deg. 

Anonymkode: c5a64...7c1

Dette. Ingen kan pålegge deg å gjøre mer enn din egen jobb. Gjør det du klarer og gi F i resten. Det vil uansett ikke nytte å skifte jobb om du ikke klarer å sette grenser for deg selv. 

Anonymkode: 638f7...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er at jeg ikke kan gi faen. Vi er et team, med de samme arbeidsoppgavene. Og de MÅ gjøres unna i løpet av en arbeidsdag. Så når hun ikke gjør dem, så må andre ta dem. De kan ikke ligge. 

Anonymkode: 298f3...7bf

Tøys.

Du MÅ sette grenser for deg selv, ellers blir du jo syk.

Anonymkode: 638f7...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...