Gå til innhold

Trakasserende eks, politianmeldt. Advokat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sliten nå... Gjorde det slutt med en mann etter lang tid med krangling og stygge kommentarer (begge har vært like dumme der). Men jeg ønsket ikke å fortsette sånn, og gjorde det derfor slutt.

Han begynte å sende vanvittige mengder med sms og mail, hvor han veksler mellom savn, stygge kommentarer og usanne påstander. Jeg har latt være å svare på dette, men bedt han la meg være i fred. Venner har også bedt han la meg være i fred.

Han møtte opp her og forsøkte å komme seg inn til meg via en nabo da jeg ikke ville åpne døra. Så jeg anmeldte han, for det ble for drøyt for min del.

Politiet har valgt å bruke paragraf 266.

Etter anmeldelsen har det eskalert fra hans side med trusler om å melde meg til barnevernet, prøve å få meg sparket fra jobb(jeg informerte sjefen,og han støtter meg), og igjen haglet det inn stygge kommentarer, beskyldninger... Jeg ble bedt av politiet om ikke å svare han, men ta vare på alt han sender. Så ble det stille en hel uke, og jeg klarte å senke skuldrene igjen. Men i går startet han igjen... Både på mail og sms... Nå er jeg så sliten av dette. Han prøver å true meg til taushet, forsøker å manipulere meg til å møte han igjen... Han skal rett og slett ødelegge mest mulig. Jeg ringte politiet igjen i går, da jeg fikk beskjed om å ringe dersom han fortsatte, og fikk beskjed om å kontakte etterforsker på mandag for å anmelde igjen. 

Men hva hjelper det å anmelde han atter en gang? Utvider de anmeldelse til noe mer alvorlig da, eller hva? Jeg føler for å kontakte advokat, for når han går etter jobben min og barna mine i tillegg til å true venner av meg til å overtale meg, da ønsker jeg rett og slett bistand. Politiet kaller dette trakassering, sjikane og forsøk på inntrenging... Så hvorfor gjør de ikke noe? Skal han få ødelegge ennå mer før de kan gjøre noe? Etter lang tid med dette merker jeg det begynner å bli tøft 😔

Og ift advokat, hva slags advokat bør jeg kontakte? Dette er jo ikke familierett, barnevern eller slikt, og jeg har ingen erfaring 😔

Har dere noen tanker og tips til meg, blir jeg veldig glad ❤️

Anonymkode: c85f9...647

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt, så flott at du har anmeldt ham! Det er så viktig at slike tilfeller får reaksjoner fra politi og ev. domsstoler.

Dette mener jeg går under strafferett, selv om jeg ikke er 100 % sikker.

Det kan være du kan få vurdert om du kan ha rett på bistandsadvokat også siden han har blitt mer direkte og hissig med truslene, og at de også involverer barna og jobben din.

Jeg ville ringt et advokatkontor og fått dem til å vurdere om du har rett på det, og de kan også sikkert rådgi deg ang. hvilken advokat som er god på slike saker.

Det som er veldig positivt er at du har bevis for truslene han kommer med. Jeg vil anta at politiet vil kunne utvide siktelsen mot ham, i hvert fall med § 263 i tillegg, og alvorlighetsgrad og opplagthet/bevis tror jeg kan få raskere gang i saken (lov å håpe).

Jeg ville bedt om besøks- og kontaktforbud i tillegg. Bryter han det kan han fengsles.

Kontakt advokat i morgen tidlig, og så anmelder du ham på nytt etterpå.

Ta vare på deg selv fremover. Slike menn kan bli en mer alvorlig trussel også, så ikke ta noen sjanser. Ikke vær alene ute om du kan unngå det, aldri gå ut uten mobilen din. Har du muligheten, begynn å være litt "uforutsigbar", f.eks. ta en annen vei hjem fra jobb, handle mat i andre butikker enn du bruker osv. Ikke vær redd for å be andre om hjelp.

Anonymkode: bb3eb...588

Skrevet

Tusen takk for langt og godt svar ❤️

Ja,dette har gått over alle støvleskaft nå😔 Jeg bort heldigvis i et borettslag som har vakthold, så vaktselskapet er informert,og holder et ekstra øye med min leilighet. Det er virkelig skummelt, jeg hadde aldri sett for meg at han skulle bli sånn her.

Hva mener du med at jeg kan ha rett på bistandsadvokat? 

Skal absolutt ringe et advokatkontor i morgen ja.

Tusen takk igjen for svar og råd ❤️

Hi

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for langt og godt svar ❤️

Ja,dette har gått over alle støvleskaft nå😔 Jeg bort heldigvis i et borettslag som har vakthold, så vaktselskapet er informert,og holder et ekstra øye med min leilighet. Det er virkelig skummelt, jeg hadde aldri sett for meg at han skulle bli sånn her.

Hva mener du med at jeg kan ha rett på bistandsadvokat? 

Skal absolutt ringe et advokatkontor i morgen ja.

Tusen takk igjen for svar og råd ❤️

Hi

Bistandsadvokat slipper du vel å betale for, mener jeg. Jeg ville i hvert fall ha sjekket det ut. Men har du muligheten ville jeg uansett ha skaffet en advokat til å hjelpe deg i denne saken, for det kan være tøft å forholde seg til.

Jeg ville forresten også ha vurdert å ta en telefon til barnevernet og fortalt at kjæresten du har slått opp med nå er begynt å true deg, deriblant også med å ev. melde deg til bv uten grunn, at du har beviser for det og at du har anmeldt ham til politiet. Da er de forberedt på det hvis han skulle finne på å kontakte dem. Da ligger du på en måte i forkant av ham, og det kan gjøre det lettere for deg, for da slipper du å gå og være redd for å bli kontaktet av dem ut av det blå.

Jeg ble forfulgt av en mann i flere år, så vet litt om hvordan du føler det. Jeg kjente riktignok ikke den mannen og det var før straffeloven ble endret, så jeg fikk ingen hjelp av politiet den gang. Men jeg kjenner til usikkerheten og frykten du føler på nå, og den er ikke god. Det som er så skummelt er at man ikke vet om det "bare" er trusler eller om de også kan bikke over i å bli voldelige. Derfor er det godt å ha en advokat, og anbefaler deg også å snakke med politiet om dette, for politiet er blitt bedre til å håndtere slike saker etter at jeg opplevde lignende.

Ta smarte valg fremover, gjør avtaler med andre som kan sjekke deg opp innimellom om det er noe, alltid ha mobilen hos deg og oppladet, vær observant når du er ute (og også når du skal ut og inn hjemme), og gjør deg selv uforutsigbar så langt det går. Da sikrer du deg selv en del og gjør det vanskeligere for ham om han ev. vurderer å oppsøke deg.

Klem ❤️

Skrevet

Så leit at du har opplevd det 😔 Håper du har det bra nå i dag ❤️

Jeg håper for guds skyld ikke han blir fysisk... Men nå trodde jeg jo ikke han var kapabel til å forsøke å komme seg inn her via naboen heller da, så jeg tør ikke senke skuldrene... 

Jeg setter veldig pris på rådene dine! Skal ringe advokat i morgen. Har venner og naboer som passer på meg, samt vaktselskapet her jeg bor. Og jeg fikk klar beskjed av politiet om å ringe nødnummer om han dukker opp igjen. 

Skal be om kontaktforbud også i morgen. Jeg var så dum å takke nei til det da jeg anmeldte, for da trodde jeg jo han skulle holde fred... Det ble stikk motsatt 😔

Har også vurdert å kontakte barnevernet selv ja. Har drøftet det med politiet, og de rådet meg til å legge frem bekreftelse på anmeldelsen, for den har jeg jo skriftlig nå. 

Hi

Skrevet

Har ingen gode råd å gi deg, men sender en stor klem❤️ Ta vare på deg selv så godt du kan oppe i dette, og ikke vær redd for å be om hjelp, både av venner/familie og profesjonelle. 

Anonymkode: 073a1...2e5

Skrevet

Tusen takk for klemmen ❤️

Hi

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så leit at du har opplevd det 😔 Håper du har det bra nå i dag ❤️

Jeg håper for guds skyld ikke han blir fysisk... Men nå trodde jeg jo ikke han var kapabel til å forsøke å komme seg inn her via naboen heller da, så jeg tør ikke senke skuldrene... 

Jeg setter veldig pris på rådene dine! Skal ringe advokat i morgen. Har venner og naboer som passer på meg, samt vaktselskapet her jeg bor. Og jeg fikk klar beskjed av politiet om å ringe nødnummer om han dukker opp igjen. 

Skal be om kontaktforbud også i morgen. Jeg var så dum å takke nei til det da jeg anmeldte, for da trodde jeg jo han skulle holde fred... Det ble stikk motsatt 😔

Har også vurdert å kontakte barnevernet selv ja. Har drøftet det med politiet, og de rådet meg til å legge frem bekreftelse på anmeldelsen, for den har jeg jo skriftlig nå. 

Hi

Ja, det er akkurat det at han ble verre etter å ha blitt anmeldt som bekymrer meg også, på dine vegne. Derfor du må være veldig observant fremover.

Godt du bor såpass sikkert og at du har et godt nettverk rundt deg :) Ta kontakt med advokat og politiet igjen i morgen, tror det vil lette deg litt.

Jeg har det bra. Men han som forfulgte meg sluttet ikke før jeg hadde flyttet fra stedet, pågikk i mange år. Helt surrealistisk da jeg ikke kjente ham, ikke hadde felles venner/bekjente, aldri hadde snakket med ham. Jeg greide å unngå at han oppdaget hvor jeg bodde (brukte mange timer på å gå og vente steder til han enten mistet meg av syne eller gikk lei eller ble redd fordi jeg oppholdt meg på steder med videoovervåkning), og dermed hadde han heller ikke noe navn på meg, så da ble jeg helt kvitt ham når jeg flyttet derfra. Det tok tid etterpå før jeg kunne gå ute uten å kikke meg over skulderen og ikke alltid analysere gater, gatebelysning, smug, hekker osv., som kunne utgjøre muligheter for å bli tatt. Men i dag har jeg det bra :)

Skrevet

Så godt å høre at du har det bra i dag ☺️ Han der hørtes jo helt gal ut 😔 

Må sove litt her nå, men igjen tusen takk ❤️ Sov godt når du kommer så langt ☺️

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så godt å høre at du har det bra i dag ☺️ Han der hørtes jo helt gal ut 😔 

Må sove litt her nå, men igjen tusen takk ❤️ Sov godt når du kommer så langt ☺️

Kom deg i seng så du er klar for alt du skal gjøre i morgen :)

Lykke til fremover, håper han tar til fornuft og gir seg.

Takk, og sov godt du også ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...