Gå til innhold

Folk blir stygge når det er arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en nabo i snart 20 år. En herlig gammel dame. Hun har to sønner som er gift og har barn. De bor ikke så langt unna. De har omtrent aldri stilt opp for moren sin. Mannen og jeg har måkt snø, klippet gress, handlet og hatt henne på middag. Hun er knapt blitt invitert til jul. Hun har vært mye trist over dette. Svigerdøtrene har villet ha henne på hjem og selge huset men hun har nektet, da har det blitt enda mer betent mellom de. Sønnene vet ikke en gang hvir nære vi er med henne. For et år siden ville hun gi meg endel gaver. Gull, myntsamling og ting med verdi. Jeg takket nei, det er ikke mine ting å få. For litt siden var hun på meg igjen og nærmest tryglet meg. Vær så snill, dette er ting jeg er glad i, jeg vil det skal komme til noen som liker de. Så jeg sa ja da. 
Nå er hun gått bort etter kort tids sykdom. Og i dag var det full gjennomgang av huset hennes. Svigerdøtrene holder på. Jeg sitter ute på terrassen og lurer på om jeg egentlig burde beholde disse tingene jeg har lagt i safen. Jeg aner ikke hva deler verdt men jeg tror det er snakk om endel penger. Når jeg ser hvordan familien oppfører seg med tingene hennes blir jeg trist. Har jeg egentlig lov å beholde? Burde jeg gå over med tingene?

Anonymkode: f0835...b9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har jo gitt det til deg personlig, da er det ditt. 

Anonymkode: 35fc0...a52

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt en nabo i snart 20 år. En herlig gammel dame. Hun har to sønner som er gift og har barn. De bor ikke så langt unna. De har omtrent aldri stilt opp for moren sin. Mannen og jeg har måkt snø, klippet gress, handlet og hatt henne på middag. Hun er knapt blitt invitert til jul. Hun har vært mye trist over dette. Svigerdøtrene har villet ha henne på hjem og selge huset men hun har nektet, da har det blitt enda mer betent mellom de. Sønnene vet ikke en gang hvir nære vi er med henne. For et år siden ville hun gi meg endel gaver. Gull, myntsamling og ting med verdi. Jeg takket nei, det er ikke mine ting å få. For litt siden var hun på meg igjen og nærmest tryglet meg. Vær så snill, dette er ting jeg er glad i, jeg vil det skal komme til noen som liker de. Så jeg sa ja da. 
Nå er hun gått bort etter kort tids sykdom. Og i dag var det full gjennomgang av huset hennes. Svigerdøtrene holder på. Jeg sitter ute på terrassen og lurer på om jeg egentlig burde beholde disse tingene jeg har lagt i safen. Jeg aner ikke hva deler verdt men jeg tror det er snakk om endel penger. Når jeg ser hvordan familien oppfører seg med tingene hennes blir jeg trist. Har jeg egentlig lov å beholde? Burde jeg gå over med tingene?

Du beholder selvsagt det du har fått av en nabo som satte pris på deg og ønsket disse eiendelene til deg  Det er da ikke arvingenes sak i det hele tatt  

Arv gjør folk ofte folk stygge. Særlig hos inngifte slekten er mitt inntrykk. 

Anonymkode: 06bd3...689

Skrevet

Vil tro hun hadde blitt skuffet om hun visste at du ga det tilbake til dem etter at hun har vært så opptatt av å gi det til deg. Se på det som en måte å vise at hun satt pris på deg og familien din. 

Anonymkode: 35fc0...a52

Skrevet

Jeg er bare så usikker på om det er uetisk av meg. Jeg vet hun ville jeg skulle ha det, men kanskje det ble gitt en dag hun var ekstra sår og lei seg over å bli ignorert?

HI

Ja, det er svigerdøtrene som er verst. De har presset på for å få henne på hjem og har flere ganger forsøkt å ta styring på livet hennes. Dama hadde endel penger og var tindrende klar i hodet. Hun har donert bort masse penger til forskning og velferd vet jeg. Håper nesten hun har laget et helsikkas testamente slik at svigerdøtrene går på en smell. Slik de gribber rundt i huset nå er smakløst. De bærer ting ut i bilene sine. 

Skrevet

Huff. En mann ga arven til en slektning av meg som ikke er i slekt med han. Han arvet 1 mill og et huset hans som han solgte. Familien hans hadde fryst han ut men de prøvde seg selvfølgelig med advokat osv når han gikk bort 😛

Anonymkode: 2a0ce...236

Skrevet

Ta godt vare på tingene, og nevn det aldri for etterkommerne hennes.

Anonymkode: 225ba...e16

Skrevet

Du fikk en gave. Den er din. Ikke problematiser det mer. 

Skrevet

Hun ga det til deg fordi hun stolte på deg. Du trenger ikke opplyse de om noe her, eneste overtrampet man gjør er når eiendeler blir hentet ut av et dødsbo uten tillatelse. Det er ikke tilfellet her. 

Anonymkode: 2b0ce...e40

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slik de gribber rundt i huset nå er smakløst. De bærer ting ut i bilene sine. 

Er man gribb når man tømmer huset til en avdød? Hvorfor er det ille om de bærer tingene etter den avdøde ut i bilene sine?

Mannen min og hans søstre mister nylig mammaen sin. De må tømme hennes leilighet, og de tar selvfølgelig med seg det de ønsker å beholde. Noe av dette blir sikkert putter i biler. Gjør det dem til gribber?

Anonymkode: 3b6cf...346

Skrevet

Jeg synes du skal beholde med god samvittighet, og si et ord til arvingene hennes om det.

Hun har gitt det til deg, ikke som en impulshandling, men som en gjennomtenkt gave. Ikke tenk mer på det, de tingene du har fått er ikke en del av arveoppgjøret.

Anonymkode: e76af...4d6

Skrevet

Hvis du vil hedre hennes minne og det dere betydde for hverandre, da beholder du gavene hun ga deg, Hi!

Hun var veldig tydelig på at hun ønsket at du skulle ha dem. Du takket nei. Nesten et år senere kom hun tilbake til deg og fortalte deg hvor viktig det var for henne at noen hun var glad i fikk akkurat disse tingene. Det eneste riktige da var å ta imot dem med et åpent hjerte. Å gå til arvingene nå og fortelle om det vil være forferdelig stygt mot henne som har gått bort, synes jeg. Og det gjør ikke noe godt for noen. Arvingene blir trolig bitre fordi moren ga det til deg, og mest trolig visste jo moren at de ikke vil sette pris på dette.

Behold gavene og gjør det med god samvittighet og gjør det for å minnes alt det positive dere var for hverandre, og husk at det var dette hun inderlig ønsket! ❤️

Anonymkode: 78097...3fe

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er man gribb når man tømmer huset til en avdød? Hvorfor er det ille om de bærer tingene etter den avdøde ut i bilene sine?

Mannen min og hans søstre mister nylig mammaen sin. De må tømme hennes leilighet, og de tar selvfølgelig med seg det de ønsker å beholde. Noe av dette blir sikkert putter i biler. Gjør det dem til gribber?

Fordi de kaster masse ting. Bilder av familien, gjenstander hun hadde hatt i mange år. Det er tydelig at de er ute etter verdier, ikke etter minner. Det gjør meg trist at livet hennes var så lite verdt. Jeg var i containeren i går kveld og tok ut noen bilder av henne og venner. Vet ikke hva jeg skal med de men ble så lei meg da jeg så de gikk oppi der. Ikke min business jeg vet det er å gå over streken. Det ble bare så trist. 
Containeren står rett Kjøkkenvinduet vårt så la merke til at masse bilder gikk oppi der i går kveld. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vil hedre hennes minne og det dere betydde for hverandre, da beholder du gavene hun ga deg, Hi!

Hun var veldig tydelig på at hun ønsket at du skulle ha dem. Du takket nei. Nesten et år senere kom hun tilbake til deg og fortalte deg hvor viktig det var for henne at noen hun var glad i fikk akkurat disse tingene. Det eneste riktige da var å ta imot dem med et åpent hjerte. Å gå til arvingene nå og fortelle om det vil være forferdelig stygt mot henne som har gått bort, synes jeg. Og det gjør ikke noe godt for noen. Arvingene blir trolig bitre fordi moren ga det til deg, og mest trolig visste jo moren at de ikke vil sette pris på dette.

Behold gavene og gjør det med god samvittighet og gjør det for å minnes alt det positive dere var for hverandre, og husk at det var dette hun inderlig ønsket! ❤️

Anonymkode: 78097...3fe

Takk. Jeg har som sagt vært usikker på om dette liksom er «lovlig» det er jo en gave men som sagt tror jeg det er av betydelig verdi. ❤️

Jeg kommer virkelig til å savne henne, hun var min bonusbestemor. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de kaster masse ting. Bilder av familien, gjenstander hun hadde hatt i mange år. Det er tydelig at de er ute etter verdier, ikke etter minner. Det gjør meg trist at livet hennes var så lite verdt. Jeg var i containeren i går kveld og tok ut noen bilder av henne og venner. Vet ikke hva jeg skal med de men ble så lei meg da jeg så de gikk oppi der. Ikke min business jeg vet det er å gå over streken. Det ble bare så trist. 
Containeren står rett Kjøkkenvinduet vårt så la merke til at masse bilder gikk oppi der i går kveld. 

Enig at det er merkelig å kaste bilder, men jeg kommer også til å kaste det aller meste etter min kjære mamma og pappa. Har JI ikke plass til en hel haug med ting, selv om de er gode minner.

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer også til å kaste det meste etter mine foreldre. Bunaden kan nok selges, men ellers tror jeg alle klær kan kastes. Møblene , med untak av et gammelt skap og en kiste har jeg ingen interesse av. Det meste av talerkner ol er uinteressante osv. Å kaste er en tøff men nødvendig prosess i et dødsbo.

Anonymkode: 7996d...120

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer også til å kaste det meste etter mine foreldre. Bunaden kan nok selges, men ellers tror jeg alle klær kan kastes. Møblene , med untak av et gammelt skap og en kiste har jeg ingen interesse av. Det meste av talerkner ol er uinteressante osv. Å kaste er en tøff men nødvendig prosess i et dødsbo.

Hvorfor kaste? Mye bedre å gi bort til loppemarked

Anonymkode: 78852...3ac

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noe kan gå til loppemarkeder, men det meste har virkelig ingen verdi. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke sikkert at loppemarkeder tar i mot... og litt sånn kynisk; om de har bilder av moren fra en gitt periode av livet er det ikke sikkert at de ser behov for å ha bilder av henne sammen med folk de ikke har et forhold til.

Jeg har forresten en mor som nok snakker om meg slik som den døde her. Og ja, det er delvis sant selv om vi har jevnlig kontakt. I følge min mor er det jeg som må ringe, aldri hun. I oppveksten levde jeg med omsorgssvikt i mange år, og jeg flyttet fra henne med selvbildet på bånn. Det er snart 20 år siden og selv om jeg har oppdaget at jeg i motsettning til det hun fortalte meg er både dyktig, smart sosialt intelligent og attraktiv, så er det en evig reperasjonsjobb. Nå står jeg midt i det som fort blir et samlivsbrudd, og jeg orker på ingen måte å innlemme henne i det. Derfor blir det midnre kontakt enn vanlig.

Og hun spør aldri hvordan jeg har det. Aldri.

Anonymkode: abd05...550

Skrevet

Jeg synes du skal respektere den gamle damens vilje og ønske. Tingene er dine. Ha dem med stolthet og glede.

Anonymkode: 16476...88e

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er stygt og uetisk av deg å ha tatt i mot slike ting, og jeg synes også det høres veldig rart ut at hun skal ha gitt deg slike ting som åpenbart har en historie i familien og må ha følelsesmessig verdi for barna. Hadde det vært penger hadde jeg tenkt noe annet.

Anonymkode: 0c595...731

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er stygt og uetisk av deg å ha tatt i mot slike ting, og jeg synes også det høres veldig rart ut at hun skal ha gitt deg slike ting som åpenbart har en historie i familien og må ha følelsesmessig verdi for barna. Hadde det vært penger hadde jeg tenkt noe annet.

Anonymkode: 0c595...731

Hvis tingene har følelsesmessig verdi blir det vel dobbelt viktig at de forblir der de er nå. Naboen insisterte jo på at det var dit de skulle.

Skrevet

Behold tingene med god samvittighet! 

Kjempefint at dere og naboen hadde så bra forhold, men sier som andre lengre opp her: historien kan ha to sider. Min ex svigermor virket som verdens hyggeligste dame. Og alle rundt henne fikk servert historier om utakknemlige barn og ufordragelige svigerbarn som gjorde livet surt for henne, aldri inviterte henne, ikke lot henne treffe barnebarn osv osv.  Sannheten var at hun hadde fysisk og psykisk mishandlet ungene gjennom hele oppveksten. I voksen alder har ungene minimum kontakt med moren,  og til og med det er tøft for dem. Hun er ganske giftig - jeg har hørt henne på høytaler uten at hun vet! Verdens søteste når hun vet andre hører på...  Kunne fortalt mange historier, men du skjønner tegninga.  

Så, ikke ta alt for god fisk.  Men behold tingene, du gikk dem av en oppegående dame du hadde et godt forhold til.  

Anonymkode: f6ec6...e77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...