Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 https://www.aftenposten.no/norge/i/rARm9A/aatte-forskere-influensa-tar-flere-liv-enn-koronaviruset-i-norge-sverige-og-danmark Jeg vet at artikkelen er gammel, men de historiske tallene om influensa er fremdeles aktuelle. Her står det at influensa daglig tar i snitt 53 svenske liv pr dag når det er influensasesong. Det har omkommet 4854 mennesker i Sverige med corona. Første var 11. Mars - jeg deler på 92 dager og får: 52,76. Altså nøyaktig like mange som det dør i snitt pr dag hvert år av influensa. Anonymkode: e72b0...74a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Denne siden synes jeg er ganske opplysende: https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps Den viser statistikk over det totale antallet dødsfall i dvierse europeiske land, inkludert Norge og Sverige. Du kan også se fordeling på aldersgrupper osv. Hvis du sammenligner "korona-toppen" i Sverige med tidligere års vintertopper, ser du at koronatoppen er veldig mye høyere. (I Norge og Danmark ingen tilsvarende topp i år.) Jeg skjønner ikke hvordan disse forskerene har kommet fram til tallene sine. Anonymkode: eccba...cb3
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne siden synes jeg er ganske opplysende: https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps Den viser statistikk over det totale antallet dødsfall i dvierse europeiske land, inkludert Norge og Sverige. Du kan også se fordeling på aldersgrupper osv. Hvis du sammenligner "korona-toppen" i Sverige med tidligere års vintertopper, ser du at koronatoppen er veldig mye høyere. (I Norge og Danmark ingen tilsvarende topp i år.) Jeg skjønner ikke hvordan disse forskerene har kommet fram til tallene sine. Anonymkode: eccba...cb3 Det er vel egentlig ganske enkelt å forklare for Sverige: influensasesongen er på topp i perioden oktober- mars. Coronaen har vært i perioden mars-mai/juni. Så lenge z- scoren sammenlikner uke for uke vil det slå ut mot normalår i disse månedene. Anonymkode: e72b0...74a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel egentlig ganske enkelt å forklare for Sverige: influensasesongen er på topp i perioden oktober- mars. Coronaen har vært i perioden mars-mai/juni. Så lenge z- scoren sammenlikner uke for uke vil det slå ut mot normalår i disse månedene. Anonymkode: e72b0...74a Det er kurver for totaldødelighet også, bare ikke fordelt på land. De viser samme trend. Anonymkode: eccba...cb3
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er kurver for totaldødelighet også, bare ikke fordelt på land. De viser samme trend. Anonymkode: eccba...cb3 Som du sier, er den ikke fordelt pr land. Det er mest naturlig for oss å sammenlikne oss med de nordiske landene, mtp demografi, levestandard, helsevesen, vi har liten grad av antibiotikaresistens osv. Så hva total indekser viser er uinteressant for mitt poeng i hovedinnlegget. Anonymkode: e72b0...74a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Hva vil du med denne infoen...? Anonymkode: d7e38...b57
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva vil du med denne infoen...? Anonymkode: d7e38...b57 Jeg har en mistanke om at målet er å gi inntrykk av at korona er helt ufarlig. Anonymkode: 8d66e...b92
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 Jeg mener ikke å fremstille det ufarlig, det er ikke influensa heller. Jeg ville dele fordi jeg ble litt lettet da jeg så disse tallene. Dette viser jo at det er et virus blant mange andre som vi må lære oss å leve med, og at man ikke trenger å frykte noe à la spanskesyken som jeg har vært redd for fra starten. Anonymkode: e72b0...74a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke å fremstille det ufarlig...man ikke trenger å frykte noe à la spanskesyken som jeg har vært redd for fra starten. Anonymkode: e72b0...74a Anonymkode: 8d66e...b92
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke å fremstille det ufarlig, det er ikke influensa heller. Jeg ville dele fordi jeg ble litt lettet da jeg så disse tallene. Dette viser jo at det er et virus blant mange andre som vi må lære oss å leve med, og at man ikke trenger å frykte noe à la spanskesyken som jeg har vært redd for fra starten. Anonymkode: e72b0...74a Nei, man trenger ikke å frykte det, fordi det er satt smitteverneksperter på saken, tiltak er gjennomført, sykehjemmene er isolert og hele samfunnet er på lavbluss. Ikke fordi viruset er ufarlig. Anonymkode: d7e38...b57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå