Gå til innhold

Motstridende reiseråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/gotland-ferie-dette-ma-du-vite/72565607

Jeg strever med å forstå de nye reglene. Er lei av motstridende råd nå. 

Med de nye rådene er det greit å bruke Sverige som transittland for å komme seg til Gotland, Finland og Danmark. Man kan også stoppe og handle mat og diverse, uten å gå i karantene etterpå. 

Hvorfor er det greit? Men det er ikke greit å kjøre rett over grensa, handle, utføre god smittevern og så dra hjem igjen. 

Et scenario. Jeg bor i Trøndelag. For å komme til Finland, må jeg kjøre over 8 timer for å ta ferje over. Det er korteste vei. Da må man stoppe og spise og handle og fylle drivstoff. Samme på vei hjem. Det har jeg lov til. 

Men å dra rett over grensa til Storlien, handle litt, noe som tar max en time og der finnes det knapt en svenske, og dra hjem. Nei det må man ikke. 10 dager karantene.

Jeg blir matt av motstridelser. 

Anonymkode: 5feff...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse slikt om dagen. Det har jo med at man gradvis løser opp å gjøre. 

Det er ikke så mange som bruker Sverige som transittland, men veldig mange vil svippe over for å handle om de åpner for det. 

Barnehage er lov, men ikke barnepass på treningssenteret. 

Fulle fly er lov, men ikke teater. 

Det åpnes litt og litt, mer og mer blir lov, også ser man litt hvordan smittespredningen blir for hvert trinn 

Men akkurat det med Sverige er lett å forstå altså, å åpne litt for de som vil kjøre gjennom, og å åpne for alle som vil harryhandle utgjør en ganske stor forskjell på hvor mange som kan dra smitte tilbake til Norge. 

Anonymkode: 17e27...ce4

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/gotland-ferie-dette-ma-du-vite/72565607

Jeg strever med å forstå de nye reglene. Er lei av motstridende råd nå. 

Med de nye rådene er det greit å bruke Sverige som transittland for å komme seg til Gotland, Finland og Danmark. Man kan også stoppe og handle mat og diverse, uten å gå i karantene etterpå. 

Hvorfor er det greit? Men det er ikke greit å kjøre rett over grensa, handle, utføre god smittevern og så dra hjem igjen. 

Et scenario. Jeg bor i Trøndelag. For å komme til Finland, må jeg kjøre over 8 timer for å ta ferje over. Det er korteste vei. Da må man stoppe og spise og handle og fylle drivstoff. Samme på vei hjem. Det har jeg lov til. 

Men å dra rett over grensa til Storlien, handle litt, noe som tar max en time og der finnes det knapt en svenske, og dra hjem. Nei det må man ikke. 10 dager karantene.

Jeg blir matt av motstridelser. 

Er du ofte i Finland på ferie, da? Gjør du dette hvert år, eller er det en ren teoretisk øvelse?

Skrevet
27 minutter siden, Pashla skrev:

Er du ofte i Finland på ferie, da? Gjør du dette hvert år, eller er det en ren teoretisk øvelse?

Det har vel ingenting med problemstillingen å gjøre? Spørsmålet er hvorfor det ene er greit mens det andre utløser karanteneplikt. Om jeg forsto hi rett. 

Anonymkode: 017aa...81e

Skrevet
28 minutter siden, Pashla skrev:

Helt teoretisk.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt teoretisk.

Men da har du jo fått svaret. Stor forskjell på om noen få bruker Sverige som transittland og at en haug med nordmenn reiser til Sverige å handler.

Ingen stor forskjell på hva de kan dra hjem av smitte, men en veldig stor forskjell på hvor mange som kan dra smitte hjem.

Anonymkode: 17e27...ce4

Skrevet

Ikke alle reiser på bilferie på den måten, og de fleste av disse gjør det maks en gang i året. Så antallet som kjører over, stopper noen timer i Sverige før de reiser videre er veldig lavt i forhold til hvor mange som hadde reist på ren harryhandel hvis det hadde vært lov. Derfor er det ene lov og ikke det andre.

Skrevet (endret)
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel ingenting med problemstillingen å gjøre? Spørsmålet er hvorfor det ene er greit mens det andre utløser karanteneplikt. Om jeg forsto hi rett. 

Anonymkode: 017aa...81e

Trøndere på vei tvers over Sverige på den breieste delen av landet er vel ikke et utbredt problem. Det er derfor man kan gi det rådet. Når folk i Nord-Norge besøker Finland (noe som er enormt populært, fordi badevannet er varmere i Bottenviken enn i Atlanteren), så kjører de innom en "snipp" av Sverige før de er inne i Finland. På samme måte som folk i sør kjører via Sverige til Danmark. I begge tilfeller klarer man turen mellom de to grensene på 4-5 timer, dvs fyll bensin på norsk side, kjøp litt mat og drikke, og fyr løs.

Endret av Pashla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...