Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sint og lei meg! Jeg ble ansatt i en større bedrift for 6 år siden og trodde jeg hadde landet drømmejobben. Men i løpet av det første året er det noen ting jeg stiller spørsmål ved, og noen praksiser som er rare (ikke faglige fundert). Jeg skjønner at flere har stilt spørsmål ved de samme tingene lenge før jeg begynte, men de har alltid blitt avfeid av kolleger med en viss makt/anseelse, som var vant til å bestemme mye og bli hørt. Jeg tok dette opp etter hvert og vi fikk ryddet opp i forholdene, men ikke uten at jeg ble hengt ut og at det jeg sa ble vridd på. Jeg ble fremstilt som urimelig og alle «triksene i boka» for å få meg til å virke urimelig/dum/sint/osv. 

Men som sagt fikk jeg (vi) gjennomslag etter 3 år med diskusjoner og mye motstand. Jeg trodde nå vi hadde lagt konflikten bak oss, og teamet mitt og jeg (og alle andre jeg jobber tett med på jobben) har jeg en god tone med. 

Frem til jeg fikk en lederstilling. 

Nå er den gruppen som tidligere «hadde makt» blitt rasende. Resultatet er at de vil ettergå absolutt alt jeg og teamet mitt gjør. De vil ha innsyn i regnskap ned på detaljnivå («hva er spesifikt utgifter til elektro»), de vil ha alle referater fra møter og de bruker referatene til å lete med lupe etter feil. De klaget også på ting de mener teamet mitt bør gjøre, som vi allerede er i gang med arbeidet med (det gjengår av referatene så det vet de jo). F.eks. skrev de i en lang klage at vi burde innkalle til møte felles med 5 avdelinger i august. De har lest referatene fra teammøtene de siste ukene og vet at vi er i gang med å planlegge det nettopp det, og at vi allerede har jobbet med det i 5 uker... Den eneste grunnen til at de klager er fordi de vil svartmale meg og teamet mitt.

Jeg holdes opp mot en helt annen standard enn alle andre ledere før meg, og det er åpenbart at dette ikke handler om sak, men at det er utviklet seg til å bli ren mobbing. 

Uff, det ble litt langt dette her, men jeg er så fortvilet. Det er åpenbart at de drives av et slags sinne/hat etter den forrige konflikten, men det er så vanskelig å forsvare seg mot. Jegvet ikke hva jeg skal gjøre, og det går ut over jobben min 😢😞

Anonymkode: bc2e6...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så sint og lei meg! Jeg ble ansatt i en større bedrift for 6 år siden og trodde jeg hadde landet drømmejobben. Men i løpet av det første året er det noen ting jeg stiller spørsmål ved, og noen praksiser som er rare (ikke faglige fundert). Jeg skjønner at flere har stilt spørsmål ved de samme tingene lenge før jeg begynte, men de har alltid blitt avfeid av kolleger med en viss makt/anseelse, som var vant til å bestemme mye og bli hørt. Jeg tok dette opp etter hvert og vi fikk ryddet opp i forholdene, men ikke uten at jeg ble hengt ut og at det jeg sa ble vridd på. Jeg ble fremstilt som urimelig og alle «triksene i boka» for å få meg til å virke urimelig/dum/sint/osv. 

Men som sagt fikk jeg (vi) gjennomslag etter 3 år med diskusjoner og mye motstand. Jeg trodde nå vi hadde lagt konflikten bak oss, og teamet mitt og jeg (og alle andre jeg jobber tett med på jobben) har jeg en god tone med. 

Frem til jeg fikk en lederstilling. 

Nå er den gruppen som tidligere «hadde makt» blitt rasende. Resultatet er at de vil ettergå absolutt alt jeg og teamet mitt gjør. De vil ha innsyn i regnskap ned på detaljnivå («hva er spesifikt utgifter til elektro»), de vil ha alle referater fra møter og de bruker referatene til å lete med lupe etter feil. De klaget også på ting de mener teamet mitt bør gjøre, som vi allerede er i gang med arbeidet med (det gjengår av referatene så det vet de jo). F.eks. skrev de i en lang klage at vi burde innkalle til møte felles med 5 avdelinger i august. De har lest referatene fra teammøtene de siste ukene og vet at vi er i gang med å planlegge det nettopp det, og at vi allerede har jobbet med det i 5 uker... Den eneste grunnen til at de klager er fordi de vil svartmale meg og teamet mitt.

Jeg holdes opp mot en helt annen standard enn alle andre ledere før meg, og det er åpenbart at dette ikke handler om sak, men at det er utviklet seg til å bli ren mobbing. 

Uff, det ble litt langt dette her, men jeg er så fortvilet. Det er åpenbart at de drives av et slags sinne/hat etter den forrige konflikten, men det er så vanskelig å forsvare seg mot. Jegvet ikke hva jeg skal gjøre, og det går ut over jobben min 😢😞

❤️ 

Les om gjengjeldelse ved varsling, det høres ut som det er noe liknende du utsettes for.

Anonymkode: 89e7f...e19

Skrevet

Hvor i hierarkiet er de som du er i konflikt med da? Er dere på samme nivå, eller har du en form for lederrolle der også?

Husk at du kan innøve noen standardsvar til de mest usaklige innspillene. Typ: "Hva trenger du den informasjonen til?" hvis du blir spurt hva avdelingen brukte på kontorrekvisita forrige kvartal og sånn. Har de ikke en konkret grunn, så henvis til årsregnskapet og revisors kommentarer. Man trenger ikke vite hver eneste liten dritt.

Anonymkode: f43ac...7d6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De klaget også på ting de mener teamet mitt bør gjøre, som vi allerede er i gang med arbeidet med (det gjengår av referatene så det vet de jo). F.eks. skrev de i en lang klage at vi burde innkalle til møte felles med 5 avdelinger i august. De har lest referatene fra teammøtene de siste ukene og vet at vi er i gang med å planlegge det nettopp det, og at vi allerede har jobbet med det i 5 uker...

I slike tilfeller kan du også innøve et standardsvar. Typ "dette jobber vi med, og vi trenger ro til å bli ferdige med det."

Skrevet

Takk for svar ❤️ De konflikten er med er nå et hakk under meg, men på et annet team. Men siden noen av dem har jobbet i bedriften lenge (over 20 år) føler de nok et eierskap til den som gjør at de føler at de «står over meg». De har også hatt en autoritet i kraft av det («sånn gjør vi det her» + mye kunnskap om historien som ofte er nyttig). 

Jeg må nok lære meg standardsvar ja. Jeg bruker noen, og delegerer også arbeidsoppgavene knyttet til dette, og jeg er opptatt av å ha bred forankring, så avgjørelsene blir ikke tatt av meg alene. Vi er et helt team som forbausende ofte er enige, og jeg føler vi gjør en veldig grundig og god jobb. Da blir det også vanskeligere for dem å si at jeg gjør en dårlig jobb, fordi hele teamet mitt er involvert og vi er enige om avgjørelsene. Men jeg er også usikker på hvor avvisende jeg kan være ift. hva de har rett til innsyn i...

De finner liksom alltid «noe», og selv når de ikke finner noe så lager de noe (f.eks. innkallingen til møtet de vet vi allerede er i gang med å forberede). 

Skrevet

Til en viss grad er det noe du må regne med å takle som leder.

Anonymkode: 5bf2f...3e9

Skrevet

Bytt jobb enkelt å greit

Anonymkode: f4573...492

Skrevet

En sånn ukultur er nærmest umulig å bli kvitt, for den har spredd seg blant kollegaene der. Nytter ikke å fjerne bare en person, for det forsurer bare enda mer. Alle må vekk, og det er nesten umulig å få til.

Noen ganger hjelper det at "the leader of the pack" blir borte. Vi hadde et tilfelle av det på min arbeidsplass for noen år siden. En av de godt voksne damene som hadde vært der en årrekke var så lei, og hun forsuret hele miljøet. Hun klagde på alt, ledelsen, bedriften, avgjørelser som ble tatt, alt var pyton. I tillegg gikk hun og messet om hvor sliten hun var, hvor lei hun var av disse grusomme arbeidsoppgavene osv. Hun dro ned et helt team, alle ble farget av hennes klaging og ble dratt med ned.

Heldigvis fikk hun plutselig tilbud om en annen jobb da noen i familien hennes startet et selskap så hun forsvant, og det ble ansatt et positivt sprudlemenneske som klarte å snu hele avdelingen. Det er ingen tvil om at man blir farget av omgivelsene sine altså, alt ble så mye lettere på denne avdelingen etter at en person ble byttet ut...

Men hos deg høres det ut som det er en hel avdeling som er mot deg? Da kan det bli vanskelig.

Anonymkode: 38d06...c9d

Skrevet

Egentlig er de fleste av de som jobber på det teamet veldig hyggelige. Men de blir nok påvirket av to stk. som virkelig har lagt meg for hat. Når vi har jobbet på tvers av avdelingene har jeg hatt en god tone med flere av dem, og vi kan spøke og le og skravle, men så har de hatt en vinkveld sammen eller snakket i lunsjen, og så er de tilbake til å svartmale meg. Tror at om de to «lederne» hadde blitt borte, så hadde dette gått veldig fint fremover. 

Skrevet

Det virker ikke som dette er jobben for deg.

Du skriver at du allerede hadde drømmejobben, hvorfor da takke ja til å bli leder i stedet?

Og særlig når miljøet aldri var helt ok?

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til en viss grad er det noe du må regne med å takle som leder.

Anonymkode: 5bf2f...3e9

Ja, en leders oppgave er jo nettopp å skape ro, orden og effektivitet. Er ofte vanskelig å starte som leder der man har vært ansatt.

Men å kalle dette for mobbing blir litt for dumt. Det er snakk om ansatte som må settes på plass, i verste fall miste jobben, og det er jo nettopp derfor man har en leder, for å ta tak i slikt. 

Bytt jobb eller la oppførselen deres få konsekvenser, HI. 

Anonymkode: 0d27b...6a5

Skrevet

Jeg ville lest meg opp på hersketeknikker og hvordan man håndterer det. Jeg regner med det er en grunn til at du, med kortere ansiennitet, er leder og de er lengre ned? Har du høyere utdannelse, annen viktig erfaring? Bruk det, og sett deg i respekt. Det kan behøves, spesielt hvis de som leder dette er menn som er eldre enn deg. Lite er så sårbart som voksne menns selvfølelse. 

Anonymkode: 444d2...c3d

Skrevet

Har du selv en leder du kan gå til? Og gi vedkommende helt konkrete eksempler på urimeligheter disse kollegaene dine kommer med?

Anonymkode: 98859...8c7

Skrevet

Har leder, men et utenlandsk selskap. Vi er 5 avdelinger i Norge, med «flat struktur», så vi samarbeider tett. Har god tone med de andre teamlederene, så jeg tror jeg kan ta det opp med dem nå. Kanskje invitere «hatklubben» til et møte med de andre teamlederne og meg, og sette oss ned i et formelt møte. Det er jo synlig for alle nå, så det vil nok komme en reaksjon fra de andre på et tidspunkt uansett. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg er også usikker på hvor avvisende jeg kan være ift. hva de har rett til innsyn i...

Du kan fint si at «den infoen gir vi ut til dem som har BEHOV for den», eller «det finner du i arkivet, bare let selv». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...