Gå til innhold

Hvor mye kan jeg kreve av mannen?


SleeplessInSeattle

Anbefalte innlegg

Først og fremst ønsker jeg saklige svar og innspill. Jeg har på ingen måte tenkt til å forlate mannen min, jeg vil kun høre hva andre mener og hvordan vi evt kan løse problemet. 

Vi har en baby på 6 mnd sammen. Jeg trives ikke spesielt godt i permisjonen, av forskjellige grunner. Jeg føler dagene går i ett, at jeg blir kvalt av babyen, at jeg ikke får noe input annet enn gulp, bleier og Peppa gris. Jeg er også ensom, men finner godt selskap i barselgruppen jeg er med i. (misforstå meg rett her, jeg elsker barnet mitt og har ingen problemer med tilknytning osv. Jeg bare gleder meg til h*n blir litt større) 

Så til problemet mitt. Samboeren min jobber veldig mye. Arbeidsdagen hans begynner 07 og slutter ca 18, i tillegg har han én times kjøring hver vei. Han reiser derfor hjemmefra kl 06 og er hjemme igjen ca 19. Det hender han tar mating/kveldsstell på baby før han selv går og legger seg rundt 20.30. I helgene sover samboer ofte til både 12 og 13. Han bidrar sjeldent med husarbeid, og uffer seg når jeg spør om han feks kan tømme oppvaskmaskinen eller gå ut med søpla. Han kan fint ligge på sofaen en hel lørdag/søndag og sette på en film midt på dagen, mens jeg styrer på og gjør alt som må gjøres hjemme i tillegg til alt med baby. Jeg har forståelse for at han trenger å slappe av i helgen, men jeg begynner å føle at dette går på bekostning av både meg, det såkalte familielivet vi skal ha og parforholdet vårt. Han bruker ofte helgene på å gjøre ting med andre (skru bil, spille xbox, dra på fest) også blir jeg liksom sittende her.

Hvor mye kan jeg kreve at han bidrar med vedlikehold av hus og hjem i tillegg til baby når han er hjemme?

Jeg vet at han trenger mer frihet enn meg til å gjøre andre ting med kompiser når han har fri fra jobb, men jeg trenger å føle at vi er to om dette barnet, og at han bryr seg om meg og oss. Jeg føler meg som en alenemor...

Så på én måte skjønner jeg veldig godt at han trenger å gjøre sine ting i helgene når han jobber så mye, men på en annen måte skulle jeg selfølgelig ønske at han prioriterte oss mer. Jeg føler at vi er helt nederst på listen. 

Er det noen som har noen gode råd til hvordan vi kan få dette til å fungere på en måte som begge er fornøyd med? Å bytte jobb er foreløpig ikke et alternativ for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dere må dele fritiden. Det vil si at når han kommer hjem fra jobb, har dere begge hatt en arbeidsdag, og resten av tiden må dere dele 50/50.

Hvordan gjøre det i praksis med tanke på nattevåk, kommer an på babyen og hvor mye hver av dere kan hvile på dagtid. Det kan være hensiktsmessig at mannen tar baby for eksempel på kveld eller tidlig morgen om baby mye våken på natta, så dere sikrer noe sammenhengende søvn for deg også.

Ellers må han stramme seg opp i helgene. Baby er fortsatt der hele døgnet, og han har 50% av ansvaret. Det vil si at han ikke kan abdisere og sove lenge begge dager, for deretter å rømme fra ansvaret enten ved å se på TV eller stikke av. Om han trenger mye tid sammen med kompiser for å slappe av, må han rett og slett ta mye ansvar på andre tider så du også får tilsvarende tid til deg selv. Dere bør også snakke om å sette av tid til å faktisk være sammen, både som familie og par.

Han jobber mye, men det betyr jo også at du må jobbe mye. Han trenger hvile og atspredelse når han jobber mye, men du trenger også hvile og atspredelse fra dine lange arbeidsdager på hjemmebane. Dette er en slitsom tid for dere begge, og dere blir nødt til å fordele byrden før du smeller rett i veggen. Han trenger å forstå at omsorg for baby også er en jobb, men det vil han aldri skjønne om han aldri noensinne tar ansvar for baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg jobber 100% og min mann også,jeg jobber 7,5 t på jobb mannen 9t på jobb. Vi har 4 barn,3 skolealder og 1 i småbarnsavd i bhg.

Jeg har i uka nattevåk og tar det ukentlige renholdet, og starter vaskemaskinen. Itilegg har jeg handling av mat og lager middag. mannen står opp om morran i helgene,så ligger jeg noe lenger. 

Mannen tar i uka oppvask og har ansvar for å bære klesvask opp og rydde det bort.

Han har også ansvar for å kaste søppelet og ta utvendig vedlikehold. 

Selvom han jobber mellom 6 og 19 med reisevei, så må han bidra med husarbeid i uka,å han kan vøre litt sosial i uka ikke bare helger. Han kan legge seg kl 22 i srede for 2030.

Å du kan forvente at han står opp innen kl 9 på lørdager og søndager og i ferier,og forvente at han tar barnet i helgene spill,tv og film ol er til å bruke på kveldstid når husarbeid er unnagjort å barna sover.

Du må ha mulighet til å hente deg inn,du jobber 24/7 han jobber 6-19 5 dager i uka,ser du selv forskjellen?

Å være hjemme med spedbarn,og ha husarbeid i tilegg er over 100% jobb,dvs du jobber mer enn han og være hjemme i permisjon er ikke noe latmannsliv om mannen trur det.

Anonymkode: 620eb...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...