Gå til innhold

2 eller 3 barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange barn har du, og har noen ‘velta lasset’?

Hva avgjør om dere ville få et tredje barn, eller; hva avgjorde at det ble med to? Økonomi, tid, oppfølging, hus? 

Har bare hatt et bilde i hodet, hvor vi er en familie på 3! Dette er selvfølgelig veldig hypotetisk, da vi ikke er i gang med nr 2 enda 😂 Men ønsker likevel å høre andres erfaringer!! Veldig viktig for meg å ha tid til barna mtp idrett, skole osv osv. Trenger ikke ha voldsom økonomi, men de skal ikke mangle noe. ❤️ 

Og ift egen situasjon får vi jo et bedre overblikk når vi er en familie på 4. Men vil gjerne høre ‘positive og negative’ sider ved ulikt antall barn.

Anonymkode: 8bf81...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var enige om to barn da vi giftet oss, og fikk to barn med 2,5 år mellom.

Etter nærmere tre år snakket vi sammen og synes egentlig to var litt lite, er vi ferdige alt med denne fasen av livet liksom... Så vi valgte å få nr tre, og 1,5 år senere kom jammen nr fire også selv om det ikke var helt planlagt.

Nå er de 11, 13, 16 og 19 år gamle og vi har aldri angret. Ingen veltet lasset her ihvertfall. Vi har vært heldige og fått fire friske barn da, ingen diagnoser eller spesielle behov å ta hensyn til. De er veltilpassede, gjør det greit på skolen, driver idrett og lever aktive liv med mange venner alle fire. 

Mye å gjøre for oss foreldre selvfølgelig, mye kjøring og henting, oppfølging av lekser, bidra på idrett og dugnader osv, men det er givende arbeid å følge opp sine egne barn. Vi har stort hus og muligheter for vennebesøk, overnattinger osv og kjenner vennene til barna godt. Jeg tenker at fasen med hjemmeboende barn er en fin fase i livet og jeg har aldri savnet barnefri helger, ferier osv.

Nå begynner barna her å bli store og mer selvstendige, eldste reiser i militæret nå, nest eldste har tatt lappen på lett motorsykkel, tredjemann har akkurat blitt gammel nok til å gå på stranden med kompiser og yngste er også i ferd med å vokse til.

Man kan ikke få mange barn om man er veldig opptatt av egentid, barnevakt osv. Heller ikke om begge har veldig krevende jobber (jeg har jobbet litt redusert når ungene var små). 

Det er ikke så uvanlig å få flere barn enn to lenger, og jeg kjenner mange som har både tre, fire og fem barn. De fleste klarer det utmerket. Det er selvfølgelig noen man setter litt spørsmålstegn ved prioriteringene til, som naboen til svigermor som har fire barn med fire forskjellige menn, ikke er sammen med noen av dem og alle fire barna har div diagnoser og ikke blir fulgt særlig bra opp. Men slike er det langt mellom i min verden, de fleste som får mange barn er innstilt på å følge opp mange barn.

Anonymkode: fdf1b...a01

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var enige om to barn da vi giftet oss, og fikk to barn med 2,5 år mellom.

Etter nærmere tre år snakket vi sammen og synes egentlig to var litt lite, er vi ferdige alt med denne fasen av livet liksom... Så vi valgte å få nr tre, og 1,5 år senere kom jammen nr fire også selv om det ikke var helt planlagt.

Nå er de 11, 13, 16 og 19 år gamle og vi har aldri angret. Ingen veltet lasset her ihvertfall. Vi har vært heldige og fått fire friske barn da, ingen diagnoser eller spesielle behov å ta hensyn til. De er veltilpassede, gjør det greit på skolen, driver idrett og lever aktive liv med mange venner alle fire. 

Mye å gjøre for oss foreldre selvfølgelig, mye kjøring og henting, oppfølging av lekser, bidra på idrett og dugnader osv, men det er givende arbeid å følge opp sine egne barn. Vi har stort hus og muligheter for vennebesøk, overnattinger osv og kjenner vennene til barna godt. Jeg tenker at fasen med hjemmeboende barn er en fin fase i livet og jeg har aldri savnet barnefri helger, ferier osv.

Nå begynner barna her å bli store og mer selvstendige, eldste reiser i militæret nå, nest eldste har tatt lappen på lett motorsykkel, tredjemann har akkurat blitt gammel nok til å gå på stranden med kompiser og yngste er også i ferd med å vokse til.

Man kan ikke få mange barn om man er veldig opptatt av egentid, barnevakt osv. Heller ikke om begge har veldig krevende jobber (jeg har jobbet litt redusert når ungene var små). 

Det er ikke så uvanlig å få flere barn enn to lenger, og jeg kjenner mange som har både tre, fire og fem barn. De fleste klarer det utmerket. Det er selvfølgelig noen man setter litt spørsmålstegn ved prioriteringene til, som naboen til svigermor som har fire barn med fire forskjellige menn, ikke er sammen med noen av dem og alle fire barna har div diagnoser og ikke blir fulgt særlig bra opp. Men slike er det langt mellom i min verden, de fleste som får mange barn er innstilt på å følge opp mange barn.

Anonymkode: fdf1b...a01

Tusen takk for langt og utfyllende svar! ❤️ Så koselig å lese!! Kunne sikkert hatt 4 barn jeg også, men da må man plutselig ha så himla store biler også. Hehe.

Men så flott å høre at alt kan fungere så fint! Min samboer er nok mer opptatt av egentid osv enn meg, men tror sånn sett vi skulle fungert flott med 3 barn. (Nå må vi selvsagt begi oss ut på nr 2 først 😂) Men jeg gleder meg veldig!! Her blir det ca rett over 3 år mellom barna (håper jeg). Og det er perfekt :) Så får vi se om gubben ser for seg litt større familie etter hvert.

Forøvrig veldig klar på at jeg ønsker barn med én mann! Skape familien jeg har drømt om. Ikke måtte sende barna mine hit og dit annenhver helg :(( 

Igjen - takk for lang og hyggelig svar ❤️

Skrevet (endret)

Vi har tre tette barn, hvor nr 3 er kun 2måneder gammel. 

Jeg syntes det var mye vanskeligere å bli vant til 2 barn da nr 2 ble født. Da sleit vi en del. Nr 3 har sklidd rett inn og har ikke vært noe problem. Aldri angret. 

Egentid var det stort sett slutt på da nr 2 kom. Er ikke så mye verre med 3 enn 2 mtp arbeid og mangel på egentid. Egentid er mens de to minste sover og etter alle har lagt seg om kvelden. Resten av dagen går i ett de dagene jeg et hjemme med dem. Må bare prøve å nyte det mens de er små. 

Endret av Pobie
Skrevet

Vi fikk de tre første iløpet av på dagen fire år. 

Det var til tider veldig hektisk. Tre små barn og tre i barnehagen. Men de har hatt så mye glede av hverandre. Det har alltid vært noen å leke med. 

Vi hadde det ganske trangt økonomisk de første årene.  Men ungene har ikke merket noe til det. Vi har hatt masse fine teltferier og campingferier, hvor vi har prioritert tid sammen.  Ungene har alltid hatt det de har trengt og mere til.😊 Vi voksne har nok ofret mye for at ungene skal få de de trenger. 

Etter som årene gikk ønsket vi flere barn. Det tok dessverre såpass lang tid før det klaffet at det ble bare et barn til. Vi har nå en hærlig liten flokk på fire barn/ungdommer. 

Vi har vært over gjennomsnittet engasjerte foreldre, med masse verv og trenerjobber. Vi har ofret mye av egentid ved å engasjere oss i ungene, men ser på det som god investering i deres liv. Det har blitt mange mil i bil og mange timer kamper og stevner. 

Vi har hatt noen bekymringer med et kronisk sykt barn, ikke livstruende, men likevel litt omfattende. Men slikt kan man jo aldri sikre seg mot. Vi lærer oss å leve med det, og lar ikke dette styre livene våre. 

Anonymkode: 192c8...bc7

Skrevet

Jeg synes barseltiden med nummer 3 var uproblematisk, men da jeg begynte i jobb igjen synes jeg det ble noen heftige år fra minste var 1-4 år. Da synes jeg nr. 3 veltet lasset. Når han nå er blitt skolegutt går det helt fint selv om det fortsatt er travelt.

Anonymkode: 491a1...b16

Skrevet
27 minutter siden, Pobie skrev:

Vi har tre tette barn, hvor nr 3 er kun 2måneder gammel. 

Jeg syntes det var mye vanskeligere å bli vant til 2 barn da nr 2 ble født. Da sleit vi en del. Nr 3 har sklidd rett inn og har ikke vært noe problem. Aldri angret. 

Egentid var det stort sett slutt på da nr 2 kom. Er ikke så mye verre med 3 enn 2 mtp arbeid og mangel på egentid. Egentid er mens de to minste sover og etter alle har lagt seg om kvelden. Resten av dagen går i ett de dagene jeg et hjemme med dem. Må bare prøve å nyte det mens de er små. 

Takk for svar ❤️ Og gratulerer med den lille på bare 2 mnd!!

Samboer vet han ønsker 2 barn, men virker som han uroer seg veldig mtp egentid, økonomi osv om man skulle hatt flere.. Men det får man ta med tiden :) Uansett veldig hyggelig å lese at andre klarer seg såpass fint med 3 eller flere! ❤️

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk de tre første iløpet av på dagen fire år. 

Det var til tider veldig hektisk. Tre små barn og tre i barnehagen. Men de har hatt så mye glede av hverandre. Det har alltid vært noen å leke med. 

Vi hadde det ganske trangt økonomisk de første årene.  Men ungene har ikke merket noe til det. Vi har hatt masse fine teltferier og campingferier, hvor vi har prioritert tid sammen.  Ungene har alltid hatt det de har trengt og mere til.😊 Vi voksne har nok ofret mye for at ungene skal få de de trenger. 

Etter som årene gikk ønsket vi flere barn. Det tok dessverre såpass lang tid før det klaffet at det ble bare et barn til. Vi har nå en hærlig liten flokk på fire barn/ungdommer. 

Vi har vært over gjennomsnittet engasjerte foreldre, med masse verv og trenerjobber. Vi har ofret mye av egentid ved å engasjere oss i ungene, men ser på det som god investering i deres liv. Det har blitt mange mil i bil og mange timer kamper og stevner. 

Vi har hatt noen bekymringer med et kronisk sykt barn, ikke livstruende, men likevel litt omfattende. Men slikt kan man jo aldri sikre seg mot. Vi lærer oss å leve med det, og lar ikke dette styre livene våre. 

Anonymkode: 192c8...bc7

Dette hørtes veldig koselig ut ❤️ kjenner meg veldig igjen, da jeg også er veldig engasjert. Lever og ånder for barnet mitt, og kan derfor se for meg gjerne 3 barn! Har så mye å gi 😍 og er så innstilt på å være trener for fotball- eller håndballaget, kjøre hit og dit, heie og oppmuntre på stevner, hjelpe med lekser, dugnader! Åh, barn er livet 😅❤️❤️

Skrevet

Har aldri hatt tre barn, men vi gjekk for nr tre og så vart det tvillingar gitt. Det har og er til tider utfordrande, sjølv om eg sjølvsagt ikkje ville vore nokon forutan.

Anonymkode: 79325...32c

Skrevet

Vi var veldig bestemt på 3 barn, når vi hadde 1. Men så fikk vi nr 2, og fant ut at det holdt. 1 er som 1, 2 er som 10 😉 

Anonymkode: 2f93f...3f4

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var veldig bestemt på 3 barn, når vi hadde 1. Men så fikk vi nr 2, og fant ut at det holdt. 1 er som 1, 2 er som 10 😉 

Anonymkode: 2f93f...3f4

Haha, sånn jeg sier også!! 😅 Må vente og se hvordan det er med 2 først. Kan jo bli veldig overveldende.. Og ja, jeg er forberedt på at det blir en prøvelse 😂 Tror likevel jeg kommer til å ønske ett til (men dog når yngste er 4-5 kanskje?!) 😂❤️😍

Skrevet

Hadde en drøm om 3, det holdt i massevis med to 😅 Nå er jeg 38 så nå er det helt uaktuelt med en til. Vi er for gamle i forhold til det livet vi vil ha når barna vokser til. (De er 10 og 5 nå)

Anonymkode: 25677...419

Skrevet

Vi skulle ha to, men så kom nummer tre helt uventet og vi var over 12 uker da testen var positiv. Da var det ikke så mye å gjøre. 3 år etter var vi skilt. Nummer tre veltet lasset rett og slett. Angrer ikke på barnet, jeg er glad i det og alt, men ekteskapet kunne ikke reddes

Anonymkode: 1cba8...6f7

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skulle ha to, men så kom nummer tre helt uventet og vi var over 12 uker da testen var positiv. Da var det ikke så mye å gjøre. 3 år etter var vi skilt. Nummer tre veltet lasset rett og slett. Angrer ikke på barnet, jeg er glad i det og alt, men ekteskapet kunne ikke reddes

Anonymkode: 1cba8...6f7

Det var trist å høre ☹️ Spesielt om forholdet var upåklagelig før nr 3, og at det var roten til bruddet.. Men selvsagt, man angrer aldri på et barn ❤️❤️

Skrevet

Vi har 3. Planla 2 tette og var enige om å vurdere en tredje etter noen år. Vel, vi fikk 3 på 2.5 år, og det har vært hektisk! Hadde ikke siste kommet på eget initiativ hadde vi nok stoppet på 2. 😉 Samtidig kunne vi aldri vært tredje foruten nå som hun er her. Nummer 3 velta lasset i den forstand at jeg ble kronisk syk da hun var 2 mnd, sannsynligvis grunnet for store påkjenninger på kroppen ift tre tette svangerskap, men nå er de større, alt går lettere for hver dag, og jeg er på vei tilbake til arbeidslivet. De har utrolig mye glede i og av hverandre, vi voksne kom oss styrket gjennom de tøffeste årene, fortsatt som et par, og hverdagen går på det jevne litt lettere.

Vil ikke anbefale 3 uten samtidig informere om at det kan bli tøft. Man vet aldri hva man får, kun hva man har. 

Anonymkode: ee6d2...930

Skrevet

Vi har snart 6😜 mine 3 eldste er med en annen da og fikk de ganske ung, før jeg var 26🙂 nr 3 med ny mann kommer om noen mnder😍 den var ikke helt planlagt men det går nokk bra. Ingen har hittil veltet lasset og føler vi har god kapasitet. Hadde de 3 eldste vert mindre hadde de sikkert vert litt annerledes🤪 ( 17,15,10) de minste er 6 og 3😜 

Anonymkode: 7bddc...027

Skrevet

Nr 3 velta lasset. Nr 2 var et krevende barn og med nr 3 i flokken gikk alt over styr. Det ble noen tøffe år. Angrer så klart ikke på 3, men vi var ikke klar over hvor mye systemer vi hadde laget omkring nr 2 som ikke fungerte. Det ble også sånn at nr 1 måtte ta mye mer ansvar selv og fikk langt mindre oppfølging enn han ville fått ellers. Det har jeg dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: 87452...b96

Skrevet

Har fire og prøvd lenge på nr. 5 😊

Anonymkode: f77a9...314

Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

Hvor mange barn har du, og har noen ‘velta lasset’?

Hva avgjør om dere ville få et tredje barn, eller; hva avgjorde at det ble med to? Økonomi, tid, oppfølging, hus? 

Har bare hatt et bilde i hodet, hvor vi er en familie på 3! Dette er selvfølgelig veldig hypotetisk, da vi ikke er i gang med nr 2 enda 😂 Men ønsker likevel å høre andres erfaringer!! Veldig viktig for meg å ha tid til barna mtp idrett, skole osv osv. Trenger ikke ha voldsom økonomi, men de skal ikke mangle noe. ❤️ 

Og ift egen situasjon får vi jo et bedre overblikk når vi er en familie på 4. Men vil gjerne høre ‘positive og negative’ sider ved ulikt antall barn.

vi hadde en på 12 og 10 og ønsket veldig nr 3, og fikk tvillinger, det har gått over all forventing og søskene er flinke og hjelpe til. tvillingene er snart 9 mnd nå

Anonymkode: 43ecf...27a

Skrevet

Vi har to barn og jeg føler at jeg ikke hadde hatt kapasitet til et til. Jeg synes livet er veldig hektisk med de to vi har og hvor begge foreldre er i full jobb. Jeg synes det er mye jobb å følge opp skolearbeid og fritidsinteresser, kjøring hit og dit, foreldresamtaler, dugnader og avslutninger. 

Anonymkode: f3d27...1fd

Skrevet

Vi har 3 stk på 9, 6 og 1,5 år:) En liten attpåklatt, men passet oss best. Føler ikke det er sååå mye mer jobb med det 3 barnet egentlig. Mer slitsomt med småbarnsperioden, men den går snart over.

Begge er i fulltidsjobb og ja det kan bli hektiske dager:) Men det var det kun med 2 stk og, så merker ikke store forskjellen utenom klesvask 😅

Anonymkode: 5dbdb...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...