Gå til innhold

Hva ville du sagt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du sagt hvis moren til ditt barns venn sa at barnet ditt er så tregt når det skal hjem fra skolen (fordi hen bruker rullestol), og at egentlig så har barnet hennes mest lyst å

Gå sammen med de andre barna også, og at hun kom til å ringe til skolen for å be dem sende hennes barn avgårde, selv om barnet i rullestol da blir sittende igjen uten noen å gå med? 

Akkurat dette opplevde jeg i dag. Barnet mitt sitter ikke i rullestol. Hen har autisme, og bruker lang tid på å komme seg ut døren på skolen. Dette vet alle foreldrene i klassen. 

Hvor mye kan man forvente at folk rundt skal bry seg? Legge til rette? Er det for mye å forvente at folk som henne skal si til barna si sine at selvsagt skal man vente på de som trenger lengre tid? Jeg mener jo at problemet er at alle bare går. Uten mitt barn. De skal jo alle samme vei! 

 

Anonymkode: f97f0...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det lite å gjøre med andre foreldre og andres barn.  
jeg har selv opplevd noe av det samme med mitt barn, som pga sykdom ikke går så fort. 
 Vi bor i er nabolag hvor barna egentlig er veldig inkluderende når foreldre er i nærheten 
i starten på  1. Klasse  gikk barna sammen med en av oss voksne . Dette ble jo til at de gikk alene når de ble større.  Da falt min datter fort av ordningen for ingen ville gå litt saktere for å inkludere.  Jeg styrket heller min datter til å gå alene. 
Lykke til. 

 

Anonymkode: 82532...76b

Skrevet

Jeg skjønner at dette gjør vondt. Samtidig kan man ikke på fast basis pålegge andre barn denne jobben. Vanskelig situasjon. Kan dere hente barnet, og heller be vennen hjem på ettermiddagene?

Anonymkode: f2ea3...c5b

Skrevet

Jeg har også et barn med autisme som bruker lang tid på å komme seg av gårde. Men han kan være raskere hvis motivasjonen er sterk nok. Jeg tenker at det å bli gående alene er en naturlig konsekvens som øker sjansene for at han prøver å være raskere, og det har han ikke vondt av. Jeg vet han er i stand til å lære av konsekvenser, for når han blir sendt i retur til skolen for å hente ting han har glemt, så husker han det som regel dagen etter.

I tillegg ønsker jeg ikke at han skal være en byrde for de andre barna, en de må ta hensyn til hele tiden. Det kan gjøre at de ikke vil være mer sammen med ham enn de må. Sånn som det er nå så har han venner som ringer på døra og spør om han vil leke, og det er viktigere enn å ha noen som tvinges til å gå sammen med ham hjem fra skolen.

Men jeg synes det er litt rart at denne moren tar dette opp med deg og skolen. Her styrer de selv om de går når de er klare eller venter på noen andre. Noen ganger venter en av mitt barns venner på ham (frivillig), noen ganger er han rask nok til at de ikke trenger å vente, og noen ganger går han alene.

Anonymkode: e2ad6...0e8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også et barn med autisme som bruker lang tid på å komme seg av gårde. Men han kan være raskere hvis motivasjonen er sterk nok. Jeg tenker at det å bli gående alene er en naturlig konsekvens som øker sjansene for at han prøver å være raskere, og det har han ikke vondt av. Jeg vet han er i stand til å lære av konsekvenser, for når han blir sendt i retur til skolen for å hente ting han har glemt, så husker han det som regel dagen etter.

I tillegg ønsker jeg ikke at han skal være en byrde for de andre barna, en de må ta hensyn til hele tiden. Det kan gjøre at de ikke vil være mer sammen med ham enn de må. Sånn som det er nå så har han venner som ringer på døra og spør om han vil leke, og det er viktigere enn å ha noen som tvinges til å gå sammen med ham hjem fra skolen.

Men jeg synes det er litt rart at denne moren tar dette opp med deg og skolen. Her styrer de selv om de går når de er klare eller venter på noen andre. Noen ganger venter en av mitt barns venner på ham (frivillig), noen ganger er han rask nok til at de ikke trenger å vente, og noen ganger går han alene.

Anonymkode: e2ad6...0e8

Kanskje moren tar det opp fordi barnet synes det er en vanskelig situasjon, og har bedt sin mor om råd. 

Anonymkode: f2ea3...c5b

Skrevet

Hva har barnet i rullestol med dette å gjøre? Litt søkt problemstilling. Hvor lang tid bruker barnet ditt å komme seg ut døra? Tenker du at andre barn skal stå og vente en halv time mens ditt barn gjør noe helt annet enn å prøve å komme seg hjem? Jeg har full forståelse for at et barn har lyst til å gå sammen med gjengen i stedet for å stå og vente på en person.

Anonymkode: af93d...602

Skrevet

Jeg synes ikke du kan forvente at de alltid venter på ditt barn, nei. Det er fint om de venter av og til.

Anonymkode: 063ea...00b

Skrevet

Hennes barn har ikke plikt til å gå sammen med ditt. Å pålegge et barn å ta ansvar for et annet, er horribelt. 

Det sagt, så synes jeg godt at helr guttegjengen burde få i oppgave å gå sammen med sønnen din hjem innimellom. 

Anonymkode: d213b...4bf

Skrevet

Hva med å la barnet ditt ordne opp selv? Kanskje hen klarer det?

Anonymkode: c9210...784

Skrevet

Hvis barnet ditt ikke funker vil det delvsagt ende opp alene.

Anonymkode: 7e569...29d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å la barnet ditt ordne opp selv? Kanskje hen klarer det?

Anonymkode: c9210...784

Fikk du ikke deg at barnet har autisme? Da er barnet selvsagt ikke i stand til å klare å ordne opp i det selv!

Anonymkode: dcbfc...b9f

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk du ikke deg at barnet har autisme? Da er barnet selvsagt ikke i stand til å klare å ordne opp i det selv!

Anonymkode: dcbfc...b9f

Og da er det de andre barnas ansvar å få barnet hjem??

Anonymkode: de024...c4b

Skrevet

Hen? 🙄

Anonymkode: aacc3...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...