Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #1 Skrevet 14. juni 2020 Er det normalt at bv drar til barnehagen uten og si i fra til foreldrene først? At de vil gå og se hvordan 3 åringen trives i barnehagen? Si meg eller ikke men det føles veldig ubehageligt og høre fra barnehage ansatte at Saksbehandler tok seg en tur til barnehagen for og sjekke barnet mitt uten at jeg får noe som helst beskjed om det. Er ikke første gang heller det har skjedd. Pleier barnehagen og blande seg med bv? Da meiner jeg møter. Bekjent av meg sa at barnehagen ikke involverer seg i bv men er det sant? Kan bv ha møter med barnehagen uten at jeg får vite om det? Anonymkode: 03412...963
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #2 Skrevet 14. juni 2020 De har plikt til å undersøke uten at du er med ja. Anonymkode: 89ec1...90f
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #3 Skrevet 14. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det normalt at bv drar til barnehagen uten og si i fra til foreldrene først? At de vil gå og se hvordan 3 åringen trives i barnehagen? Si meg eller ikke men det føles veldig ubehageligt og høre fra barnehage ansatte at Saksbehandler tok seg en tur til barnehagen for og sjekke barnet mitt uten at jeg får noe som helst beskjed om det. Er ikke første gang heller det har skjedd. Pleier barnehagen og blande seg med bv? Da meiner jeg møter. Bekjent av meg sa at barnehagen ikke involverer seg i bv men er det sant? Kan bv ha møter med barnehagen uten at jeg får vite om det? Anonymkode: 03412...963 De har ikke lov til å opptre på den måten hvis du ikke har gitt skriftlig samtykke til det. Klag. Anonymkode: 5a096...7a6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #4 Skrevet 14. juni 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har plikt til å undersøke uten at du er med ja. Anonymkode: 89ec1...90f De er pliktige å samarbeide med foreldrene, ha god dialog, og huske på deres rettsvern i prosessen. Anonymkode: 5a096...7a6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #5 Skrevet 14. juni 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har ikke lov til å opptre på den måten hvis du ikke har gitt skriftlig samtykke til det. Klag. Anonymkode: 5a096...7a6 De har ikke spurt noe om dette, så synes de tar seg veldig til rette.. Må man skrive under det? Anonymkode: 03412...963
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #6 Skrevet 14. juni 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har ikke spurt noe om dette, så synes de tar seg veldig til rette.. Må man skrive under det? Anonymkode: 03412...963 Ved første møte i en undersøkelse ber de ofte om at du signerer et samtykke til å innhente informasjon. Hvis du skriver under på dette, har du samtykket til at de snakker med barnehagen. Anonymkode: 605a4...fa8
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #7 Skrevet 14. juni 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ved første møte i en undersøkelse ber de ofte om at du signerer et samtykke til å innhente informasjon. Hvis du skriver under på dette, har du samtykket til at de snakker med barnehagen. Anonymkode: 605a4...fa8 Hva om jeg ikke gjør? Har dårlig erfaring sist gang jeg samtykket at de kunne snakke med en slags åpen barnehage jeg gikk på. De ansatte i den åpen barnehagen kom i møte sammen med meg og første saksbehandleren jeg hadde, etter møte så jeg at de snakker ca 1 time utenfor huset mitt, 2 uker etter det møter, Så var de ansatte der plutselig «bekymret» Noe de aldri var før siden de skrytet så mye om hvor bra jeg var med barnet og kontakten. Noe som slo alarm hos meg, Dette var en liten møte med de ansatte der, At dei skulle senda en bekymrings melding til bv, Noe som jeg ikke hadde fått med meg rett og slett, og da kom jeg på den dagen de snakket utenfor huset mitt med saksbehandleren, Når jeg forklarte dette, så viste de ikke hva i all verden de skulle si og hun ene begynte og bli sint. Så jeg har dårlig erfaring med det.. Anonymkode: 03412...963
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #8 Skrevet 14. juni 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva om jeg ikke gjør? Har dårlig erfaring sist gang jeg samtykket at de kunne snakke med en slags åpen barnehage jeg gikk på. De ansatte i den åpen barnehagen kom i møte sammen med meg og første saksbehandleren jeg hadde, etter møte så jeg at de snakker ca 1 time utenfor huset mitt, 2 uker etter det møter, Så var de ansatte der plutselig «bekymret» Noe de aldri var før siden de skrytet så mye om hvor bra jeg var med barnet og kontakten. Noe som slo alarm hos meg, Dette var en liten møte med de ansatte der, At dei skulle senda en bekymrings melding til bv, Noe som jeg ikke hadde fått med meg rett og slett, og da kom jeg på den dagen de snakket utenfor huset mitt med saksbehandleren, Når jeg forklarte dette, så viste de ikke hva i all verden de skulle si og hun ene begynte og bli sint. Så jeg har dårlig erfaring med det.. Anonymkode: 03412...963 De kan likevel innhente opplysninger. Men da uten ditt samtykke. Utgangspunktet er at de skal samarbeide med deg så langt det er mulig, men om du ikke vil samarbeide, så må de finne andre metoder Anonymkode: 605a4...fa8
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #9 Skrevet 14. juni 2020 Hvis jeg forstår rett så har du lenge hatt samarbeid/hjelp av bv? De trenger ikke alltid å spørre deg om videre oppfølging av barnet, nei. Jeg forstår du blir stresset av dette derfor ville jeg på en fin måte tatt dette opp med barnehage og bv. Bare spørre om retningslinjer de har der. Er du i tvil så ville jeg hørt med noen som har peiling, f.eks fvk eller kanskje helsestasjonen. Det er ikke sikkert de har brutt noen regler selv om du føler det som et overtramp. Anonymkode: 986c0...3ef
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #10 Skrevet 14. juni 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis jeg forstår rett så har du lenge hatt samarbeid/hjelp av bv? De trenger ikke alltid å spørre deg om videre oppfølging av barnet, nei. Anonymkode: 986c0...3ef Jo, det trenger vi. I undersøkelsesperioden kan opplysninger innhentes også uten samtykke (men skal "i størst mulig utstrekning innhentes i samråd med" foresatte). Vi har krav på å snakke med barnet alene om nødvendig. Men straks undersøkelsen er over, må videre tiltak enten være med samtykke fra foresatte eller besluttet som tvangstiltak i Fylkesnemnda. Dersom en bekymringsmelding gir mistanke om at barnet er utsatt for vold/overgrep er det relativt vanlig å snakke med barnet før foreldre informeres. I andre saker relativt uvanlig. Anonymkode: 0112e...e9a
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #11 Skrevet 14. juni 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Ved første møte i en undersøkelse ber de ofte om at du signerer et samtykke til å innhente informasjon. Hvis du skriver under på dette, har du samtykket til at de snakker med barnehagen. Anonymkode: 605a4...fa8 Hun har i tilfelle gitt samtykke til at det innhentes informasjon (fra styrer og de ansatte), ikke at den barneversansatte selv skal observere og mene. Dette er to forskjellige ting. Anonymkode: 5a096...7a6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #12 Skrevet 14. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har i tilfelle gitt samtykke til at det innhentes informasjon (fra styrer og de ansatte), ikke at den barneversansatte selv skal observere og mene. Dette er to forskjellige ting. Anonymkode: 5a096...7a6 Hvis barnet er 3 år og vanskelig å ha samtale med, kan observasjon erstatte det Anonymkode: 605a4...fa8
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #13 Skrevet 14. juni 2020 Du får vel skriv fra hver eneste barneverns møte du har vært på? Og du kan be om innsyn i saken å få kopi av alle andre møtet med barnehagen o.l. Jeg vet det koster flesk, men ansett advokat. Da blir alt plutselig gjort skikkelig og etter boka. Jeg har vært i din situasjon. Anonymkode: 64ba3...d56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå