Gå til innhold

11 år - mas om å få dra på stranda og til byen uten voksne.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sikkert veldig streng, jeg sier nei.

Det er veldig ulike grenser for venninnene, og min datter sammen med en til er de som har de strengeste grensene.

De andre drar på senteret, spiser i byen, drar og bader osv alene

Hva tenker dere?

By med ca 70.000 innbyggere. Endel ungdom som henger i sentrum.. 

Anonymkode: 17a8e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er blitt frarådet å sende ungdommene alene på sentrene her vi bor. Mye kriminalitet. Men jeg vet at de ungene som aldri har hatt grenser hjemme, de har gjort sånne saker siden de gikk i 5 klasse, men disse ungdommene er nå  havnet på skråplanet alle som en..  Å bade alene i en alder av 11 kunne jeg nok ikke tillatt heller, selv om de kan svømme. Med alle de drukningsulykken som er , så er jeg veldig skeptisk til akkurat dette.

Når vi var barn, gikk vi på alt dette på egenhånd fra vi var ganske små. Jeg har selv holdt på å drukne under en av disse badeturene vi hadde på egenhånd, når jeg var i tenårene, selv om jeg alltid har vært en god svømmer, så vet hvor lite som skal til før det ender katastrofalt. Hadde  vi bodd et sted der det ikke var så mye kriminalitet, hadde jeg nok latt ungene få reist til byen sammen med venner, men ikke når de var i en alder av 11, ville nok ventet til de var startet på ungdomsskolen. 

Anonymkode: e9995...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi er blitt frarådet å sende ungdommene alene på sentrene her vi bor. Mye kriminalitet. Men jeg vet at de ungene som aldri har hatt grenser hjemme, de har gjort sånne saker siden de gikk i 5 klasse, men disse ungdommene er nå  havnet på skråplanet alle som en..  Å bade alene i en alder av 11 kunne jeg nok ikke tillatt heller, selv om de kan svømme. Med alle de drukningsulykken som er , så er jeg veldig skeptisk til akkurat dette.

Når vi var barn, gikk vi på alt dette på egenhånd fra vi var ganske små. Jeg har selv holdt på å drukne under en av disse badeturene vi hadde på egenhånd, når jeg var i tenårene, selv om jeg alltid har vært en god svømmer, så vet hvor lite som skal til før det ender katastrofalt. Hadde  vi bodd et sted der det ikke var så mye kriminalitet, hadde jeg nok latt ungene få reist til byen sammen med venner, men ikke når de var i en alder av 11, ville nok ventet til de var startet på ungdomsskolen. 

Anonymkode: e9995...589

Jeg tenker veldig likt deg.

Så må jeg bare jobbe med å stole på at det ikke blir press til å gjøre disse tingene når jeg tror hun farter rundt i nærområdet..

Jeg blir utrolig skremt av de badeulykker. Jeg skal intensivere turer til svømmehallen nå når den åpner igjen, sånn at datteren min blir bedre til å svømme. Hun har gått på svømmekurs i flere omganger, men er ikke helt trygg enda. Og det er noe helt annet å bade i vann enn i basseng
 

HI

Anonymkode: 17a8e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jenter på 11 og 13 får dra til senteret om de har et ærend der, men ikke henge der. 

De var der på fredag etter skolen for å kjøpe servietter og pynt til bursdag nå i helga. Det er viktig å lære at butikkene er der for å brukes, men ikke for å henge i. 

Her er det også mye nasking og "gjenger" med ungdommer så de anbefaler å holde ungene borte så lenge som mulig pga negativ påvirkning. 

Reise alene på stranda får mine lov til fra sommeren før ungdomsskolen. 

Anonymkode: 383e9...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar 😊

Det er vanskelig når det er så forskjell på hva venner får lov til. Jeg er jo da den kjipeste moren i universet som stort sett ikke forstår noe om det å være ung 😊 

HI

Anonymkode: 17a8e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tiåring og det er fullstendig uaktuelt. Kan ikke se at det skal endre seg de nærmeste årene.

Vi bor 50 meter fra fjorden, og bader mye. Men aldri uten oppsyn. Det holder IKKE å være en god svømmer eller at der er andre folk som bader. Også voksne kan få krampe. Da kan du være OL-vinner og likevel drukne. Man drukner stille så at der er 50 andre som ikke har øynene på ditt barn holder ikke!! Det handler heller ikke bare om faren for å drukne selv, men om en som er i gjengen drukner så må de også leve med det traumet resten av livet.

Ungdommer kan plutselig finne på svømme lange distanser på dypt vann. Hoppe fra høyder og andre ting uten konsekvenstenking. Når det er for seint så er det for seint.

Jeg sier heller nesten aldri nei når de vil bade, og tusler meg en tur ned og passer på fra litt avstand. 

 

Anonymkode: 20085...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er sikkert veldig streng, jeg sier nei.

Det er veldig ulike grenser for venninnene, og min datter sammen med en til er de som har de strengeste grensene.

De andre drar på senteret, spiser i byen, drar og bader osv alene

Hva tenker dere?

By med ca 70.000 innbyggere. Endel ungdom som henger i sentrum.. 

Anonymkode: 17a8e...b3b

skjønner deg når det gjelder byen,det får ikke min heller lov til,men han drar alene til stranden med venner, han blir 11 i november

Anonymkode: b8237...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

skjønner deg når det gjelder byen,det får ikke min heller lov til,men han drar alene til stranden med venner, han blir 11 i november

Anonymkode: b8237...a41

Jeg er faktisk mye mer engstelig for stranda! 
 

HI

Anonymkode: 17a8e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Jeg er faktisk mye mer engstelig for stranda! 
 

HI

Anonymkode: 17a8e...b3b

Oki, har synes vi det går veldig fint, veldig god svømmer

Anonymkode: b8237...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine må reise et stykke til nabokommunen for å komme til senter. Kommunen der er heller ikke stor - under 10.000 innbyggere.  Har vær spørsmål én gang fra 12 åringen, og da skulle foreldrene til veninna dit også.  Veninnene skulle få lov å gå rundt på egenhånd mens foreldrene gjorde sine ting andre plasser i kommunen. Da sa jeg ja gitt.  Heldigvis ikke en problemstilling jeg har trengt å ta stilling til ellers. 

Bading derimot! Der er jeg vist utrolig kjip! Mine barn er konkurasesvømmere, og dermed meget svømmedyktige.  Men de får IKKE lov å dra på stranda alene i en alder av 10 og 12 år uten oppsyn av voksne! Jeg melder meg gjerne frivelig (Og oftes er det jeg som må avgårde), jeg trenger ikke sitte sammen med dem, men det SKAL være voksne tilstede!

Anonymkode: 1378a...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oki, har synes vi det går veldig fint, veldig god svømmer

Anonymkode: b8237...a41

Det går jo fint frem til det ikke går fint... 

Anonymkode: bb6d0...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oki, har synes vi det går veldig fint, veldig god svømmer

Anonymkode: b8237...a41

Ja, da er det tryggere 😊 Jeg skal sørge for at datteren min får mye trening nå fremover.

HI

Anonymkode: 17a8e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine må reise et stykke til nabokommunen for å komme til senter. Kommunen der er heller ikke stor - under 10.000 innbyggere.  Har vær spørsmål én gang fra 12 åringen, og da skulle foreldrene til veninna dit også.  Veninnene skulle få lov å gå rundt på egenhånd mens foreldrene gjorde sine ting andre plasser i kommunen. Da sa jeg ja gitt.  Heldigvis ikke en problemstilling jeg har trengt å ta stilling til ellers. 

Bading derimot! Der er jeg vist utrolig kjip! Mine barn er konkurasesvømmere, og dermed meget svømmedyktige.  Men de får IKKE lov å dra på stranda alene i en alder av 10 og 12 år uten oppsyn av voksne! Jeg melder meg gjerne frivelig (Og oftes er det jeg som må avgårde), jeg trenger ikke sitte sammen med dem, men det SKAL være voksne tilstede!

Anonymkode: 1378a...cea

Vi har også gjort det sånn, at vi drar ned til byen sammen - også deler vi oss sånn at hun får prøvd seg litt alene eller med en venninne, men da er vi liksom 2 min unna om noe skulle skje.. 
 

Jeg er like «kjip» som deg medbading. Jeg HÅPER bare st hun ikke drar uten å spørre når de sier at de er på skolen eller noe.. 

Vanskelig alder!

HI

Anonymkode: 17a8e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest nå i helga druknet en 14 åring, med tre kompiser som vitner. Plutselig var han vekk og de fant han ikke.... 

En ting er at det er grusomt for familien som mistet han, men de tre vennene må jo også leve med at de ikke oppfattet at han trengte hjelp.

Jeg har sagt at de ikke får dra på stranda alene før sommeren før ungdomsskolen, men selv da har jeg ikke sluppet de ned helt lett hjerte. Selv en olympisk svømmer kan få krampe og drukne, særlig i kaldt vann. 

Vi har basseng i hagen og ungene har svømt som seler før de begynte på skolen, aldri vært noe å utsette på svømmeferdighetene deres, men det er flere ting å tenke på. 

Anonymkode: 383e9...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til byen får ungene kun gjøre når de har noe de skal gjøre, de får ikke lov å henge. De kan sykle til byen,kjøpe den buksa de skal kjøpe og komme hjem igjen. Evt dra på kafe med en venn og så hjem igjen. Møte mange i byen er ikke greit, de vet jeg vet hvor lang tid de ca bruker så å lure seg unna fungerer ikke på meg. 
Jeg jobberr selv i butikk og det er ungdommene som ikke har noe mål og mening som gjør dumme ting, oftes samlet i en gjeng. De utfordrer hverandre til å siog gjøre ting som de vanligvis ikke hadde gjort alene eller med en venn bare. Nå som de har blitt større har de sagt jeg ikke er så streng og reglene er fornuftige. 17åringen som nå jobber i butikk sier at jeg har veldig rett i at ungdom som henger gjør mye mer dumme ting enn om der alene, så mamma hadde rett der (nå er hun den som må bryte inn når hun ser noe, be de forlate butikken osv) 

Bade alene får de ikke lov til. Jeg har sagt de får dra å bade alene når de føler de er voksne nok til å få ett bevistløs menneske opp fra vann, utføre hjerte og lungeredning og leve med at de kanskje ikke klarte å redde livet til ett menneske. For om de er de eneste i nærheten så forventer jeg at de gjør dette. Vips, så var det ikke så gøy å bade alene. Vi har hytte rett ved vannet, vi bor ikke så langt fra vannet så mulighetene for å bade er mange. Kompromisset vårt er at de kan bade om det er andre voksne tilstede. Slik som på hytta så passer alle på alle, så helt uvesentlig hvem voksne som er der, de holder ett øye med alle. Her hjemme så avtaler de gjerne med venner som bor nermere og som foreldre kan komme om det ikke er noen voksne kjente på stranden. Heldigvis har de fleste av ungenes venne nesten samme regel som oss. Jeg har blitt ringt etter for å være badevakt flere ganger, det er helt greit for meg å sitte og lese en bok i skyggen. Ungdommen kan bade og kose seg, jeg holder ett overblikk og koser meg med boka eller strikketøyet. 

Anonymkode: 54a38...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...