Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Mange tilskriver Krustjov som den beste lederen som Sovjet-Unionen hadde, men var han det? Eller var det Yuri Andropov som var den beste lederen noensinne? Han var en av få ledere som var en iherdig motstander mot invasjonen av Afghanistan. Han forhindret en invasjon av Polen i 1981. Han sto for mange av de reformer som Gorbatjov senere fikk æren for, både når det gjaldt forsvar, men også når det gjaldt industri, arbeid og produksjon. Han formet og fikk i stand noen enorme tiltak mot korrupsjon i hele unionen. Var han den beste lederen som Sovjet-Unionen hatt noensinne? Anonymkode: ec6df...c60
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Skriver du samfunnsfagoppgave? Anonymkode: 7678c...8e7
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skriver du samfunnsfagoppgave? Anonymkode: 7678c...8e7 Nei, jeg prøver å la forumet bevise at folk flest her inne ikke presterer noen dypere debatt. Anonymkode: ec6df...c60
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Det er umulig å svare bastant på sånn, men Krustjov satt jo i en mye mer utfordrende periode. Å skulle føre landet ut av stalinismen uten fullt kaos eller et opportunistisk angrep fra vesten er ikke en oppgave jeg ville misunne ham. Var det noe sånt du tenkte? Anonymkode: 255d6...7b6
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er umulig å svare bastant på sånn, men Krustjov satt jo i en mye mer utfordrende periode. Å skulle føre landet ut av stalinismen uten fullt kaos eller et opportunistisk angrep fra vesten er ikke en oppgave jeg ville misunne ham. Var det noe sånt du tenkte? Anonymkode: 255d6...7b6 Tja, forumet bekrefter jo fortsatt. For jeg skrev om den beste lederen som Sovjet-Unionen hadde. Du skriver som om det kun var Krustjov og Andropov som var ledere for unionen. Det var de ikke. Du kunne fint ha nevnt Lening, f.eks., og så gått i dybden for hvorfor du mente det. Eller Bresjnev, hvis du mente det. Men en fin bortforklaring, det var det. Anonymkode: ec6df...c60
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg prøver å la forumet bevise at folk flest her inne ikke presterer noen dypere debatt. Anonymkode: ec6df...c60 Jeg vil si at Gorbatsjov var viktigere. Andropov var ikke utadvendt mot verden, og han satt heller ikke lenge nok til å bevise noen endring. Anonymkode: d5dd2...ebc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil si at Gorbatsjov var viktigere. Andropov var ikke utadvendt mot verden, og han satt heller ikke lenge nok til å bevise noen endring. Anonymkode: d5dd2...ebc Mye av det han tok æren for, som perestroika, var reformer som var innført av andre før han (i dette tilfelle; Andropov). Anonymkode: ec6df...c60
Hengebukksvinet Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tja, forumet bekrefter jo fortsatt. For jeg skrev om den beste lederen som Sovjet-Unionen hadde. Du skriver som om det kun var Krustjov og Andropov som var ledere for unionen. Det var de ikke. Du kunne fint ha nevnt Lening, f.eks., og så gått i dybden for hvorfor du mente det. Eller Bresjnev, hvis du mente det. Men en fin bortforklaring, det var det. Anonymkode: ec6df...c60 Det er jo ingen vits å diskutere med deg når du på forhånd har bestemt deg for at folk her inne er idioter og du er så smart. I tillegg er du nedlatende!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil si at Gorbatsjov var viktigere. Andropov var ikke utadvendt mot verden, og han satt heller ikke lenge nok til å bevise noen endring. Anonymkode: d5dd2...ebc Og ikke minst, ikke glem at Jeltsin, Sovjet-Unionens mest korrupte politikere og største mistak noensinne, var Gorbatsjovs mann. Anonymkode: ec6df...c60
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 Akkurat nå, Hengebukksvinet skrev: Det er jo ingen vits å diskutere med deg når du på forhånd har bestemt deg for at folk her inne er idioter og du er så smart. I tillegg er du nedlatende! Det har jeg ikke, det er jeg heller ikke. Problemet er at hvis jeg ikke skriver noe provoserende så blir denne tråden forlatt, fordi, helt ærlig, samfunn og historie er ikke det folk har størst interesse for her inne. Men når noen skriver noe som går på stoltheten løs så våkner hele forumet liksom. Prøv å lage en tråd om at det heter TS og ikke HI, så skal du få se det blir liv laga! Men skriv en tråd om tidligere sovjetiske ledere og det blir zzzzzz... Anonymkode: ec6df...c60
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mye av det han tok æren for, som perestroika, var reformer som var innført av andre før han (i dette tilfelle; Andropov). Anonymkode: ec6df...c60 Omstrukturering? Tja, har du noen eksempler på omstruktureringer igangsatt av A., da? Anonymkode: d5dd2...ebc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg ikke, det er jeg heller ikke. Problemet er at hvis jeg ikke skriver noe provoserende så blir denne tråden forlatt, fordi, helt ærlig, samfunn og historie er ikke det folk har størst interesse for her inne. Men når noen skriver noe som går på stoltheten løs så våkner hele forumet liksom. Prøv å lage en tråd om at det heter TS og ikke HI, så skal du få se det blir liv laga! Men skriv en tråd om tidligere sovjetiske ledere og det blir zzzzzz... Anonymkode: ec6df...c60 Jøss. Anonymkode: d5dd2...ebc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #13 Skrevet 13. juni 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og ikke minst, ikke glem at Jeltsin, Sovjet-Unionens mest korrupte politikere og største mistak noensinne, var Gorbatsjovs mann. Anonymkode: ec6df...c60 Jeltsin var ikke viktig før etter Sovjetunionens tid. Anonymkode: d5dd2...ebc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #14 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Omstrukturering? Tja, har du noen eksempler på omstruktureringer igangsatt av A., da? Anonymkode: d5dd2...ebc Ja, noen av de største tiltakene mot korrupsjon i hele unionens historie ble iverksatt av Andropov. Det var også Andropov som sto for START, ikke Gorbatsjov. Anonymkode: ec6df...c60
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #15 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeltsin var ikke viktig før etter Sovjetunionens tid. Anonymkode: d5dd2...ebc Jeltsin var den korrupte politikeren som var selve pådriveren for å trekke Russland ut av unionen. Det var det som førte til unionens fall. Når Gorbatsjov jobbet for å opprettholde unionen uten Russland, innførte Jeltsin både forbud mot kommunist-partiet som sådan og en "alternativ" union, for å motvirke Gorbatsjovs forsøk på å opprettholde unionen. Jeltsin var viktig allerede fra han trådte inn i politikken. Det er det artikkelen viser, den er fra 1987. Anonymkode: ec6df...c60
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #16 Skrevet 13. juni 2020 Jeg klarer ikke å diskutere med folk som skriver Sovjet-Unionen. Anonymkode: dc4ac...a96
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #17 Skrevet 13. juni 2020 Andropov og Gorbatsjov var begge viktige mot slutten av sovjet-tiden, og det er nok ganske riktig, tror jeg, at Gorbatsjov nok både fikk og tok æren for reformer Andropov hadde initiert. Jeltsin var en katastrofe, men så var han vel knapt såpass edru noen gang at han egentlig visste hva han drev med. HI: husk at det het Sovjetunionen, i ett ord. Anonymkode: 47162...56a
HvittHus Skrevet 13. juni 2020 #18 Skrevet 13. juni 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Andropov og Gorbatsjov var begge viktige mot slutten av sovjet-tiden, og det er nok ganske riktig, tror jeg, at Gorbatsjov nok både fikk og tok æren for reformer Andropov hadde initiert. Jeltsin var en katastrofe, men så var han vel knapt såpass edru noen gang at han egentlig visste hva han drev med. HI: husk at det het Sovjetunionen, i ett ord. Anonymkode: 47162...56a Jeltin hadde hypothyreose og dermed lav toleranse for alkohol. Så med den drikkekulturen Sovjetunionen hadde, og antagelig har, så var det et kjempeproblem for ham.
Hengebukksvinet Skrevet 13. juni 2020 #19 Skrevet 13. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg klarer ikke å diskutere med folk som skriver Sovjet-Unionen. Anonymkode: dc4ac...a96 Eller «Lening»😆
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #20 Skrevet 13. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeltsin var den korrupte politikeren som var selve pådriveren for å trekke Russland ut av unionen. Det var det som førte til unionens fall. Når Gorbatsjov jobbet for å opprettholde unionen uten Russland, innførte Jeltsin både forbud mot kommunist-partiet som sådan og en "alternativ" union, for å motvirke Gorbatsjovs forsøk på å opprettholde unionen. Jeltsin var viktig allerede fra han trådte inn i politikken. Det er det artikkelen viser, den er fra 1987. Anonymkode: ec6df...c60 Forbud mot partier er da ikke noe å hylle ham for. Anonymkode: d5dd2...ebc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #21 Skrevet 13. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, noen av de største tiltakene mot korrupsjon i hele unionens historie ble iverksatt av Andropov. Det var også Andropov som sto for START, ikke Gorbatsjov. Anonymkode: ec6df...c60 Du, han satt i litt over et år. Det er dristig å tilskrive ham sånn enorm vekt. Anonymkode: d5dd2...ebc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #22 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forbud mot partier er da ikke noe å hylle ham for. Anonymkode: d5dd2...ebc Ingen har hyllat han for noe som helst. 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du, han satt i litt over et år. Det er dristig å tilskrive ham sånn enorm vekt. Anonymkode: d5dd2...ebc Likevel utførte han noen av de største reformene og tiltakene i Sovjet-Unionen noensinne. Hvem mener du var den beste lederen i Sovjet-Unionens tid og hvorfor? Anonymkode: ec6df...c60
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #23 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen har hyllat han for noe som helst. Likevel utførte han noen av de største reformene og tiltakene i Sovjet-Unionen noensinne. Hvem mener du var den beste lederen i Sovjet-Unionens tid og hvorfor? Anonymkode: ec6df...c60 Jeg har svart. Anonymkode: d5dd2...ebc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #24 Skrevet 13. juni 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen har hyllat han for noe som helst. Likevel utførte han noen av de største reformene og tiltakene i Sovjet-Unionen noensinne. Hvem mener du var den beste lederen i Sovjet-Unionens tid og hvorfor? Anonymkode: ec6df...c60 Igjen: Sovjetunionen, ett ord! Anonymkode: 47162...56a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå